Nya rön

Tutankhamonbedrägeriet

2016-03-18 11:41 #0 av: Huygens

Tutankhamon anses ha blivit mumifierad år 1323 f Kr.

Det finns flera rykten kring Tutankhamons gravkammare. En fundering är att det kan finna ickemänniskor begravda eller mumifierade i dolda kammare. Möjligheten till Star Childs som Lloyd Pye undersökt, kan existera. En annan fundering är att Nefertitis grav kan finnas dold i närheten.

Rykten om dolda gravkammare har florerat sedan åtminstone 1970-talet.

.

Författaren Gerald O'Farrell skrev boken The Tutankhamun Deception, Tutankhamonbedrägeriet.

O'Farrell anser att upptäckaren av Tutankhamon, arkeologen Carter, kan ha sålt artefakter. Teorin är att Carter upptäckte gravkammaren redan 1912 och började sälja av dyrbara artefakter för att göra ekonomisk vinning.

Carter kan ha hittat dom dolda gravkamrarna och grävt sej in via sidogångar. När sedan allt guld var stulet, fylldes dom extra kamrarna igen och murades för. Det är iögonfallande att den mäktige Faraonen Tutankhamon har en såpass liten grav.

O'Farrells teori är att Carter och Carnarvon endast lämnade så mycket värdeföremål i graven att deras namn för alltid skulle bli ihågkomna. Allvarliga anklagelser.

.

Det som slår mej med Tutankhamon är att han har så stora öron.

O'Farrell funderar även på om Carter förstört dokument funna i graven som drar paralleller mellan Akhenaton och Moses samt Tutankhamon och Jesus.

Det som kallades Mummiens Förbannelse, var egentligen en serie mord (inklusive det möjliga mordet på Siegmund Freud) för att tysta personer som kände till eller insåg existensen av gravplundringen eller som visste något om dokumenten.

Bortsett från Akhenaton utdragna ansikte har somliga personer påpekat likheten med USAs president Obama.

Samma globala familj.

.

I alla fall har påståenden om dom dolda gravkamrarna florerat i minst 40-50 år.

Nu har äntligen Egyptens arkeologer börjat säga att det nog finns två eller tre extra dolda rum bakom Tutankhamons grav. Japanska forskare har undersökt berget med radar och med värmekameror.

Japanerna har hittat två misstänkta föremål av metall och två misstänkta föremål av organisk sort i dolda rum.

Vi får se om egypterna tar sej in till dessa dolda rum och ifall arbetet görs lika bra som reparationen av Tutankamonmaskens skägg.

Anmäl
2016-03-18 12:18 #1 av: VSK

Spännande detta med pyramider och Tutankamon. Var rätt intresserad av detta som ung pöjk. Hade inte forskarna hittat nåt som de trodde var ihåligheter i marken oxå. De trodde det fanns stora salar under mark?

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2016-03-18 13:08 #2 av: Huygens

Med tanke på att det varit känt i många årtionden att det kan finnas dolda rum nära gravkammaren, i pyramiderna samt under sfinxen och det samtidigt inte gjorts några allvarliga försök att undersöka saken förrän nu, antyder att myndigheterna vill dölja sanningen.

Min misstanke är att den sjunkande turismen gjort att Egyptens myndigheter slänger ut ett "fynd" som ska locka fler turister till landet. Jag ifrågasätter om några verkliga upptäckter kommer göras.

Risken är allför stor att en ny annorlunda upptäckt kommer kullkasta alla tidigare teorier om mänskligheten och att en rad saker kommer ifrågasättas som myndigheterna tutat i oss under alla åren.

Jag ifrågasätter om myndigheterna och den Globala Eliten vågar ta den risken.

Anmäl
2016-03-18 13:10 #3 av: VSK

Turismen lockar och pockar mao. 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2016-03-18 21:25 #4 av: Huygens

Frågan är också om alla andra gravar undersökts för dolda rum. Det finns trots allt 65 gravar i Konungarnas Dal och en grav är inte ens öppnad.

En hemlis.

Anmäl
2016-03-18 21:50 #5 av: Maria

#4 Har du varit i Konungarnas dal?

