Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 915 ggr
Evisen
2015-11-28 22:28

Gåtfullt sken på himlen natten till lördag

Natten till i lördags så sken det åter igen på himlen. Troligtvis var det en bolid, en jättemeteorit som kom in i atmosfären.

Läs mer här.

Ljusskenet visade sig över Gotland och även över Örnsköldsvik.

I dessa artiklar så länkade de även till en sida som heter meteorwiki. Här kan man via utvalda kameror kika live, händelser senaste dygnet och registrerade händelser.

Annons:
[VSK]
2015-11-28 22:44
#1

Tänk om man fick chansen att se nåt sånt. Helst fota oxå.

Evisen
2015-11-28 23:21
#2

Ja tack😃. Eller jag menar, det skulle vara coolt👍.

[VSK]
2015-11-28 23:24
#3

😃

Marr
2015-11-29 09:39
#4

Skulle också hemskt gärna vilja se något sånt. Att fota det…ja då får man nog stå där med kameran innan redan & ha fokus på något annat samtidigt, eftersom det sker under bara några sekunder.😎

Kul att dom har denna meteorwiki nu så man kan se dom i efterhand åtminstone. Är barnsligt förtjust i alla sorts himlafenomen.😃

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[Hukanson]
2015-12-01 06:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vi vet att det inte var en supernova explosion. Om det hade varit det inom ett avstånd av femtio ljusår hade konsekvenserna på jorden blivit förödande. Det är inte omöjligt att det kan hända. Det har hänt för 2,5 miljoner år sedan sist. "Risken för en supernova är liten. En supernova är först "nära" om den hamnar inom ett avstånd på 30 ljusår från jorden. Astronomerna uppskattar att det sker med 240 miljoner års mellanrum. Det närmaste vår planet har varit katastrofen var för 2,5 miljoner år sedan när en supernova exploderade cirka 150 ljusår från jorden. Det vet vi, eftersom den havsbotten som bildades vid den tiden innehåller den radioaktiva isotopen järn-60, som endast kan komma från en exploderande jättestjärna på nära avstånd. Den gången medförde händelsen inte tillräcklig kosmisk strålning för att orsaka ett massutdöende på jorden, men det har fått forskarna att intressera sig för fenomenet." ~IllVet

[VSK]
2015-12-01 07:56
#6

Tänk. 150 ljusår och 2.5 miljoner år är ingenting i universum.

Annons:
[Hukanson]
2015-12-01 08:04
#7

Jo, någonting är det väl? Tänk i stället att du skulle med din tanke kunna tänka dig igenom så lång tid på bara fem minuter. Vem är du att kunna göra det?

[VSK]
2015-12-01 08:18
#8

Jo, men det är inget svårt. Jag kan tänka mig till Pluto på ett blink of a eye. 😃

Upp till toppen
Annons: