Etiketterplanetergalaxersolsystem
Läst 1171 ggr
[VSK]
2016-01-28 12:12

Galaxens största solsystem upptäckt

"Man trodde att jätteplaneten flöt fritt i rymden, som en liten boll i ett enormt hav. Men nu vet man bättre.

Astronomer har kunnat slå fast att planeten 2MASS J2126 är en del av galaxens största solsystem.

Tidigare trodde man att 2MASS J2126 var en planet som rörde sig i den öde mörka rymden i total ensamhet men studier under de senaste åren visar att den i själva verket ligger i omloppsbana runt en stjärna. Det något udda är att den är en biljon kilometer ifrån sin moderstjärna.

– Planeten är inte så ensam som vi trodde, men den är definitivt i ett långdistansförhållande säger doktor Niall Deacon från universitet i Hertfordshire som har lett studien.

En biljon kilometer kan te sig abstrakt för oss som inte befinner oss i yttre rymden alltför ofta. Men jämfört med jorden är 2MASS J2126 6 000 gånger längre ifrån sin moderstjärna än vad vi på jorden befinner oss från solen. Det innebär också att ett år på planeten motsvarar 900 000 jordår".

Läs mer här >>>  http://www.expressen.se/nyheter/galaxens-storsta-solsystem-upptackt/

[Hukanson]
2016-01-28 12:50
#1

Tanken på "fria" planeter utan omloppsbana är troligen helt felaktig. Varje planet, speciellt gigantiska planeter, har gravitationskrafter som obevekligen obligatoriskt samverkar med omgivningen och behöver en partner pga expansionen av universella orben (sfären av universum). Det är ju heller inte helt sannolikt att ett år skulle vara 6000 gånger längre för denna stora planet för det beror ju på hastigheten den färdas med. Att vårt solsystem skulle kunna ha stora mörka planeter mycket längre bort än Pluto är en fascinerande tanke som stimulerar vår vetenskapliga nyfikenhet.

Upp till toppen