Det är liksom inte bara att öppna en dörrSkrattar

/Maria

Anmäl
2016-03-19 06:32 #6 av: VSK

Jag har ju haft en barndomsdröm och det är att åka till denna dalen och bara imponeras av alla byggen. Denna drömmen kommer tyvärr bara vara en dröm. 

Anmäl
2016-03-19 13:37 #7 av: SegerSims

Det är min dröm med att få åka dit.

Var någon av er och såg Tutankhamuns utställningen som var i Malmö för några år sedan? Där de hade kopior av allt de hade hittat i hans gravkammare och även om det inte var the real thing så var det en riktigt bra utställning. Glad

Anmäl
2016-03-19 13:42 #8 av: VSK

Nej det missade jag totalt. 

Anmäl
2016-03-19 14:04 #9 av: SegerSims

#7 synd! :(

Anmäl
2016-03-19 14:15 #10 av: Maria

Själva graven i Konungarnas dal är "bara" tom men helt fascinerande med målningar och allt.

Fynden finns på Kairomuseét och vi var där och tittade också. Helt fantastiskt.

/Maria

Anmäl
2016-04-14 12:32 #11 av: Huygens

Tutankhamon besteg den faraoniska tronen är 1333 f Kr. 13 33 ... Årtalet måste vara en ren tillfällighet...

I alla fall, det kan vara lite intressant att titta på Tutankhamons stol som fanns i gravkammaren. På var sida av stolen finns en orm med påfallande överdimensionerade vingar.

.

Jag har inte hittat någon riktigt bra bild som ligger på Wikimedia. Dom bättre bilderna finns på andra sajter. Men här är några bilder av stolen, färgfotona visar hur glimrande stolen är i guld.

Orm med vingar på stolen, snett från sidan, svartvit.
Vänster sidas orm med vinge i färg, mörk bild men går att klicka och förstora.
Stolen snett bakifrån, 4 kobror med solskivor syns på stolryggen, färg.

Dom 4 kobrorna i färgfoto.
Stolryggens insida i färg, beskrivning saknas av dom två personerna.
Tydligt foto, bevingad orm rakt från sidan, svartvit.

Guldstolen, ormarnas svansar var avbildade även på stolens insidor, färgfoto.

.

I gravkammaren fanns amuletter, en är en orm med vingar och människohuvud, dom andra är en gam och två kobror.

Blå skalbagge på vingar med två kobror.

.

Med alla dom ormarna och kobrorna kan man fundera på om den egyptiska religionen var en ormkult? Dom två bevingade ormarna på guldstolen har dessutom faraoniska huvudbonader för Övre och Nedre Egypten.

Lägg märke till på det sista färgfotot av guldstolen, att höger sidas orm har blått huvud. Även kobrorna är delvis i blått. Jämför med tråden om dom blå gudarna.

Anmäl
2017-12-05 22:49 #12 av: Huygens

Det visar sej att 70 % av alla britter är släktingar med Tutankhamon, medan bara
1 % av dagens egyptier har släktskap med Tutankhamon. (YT/Atlantean Garden, 2016-08-16, 10 min)

Många egyptiska mumier är rödhåriga precis som många irländare, en klar överrepresentation av rött hår gentemot övriga europeer.

Anmäl
2018-03-16 23:00 #13 av: Huygens

Är Tutankhamons grav fejk? Ett hopbygge av olika reliker som tillsammans bildar det som idag kallas Tutankhamons grav.

Guldlegeringarna är av helt olika sammansättningar och ålder. En av bilderna är från Mesopotamien. Själva den berömda dödsmasken är avsedd för en kvinna och inte en man. Osv... (YT/Ancient Architects, 2018-01-17, 31 min)

Anmäl
2018-03-17 09:10 #14 av: Huygens

Ingen oberoende DNA-experter har tillåtits ta ett DNA-prov direkt från Tutankhamon för att fastställa släktskap med andra mumier.

Även det officiellt upprättade släktträdet med faraoner och anhöriga runt Tutankhamon är av högst tveksam struktur, med inkonsistenser och oförklarliga luckor, på ett sätt som snarast ser ut att vara artificiellt arrangerat för att hjälpligt stödja Bibelns historier i Gamla Testamentet, än för att motsvara något riktigt släktträd.

