Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 2433 ggr
Marr
2016-05-09 14:28

32 år till nästa gång...

Vi får möjlighet till att se en sådan perfekt Merkuriuspassage som  idag. Var för en stund sedan ute med svetsglas och kikare för att få se. Lite besvärligt nu när solen är så skarp för jag är rädd om ögonen.

När solen kommit lite lägre och ej är så skarp framåt 20 tiden ska jag göra ett nytt försök. Passagen varar i 7,5 timmar mellan kl 13:12-20:41.

I länken nedan ser ni var ni har platser/städer för att se detta event på säkert sätt. Jag har en observatorie nära, mig men där är nog fullpackat med folk.

http://www.popularastronomi.se/2016/03/uppdateras-sa-ser-du-merkuriuspassagen-den-9-maj-2016/

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
[VSK]
2016-05-09 16:16
#1

Tack för länken.

Tyvärr så är det molnigt just nu och verkar så förbli dagen ut.

Marr
2016-05-09 16:55
#2

Vad synd Vsk. Här har vi inte ett moln på himlen.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[VSK]
2016-05-09 17:15
#3

Vi har fått solen tillbaka, men jag väntar på att överläkaren skall ringa. Han hade tydligen ringt men inte tusan fick jag nåt samtal när vi åkte i bilen. Och jag dubbelkollade mitt telefonnummer och det är korrekt information de har.

Så jag kan iaf inte nu hålla på med kameran.

Marr
2016-05-09 19:01
#4

Nej det verkar vara svårt ändå med mina svetsglas & kikare att få korn på detta. Lägger in en länk från Örebro Astronomiska som haft 1 & 1/2 timmes sändning som nu är slut. Men man kan se lite av det dom filmat om man startar filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=9TNv85Bb6xg

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Huygens
2016-05-09 19:15
#5

Undra om svartadroppeffekten syntes denna gång? Syns mest på Venus solpassage, men även Merkurius ska ha svartadroppeffekten, fast Wikipedia skriver att den blivit ovanligare med moderna instrument.

Marr
2016-05-09 19:58
#6

#5 Det kanske man får höra om senare.

Jag lyckades tydligen få se ett livestream eller vad det heter, på en bit av passagen. Nu ingen sändning i länken. Video blir det väl kanske när passagen är över? Får kika lite då.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
[Hukanson]
2016-05-09 20:43
#7

Hela svenska folket fick i alla fall titta litet och förstå mer via nyheterna på teve. Vilken tur att det var så klart väder i stora delar av landet. Den lilla pricken färdades andäktigt över den brinnande solskivan , som en glödvandring på glödande kol kanske…nä…det var nog business as usual för merkurianerna.

Upp till toppen
Annons: