2016-01-16 02:08 #0 av: Huygens

År 1990 tog Voyager 1 ett foto av jorden på ett avstånd av 40,5 AU.

Foto kom att kallas Blekblå Pricken - Pale Blue Dot. Idag är Voyager 1, 133 AU bort.

.

Allt sedan jag första gången såg Blekblå Pricken har jag tvekat inför fotot. Ja, Jorden syns på fotot som en liten vit prick, men var är alla stjärnorna? Officiellt är fotot taget med väldigt kort exponeringstid, så visst, det kan förklara att stjärnorna inte syns, men hade det inte gått att ta ett foto med lite längre exponeringstid?

Och hur kan solens strålar spridas så att dom bildar stråk av ljus? Är det inte vakuum runt Voyager 1? Rör det sej om linsöverstrålning? Det ska finnas en bild på Venus också, taget av Voyager 1. Finns det bilder på dom andra planeterna längre från solen tagna av Voyager 1?

Knepigt nog, när jag tittar på "Venusbilden" ser jag två vita prickar. Vilken prick är Venus och vad är den andra pricken?

.

När jag tittar på listan av varianter på Blekblå Pricken, står det att fotot är en bild av en mosaik av 60 bilder. Själva jorden anges till att bara vara en del av en enda pixel.

Del av en pixel? Men är inte en pixel en "punkt" som håller bara en enda färg? Hur kan något vara "en del" av en pixel?

Jorden utgör bara 0,12 pixel på Blekblå Pricken. Hur är det möjligt?

En pixel är normalt sett en liten kvadrat (rektangel?) som är helt monokrom.