Målningarna på väggarna i Tutankhamons gravkammare ser ut att vara ditmålade under det tidiga 1900-talet för ge sken av att vara "äkta vara".

Artefakterna har karaktären av att vara en hopsamling från olika tidsepoker, gjort under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal. Artefakterna har sedan placerats i gravkammaren på ett inkonsistent sätt som snarast påminnt om utformningen av ett förråd än av en gravkammare. Även den fantastiska guldmasken är hopfogad av två olika stycken.

Kanske kan den slarvigt gjorda epoxylagningen av Tutankhmanons "skägg" förklaras med att det hela är fusk och därför brydde sej ansvariga chefer på Egyptens museum inte om det var ett par klåpare som limma fast skägget med modernt plastlim.

Anmäl
2018-03-17 10:30 #15 av: Maria

#14 Jag har ju varit i gravkammaren och jag tyckte inte att målningarna i den kammaren skilde sig inte från övriga kammare vi besökte i Konungarnas dag. Bland annat Ramses II.

/Maria

Anmäl
2018-03-17 10:37 #16 av: Huygens

Eaxkt. Skickligt utfört bedrägeri. Tydligen hade dom hittat en annan tom gravkammare från samma tidsperiod och visste ungefär hur väggmålningarna skulle se ut.

Mer än 20 personer som kände till bedrägeriet dog över ett antal år, troligen för att dom inte skulle avslöja fusket.

Anmäl
2018-03-17 10:41 #17 av: Pyttelite

Vad var syftet med bredrägeriet?

Om det är så att beviset är kopplat till att förfalskningen är så skickligt gjord att man inte kan se skillnad är inte allt förfalskat då?

Vilka personer var det nu som dog?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2018-03-17 10:55 #18 av: Huygens

se #13

Anmäl
2018-03-17 11:04 #19 av: Pyttelite

När skulle Carter iscensatt falsariet redan 1917 fram till 1922 eller jobbade de nattetid under 1922 för att färdigställa den nya då ännu inte upptäckta kammaren?

Var fick han pengarna ifrån? Vem finansierade det hela? Var det lord Carnavon som betalade både utgrävningarna och alla prylar till den nya gravkammaren?

Jag förstår inte riktigt hur Carter bar sig åt - skulle du kunna förklara?

Anmäl
2018-03-19 18:27 #20 av: Patrikperssonoslo

Sådant som mumier är svårt.

Här är Oslos mumie:

javascript:nicTemp(https://forskning.no/arkeologi-historie/2016/04/mumien-i-oslo);

Egen bild

mumie
Anmäl
2018-03-19 20:14 #21 av: Pyttelite

Undrar om hon längtar hem?

Anmäl
2018-03-20 05:29 #22 av: Patrikperssonoslo

Det kan man undra. 

För tänk att ha sin gravplats i en monter i Oslo Glad

Anmäl
2018-03-20 06:10 #23 av: Pyttelite

Man träffar ju många människor och det blir ju inte så ensamt.

Anmäl
2018-03-20 18:53 #24 av: Patrikperssonoslo

Jo, det är ju sant.

Men tänk att dem byggde pyramiderna för att slutligen få ligga i en monter i Oslo Glad

Anmäl
2018-03-20 18:57 #25 av: Huygens

Dom som ligger i en monter i Oslo byggde inte pyramiderna. Det finns inte en enda pyramid som har använts som gravkammare.

Det finns inga bevis och inga mummier i en enda pyramid.

Anmäl
2018-03-20 19:07 #26 av: Patrikperssonoslo

Är det inte så?

För jag vet inte. Hon som är i Oslo har jag för mig var tempelvaktens dotter.

Men var inte pyramiderna gravkammare?

Det jag är lite intresserad av är hur det såg ut i konungarnas dal i Egypten under senare farao-tid. Pyramiderna lär ha haft glänsdande toppar har jag för mig. 

Det borde ha sett ståtligt ut tänker jag Glad

Anmäl
2018-03-20 19:11 #27 av: Maria

#26 Konungarnas dal ligger vid Luxor. Ungefär 50 mil från Kairo där pyramiderna finns.

/Maria

Anmäl
2018-03-20 19:35 #28 av: Huygens

Pyramiderna är troligen mellan 12500 - 40000 år gamla.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.