2016-01-17 11:58 #0 av: Huygens

Vi har tre höghöjdsrekordhoppare:

Joseph Kittinger:    31300 m (år 1960)
Felix Baumgartner: 38969 m (år 2012)
Alan Eustace:          41419 m (år 2014)

Av dom tre hopparna verkar Felix Baumgartners hopp vara det bäst dokumenterade och ingick i projektet Red Bull Stratos. Kittingers hopp ingick i Projekt Excelsior.

Både Kittinger och Eustace hoppade med sk bromsskärm, som dock inte bromsade särskilt mycket utan var mer ett slags liten stabilisatorfallskärm.

Syftet med bromsskärmen är att hindra att hopparen hamnar i en våldsam rotation under den första delen av hoppet då luften är tunn. Baumgartner råkade ut för just en sådan rotation, då han hoppade utan stabiliserande bromsskärm.

.

Nu kommer en naturlig fråga, är alla tre hoppen riktiga hopp eller kan det ha förekommit fejk? Jämför man dom tre hoppen verkar siffrorna inte stämma för minst två av hoppen.

Felix Baumgartners hopp kunde man ju följa via videolänk, så där tror jag att det kan vara äkta vara. Om vi antar att Baumgartners hopp är riktigt kan vi jämföra det hoppet med dom två andra hoppen.

.

Det hopp som ter sej mest avvikande är det påstådda hoppet av Kittinger år 1960.

Kittinger friföll endast en sträcka av 25800 m och frifallssträckan tog hela 4 min och 36 sek att avverka. Baumgartner friföll 36400 på 4 min 16 sek. Eustace friföll 37600m på 4 min 27 sek.

Kittinger:        25800 m, 4:36 min
Baumgartner: 36400 m, 4:16 min
Eustace:         37600 m, 4:27min

Såklart kan Kittinger ha använt en större bromsskärm än Eustace, men då diametern på Kittingers bromsskärm anges till endast 1,8 m (6 fot), tvivlar jag på att Eustace skulle använt en väldigt mycket mindre bromsskärm. Dessutom hade Eustace en mycket tyngre dräkt, som snarast var som en robotrustning, vilket får Kittingers långa tid i frifall att framstå som osannolik. Eustace friföll en sträcka som var 45 % längre än Kittingers frifallssträcka.

I en intervju många år efter sitt rekordhopp, uppger Kittinger att han under fallet kunde vända sej runt och titta upp mot väderballongen som lyft honom till 31,3 km höjd. Jag tvivlar på den uppgiften, borde han inte fokuserat på att hålla blicken neråt och ligga stabilt i luften?

4,3 km höjd var det tänkt att Kittingers rymddräkt skulle trycksättas. Det gick bra, utom handsken på hans högra hand. Handen befann sej snart i nästan vakuum uppemot en timmes tid till 31.3 km höjd. Tro på det den som vill.

Jag har oerhört svårt att tro att Kittingers hand inte började blöda och kanske fick livshotande skada. Här kan man se hur Kittinger efter landningen med lätthet kan använda sin skadade högra hand, som påstods ha svullnat upp till dubbla storleken i vakuum.

Se SMHIs tabell över lufttryck. Vid 16 km är lufttrycket 10 % av havsnivåns. Vid höjd högre än 26 km sjunker lufttrycket under 2,5 % av normalt lufttryck, vilket är ganska nära vakuum för en människa. Hela färden upp tills Kittinger hoppade, tog 1 tim och 43 min.

Efter nästan en timme i köld och nära vakuum, borde inte Kittingers hand varit obrukbar efteråt?

.

Sen har vi Eustace rekordhopp.

Väldigt lite finns dokumenterat om hoppet. Vi ska alltså tro att en 58 år gammal Google-chef klarar av den fysiska påfrestningen att ta sej upp och hoppa från
41 km höjd?

Eustace kopplade sej loss genom att en sprängbult kapade linan till ballongen, men är det så man gör falleringssäkra mekanismer? Fanns det någon reservmetod att frigöra ballongen?

Varför ser vi så lite av Eustace fall genom luften?

Är tiden som Eustace tillbringar i luften rimlig? Vi kan jämföra med Baumgartner som löste ut sin fallskärm på 2500 m höjd och använde 5 min och 3 sek för att nå marken.

Enligt huvudräkning måste Eustace ha utlöst sin fallskärm vid 3800 m höjd. Det ger ett fall som är 1300 m längre än Baumgartners. Om Eustace föll med samma hastighet som Baumgartner border Eustace fallskärmsfärd varat högst 7 min 40 sek.

Det ger en rimlig totaltid i luften för Eustace av 4:27 + 7:40 = 12 min och 7 sek. Men den officella tiden som Eustace höll sej i luften är 14 min 19 sek. Mer än
2 min längre än vad som verkar rimligt.

Så det finns anledning att ifrågasätta Eustace "rekordhopp".

.

Kan det vara så att man ville ta ifrån Baumgartner hans rekordhopp och få honom att framstå i sämre dager?

Baumgartner har haft en del händelser i livet. Baumgartner ansökte om en särskilt typ av skattelättnad för idrottare, men ansökan avslogs och Baumgartners hus och helikopter beslagstogs av dom österrikiska myndigheterna. Trevligt.

Jag funderar även på om någon form av mind control funnits, då Baumgartner enligt uppgift tappade självkontrollen och slog till en grekisk lastbilschaufför. Och ovanpå allt kom det märkliga "rekordhoppet" av Eustace.