Vetenskap

Svensk Rymdkapsel SMART-1

2016-01-25 06:15 #0 av: Huygens

Datumet 2006-09-03 stod det såhär i svensk media: Lyckad månkrasch för svenskbyggd sond.

Krascha uttjänta raketdelar mot månen kan jag förstå, om forskarna vill testa seismologiska effekter, men forskare har redan kraschat tillräckligt med raketdelar är mitt intryck. Att krascha en fullt fungerande och mycket dyr månkapsel är däremot obegripligt.

SMART-1 var en svensk rymdkapsel utvecklad av Rymdbolaget. Saab Ericsson Space byggde sedan ihop SMART-1. Kapseln SMART-1 var speciell på det sättet att den hade jonraketer som drevs med Xenon, med en hysterisk utblåshastighet av 20-40 km/s (?).

ESA stod officiellt bakom SMART-1, men har en stark koppling till NASA.

.

SMART-1 sköts upp 2003, men även om månen med vanliga raketer anses bara ligga 3 dagar från jorden, tog det 13 månader för SMART-1 att komma fram. Jonraketerna accelererar nämligen väldigt långsamt även om dom har hög drivkraft.

Sedan var SMART-1 i omloppsbanan runt Månen mellan 2004 - 2006, varefter rymdkapseln kraschas mot Månen. Den seismologiska effekten måste varit ganska liten då rymdkapseln endast vägde 300 kg.

SMART-1 påstods leta vatten vid månens sydpol.

Bortsett från korta notiser i svensk media skrevs inte speciellt mycket om SMART-1. Rymdbolaget gjorde heller inte mycket väsen av sej, vilket dom borde gjort då Rymdbolaget fortfarande utvecklade satelliter vid det tillfället och var i behov av kunder. Jag undrar varför vi får reda på så lite om resultaten från SMART-1?

.

Kan det funnits någon anledning till att man ville säkerställa att rymdkapslen förstörts? SMART-1 hade 7 unika svindyra mätinstrument och kameror, men det är svårt att få reda på vad SMART-1 uppnådde.

Den nyhetsförmedling jag sett, skriver:

1. SMART-1 på väg till månen.
2. SMART-1 nu i omloppsbana.
3. SMART-1 kraschad mot månen.
4. Locket på.

.

SMART-1 tog bilder på månen och kanske ville någon att inga fler bilder togs. Speciellt inte detaljerade bilder av dom påstådda landningsplatserna från dom fejka Apollomånlandningarna.

Det vore ju pinsamt om det visade sej finnas ingenting på dessa platser.

.

Den svenska satelliten Odin påstods kunna se nedslaget.

Anmäl
2016-01-25 10:32 #1 av: VSK

Kanske SMART-1 hade information i form av fotografier mm som inte gick att radera på säkert sätt. Skulle det stämma så kan man ju alltid undra vad för slags fotografier isf Skrattar

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.