E.T. / Utomjordiska raser

Moses hade horn

2016-07-30 23:33 #0 av: Huygens

I moderna bibelöversättningar står det att Moses ansikte lyste när han kom ner från berget Sinai med dom 10 budorden.

Men i äldre översättningarna står det att Moses hade horn (3 min) när han kom ner från berget, vilket skrämde folket. Lägg märke till hur många statyer och bilder av Moses som faktiskt har horn, även Michelangelos staty av Moses i Rom har små horn.

Jag tror inte det är en slump att Moses hade horn och troligen har senare bibelöversättningar friserat sanningen, för inte kan ledaren ha horn.

Anmäl
2016-07-31 10:21 #1 av: Magi-cat

Det kan inte isf vara en (fel)översättning, alternativt en huvudbonad eller en symbolisk representation?

Hjärta "Mind melds... the last time I heard the words "my mind to your mind", I had a headache for two weeks."

Anmäl
2016-07-31 10:45 #2 av: Huygens

Vi kan leka med tanken att Moses var en hybrid som hade små djävulshorn, som han dolde i vanliga fall.

Men när Moses gick upp till rymdskeppet på Sinai, tog Moses av sej sin jobbiga maskering då varelserna som tillverkat honom visste hur han såg ut.

Och sedan när Moses åter gick ner till folket, glömde han därvid att ta på sej sin maskering igen, om det nu var en hatt eller stor peruk.

Anmäl
2016-07-31 11:09 #3 av: Magi-cat

#2 Det låter som en onödigt komplicerad förklaring.

Hjärta "Mind melds... the last time I heard the words "my mind to your mind", I had a headache for two weeks."

Anmäl
2016-07-31 12:24 #4 av: Inkanyezi

Inom många av kulturerna kring Medelhavet finns en helt annan betydelse av att "ha horn". Den är inte fullt så bokstavlig, men den som har fått horn kan ibland vara så pass ilsken att det är farligt att vara alltför nära.

Anmäl
2016-07-31 14:51 #5 av: m2studio

#2 av: Huygens

Vem har berättat det för dig? var har du läst detta? är ett "Ironisk" gissning? 

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Anmäl
2016-07-31 17:49 #6 av: Inkanyezi

Inte det ringaste ironiskt, och i familjen finns folk från de där trakterna också, och jag talar ett av språken kring Medelhavet, där betydelsen av att "ha horn" eller "få horn" är en helt annan än den bokstavliga, och den sammanfaller med moriskt bruk i näraliggande arabiska dialekter. 

Så det är ingenting jag har läst mig till, det finns levande i mitt språk.

Anmäl
2016-08-01 19:31 #7 av: m2studio

#6 av: Inkanyezi jag menade inte dig utan #2 av: Huygens. Sorry om du missförstår mig.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Anmäl
2016-08-01 21:26 #8 av: Inkanyezi

Oops! Jag tittade inte tillräckligt noga på inlägget.

Men om någon vill ha förklaringen så betyder "att ha horn" i flera språk kring Medelhavet, att ens partner har något till vänster. Oftast sägs det om mannen, när hustrun är otrogen. 

http://sv.urbandictionary.com/define.php?term=cornudo

Anmäl
2016-08-01 22:07 #9 av: tarantass

https://en.wikipedia.org/wiki/Moses#Michelangelo.27s_statue, med källhänvisningar (som antagligen själva har källhänvisningar, och så vidare).

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.