Astrologi

32 år till nästa gång...

2016-05-09 14:28 #0 av: Marr

Vi får möjlighet till att se en sådan perfekt Merkuriuspassage som  idag. Var för en stund sedan ute med svetsglas och kikare för att få se. Lite besvärligt nu när solen är så skarp för jag är rädd om ögonen.

När solen kommit lite lägre och ej är så skarp framåt 20 tiden ska jag göra ett nytt försök. Passagen varar i 7,5 timmar mellan kl 13:12-20:41.

I länken nedan ser ni var ni har platser/städer för att se detta event på säkert sätt. Jag har en observatorie nära, mig men där är nog fullpackat med folk.

http://www.popularastronomi.se/2016/03/uppdateras-sa-ser-du-merkuriuspassagen-den-9-maj-2016/

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2016-05-09 16:16 #1 av: VSK

Tack för länken.

Tyvärr så är det molnigt just nu och verkar så förbli dagen ut.

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2016-05-09 16:55 #2 av: Marr

Vad synd Vsk. Här har vi inte ett moln på himlen.

Anmäl
2016-05-09 17:15 #3 av: VSK

Vi har fått solen tillbaka, men jag väntar på att överläkaren skall ringa. Han hade tydligen ringt men inte tusan fick jag nåt samtal när vi åkte i bilen. Och jag dubbelkollade mitt telefonnummer och det är korrekt information de har.

Så jag kan iaf inte nu hålla på med kameran. 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2016-05-09 19:01 #4 av: Marr

Nej det verkar vara svårt ändå med mina svetsglas & kikare att få korn på detta. Lägger in en länk från Örebro Astronomiska som haft 1 & 1/2 timmes sändning som nu är slut. Men man kan se lite av det dom filmat om man startar filmen.

https://www.youtube.com/watch?v=9TNv85Bb6xg

Anmäl
2016-05-09 19:15 #5 av: Huygens

Undra om svartadroppeffekten syntes denna gång? Syns mest på Venus solpassage, men även Merkurius ska ha svartadroppeffekten, fast Wikipedia skriver att den blivit ovanligare med moderna instrument.

Anmäl
2016-05-09 19:58 #6 av: Marr

#5 Det kanske man får höra om senare.

Jag lyckades tydligen få se ett livestream eller vad det heter, på en bit av passagen. Nu ingen sändning i länken. Video blir det väl kanske när passagen är över? Får kika lite då.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.