Vetenskap

Rymdbolagets (ECAPS) nya raketmotor

2016-01-24 17:50 #0 av: Huygens

Rymdbolagets raketmotor drivs med mindre giftigt bränsle än andra raketmotorer. Rymdbolaget ägs av staten och heter numera Swedish Space Corporation.

Det är lite konstigt att man får reda på så lite om Rymdbolaget. Dom nya raketmotorerna är små, som pennor bara och det är ett dotterbolag, ECAPS, som tillverkar motorerna. Raketmotorerna är bara tänkta att fungera som styrraketer, men dom måste fungera under många år i rymden.

Ett problem med dom nya motorerna är att bränslet blir dubbelt så hett som bränsle av typen hydrazin. Det nya raketbränslet kallas LMP-103S och är baserat på ammoniumdinitramid med tillsatser av metanol, ammoniak och vatten. Raketmotorerna kan vara gjorde med keramiskt sk MAX-material, som tål temperaturväxlingar.

.

Men något verkar konstigt med Rymdbolaget.

Tydligen startade användandet av ECAPS nya raketbränslen för 15 år sedan. Så särskilt fort har det inte gått.

För 5 år sedan sålde dessutom Rymdbolaget hela sin satellitutveckling för en krona till tyska OHB.

Anmäl
2016-01-24 19:18 #1 av: VSK

Hur menar du att det är konstigt med det rymdbolaget?

Dold agenda?

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2016-01-25 06:24 #2 av: Huygens

Det är väl fler saker. Dels förstår jag inte att man hör så lite om vad Rymdbolaget gör. Och dels är det obegripligt att man säljer en högteknologisk verksamhet, för en krona, som gått bra, utan att utveckla den.

Sen skulle jag vilja få en bättre förklaring till att det tagit så lång tid att testa klart det nya bränslet och varför det är NASA som testar och inte ECAPS som bolag.

Och så har vi andra frågetecken som SMART-1, den exceptionella satelliten Odin samt Mango och Tango.

Har jag lust kanske jag lägger något av ovan nämnt, i separata trådar.

Anmäl
2016-01-25 10:11 #3 av: VSK

Visst kan jag hålla med om att det är lite märkligt att sälja nånting i den storleksklassen för en krona. I det här fallet så betyder det ge bort. Man får som företag inte ge bort "saker" gratis på det viset så därför så används den symboliska summan 1 kr (om jag förstått saken rätt).

Vet iaf att det har gällt fastighetsbolag förut. Ett företag ville skänka en byggnad till ett annat fastighetsbolag, men fick inte, så de blev tvungna att sälja det. I det här fallet för 1kr. 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2016-01-26 20:21 #4 av: Hukanson

Grundaren av företaget är Riksdagen dvs svenska staten och de hade och har välan inte någon annan ambition med företaget än att tillfredsställa sina egna intressen av typ väderförutsägelser...

Kanske man kunde tycka att ägaren skulle kunna vilja något större när förutssättningarna ändå är så stort goda. Men nu finns välan inga svenska företag kvar som skulle kunna vara delägare i en forcerad utveckling.

Oneness can not be divided.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.