Vetenskap

Svarta Hål Arbetar

2015-12-12 15:12 #0 av: Hukanson

"Astronomer har nu kommit ett steg närmare att förstå de gåtfulla svarta hålen. De har upptäckt hur de kan observera det supermassiva svarta hålet Sagittarius A* i Vintergatans centrum och iakttagelserna får astronomer över hela världen att applådera.
Amerikanska forskare har för första gången sett det magnetfält som ligger precis utanför händelsehorisonten, som är randen av det område från vilket ingenting kan undkomma det svarta hålet. De kan alltså dokumentera åratals av obekräftade teorier om att svarta hål omges av ett starkt magnetfält. Astronomerna menar att magnetfälten "matar" de supermassiva svarta hålen med energi.
Ett relativt vanligt missförstånd är att svarta hål fungerar som enorma dammsugare som suger in allt i sin omgivning. De svarta hålen, som ligger i mitten av galaxer, fungerar snarare som ett slags kosmiska motorer.
De omvandlar allt de suger in till kraftig strålning, som antingen kan få hålet att lysa upp eller kastas tusentals ljusår bort från hålet. Allt detta menar astronomerna drivs av det starka magnetfältet som de nu vet omger ett svart hål.
För att överhuvudtaget kunna observera Sagittarius A* måste astrofysikerna använda ett globalt nätverk av radioteleskop – "The Event Horizon Telescope" – som tillsammans bildar ett gigantiskt teleskop med en storlek som motsvarar jordens.
Teleskopet är så kraftfullt att det kan fånga detaljer så små som golfbollar på månen.
Det forskarna har sett i teleskopet är ett otroligt komplicerat magnetfält med både oordnade och organiserade områden. För att göra det hela ännu mer förvirrande svänger dessutom magnetfältet hela tiden och förändras cirka var femtonde minut. " ~ Illustrerad Vetenskap

Oneness can not be divided.

Anmäl
2015-12-12 15:29 #1 av: VSK

Har för mig jag sett nåt på tv om detta. Hoppas de lyckas komma fram till fler faktan sen. Tänkte på de svarta hål som inte befinner sig i centrum av en galax. Hubble har styrkan att kunna fånga en liten mus på månen har jag läst nånstans för länge sen. Minns jag rätt så har Hubble en total upplösning på 650 Mpxl. Ett friskt öga har runt 150 Mpxl nåt sånt.

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2015-12-13 08:07 #2 av: Marr

Mycket mycket intressant och det ska verkligen bli spännande att få veta mera med vad som framkommer inom detta.

Tack Hukanson för din presentation om dessa spännande upptäckter!

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.