Frågor inom ämnet söker svar

Solstorm eller Dagens Ljug

2015-11-04 20:18 #0 av: Huygens

En kraftig solstorm slog idag ut radarsystemen i Södra Sverige från Bromma i Stockholm till Malmö. Enligt Luftfartsverket har myndigheten med emfas fastslagit att Sveriges radarproblemen helt säkert orsakats av en solstorm.

Är det ilskna små solfläckar som letat sej hela vägen genom rymden ända fram till Södra Sverige? Nästan 70 % av Sveriges flygtrafik stod stilla. Solstormen varade 1 timme och 10 minuter.

.

Men på Institutet för Rymdfysik är man tveksam till myndigheternas påståenden.

"...enligt Urban Brändström är det i nuläget mycket svårt att avgöra om det verkligen är en solstorm som ligger bakom störningarna.

– Vi är konfunderade över den här händelsen, det är svårt att säga exakt vad som har hänt."

.

Frågan är vad som skett. Rör det sej om Dagens Ljug eller kan alla Sveriges flygplatsdatorer ha blivit hackade?

En oväntad effekt av HAARP och chemtrails? Nya spionsatelliter från NASA som blockerar markradar? Förberedelse till en falskflagg mot ett flygplan i dom Nordiska länderna?

.

Flygsäkerhetsexpert Hans Kjäll har aldrig varit med om en liknande händelse.

Frågan är också varför engelskspråkig media är som rensopad från antydan att andra länder i Europa, Asien eller Amerika skulle råkat ut för effekterna av en solstorm.

Varför har bara Sverige drabbats av solstormen?

Anmäl
2015-11-04 20:23 #1 av: Huygens

Ännu märkligare på Landvetter i Göteborg. Ljusen slockande och alla passagerare ombads utrymma lokalen pga solstormen.

Nödutrymmning. Ska man tro på det?

Anmäl
2015-11-04 20:41 #2 av: Sanyara

Om man kollar rymdväder så verkar det att ha varit högre aktivitet:

http://omtiden.blogspot.se/p/rymdvader.html

Men, det borde ju inte bara ha drabbat Sverige i så fall (?)

Anmäl
2015-11-05 06:47 #3 av: Marr

Jag märkte också problemen för jag kunde inte komma ut på Internet. Har ju tyvärr ett mobilt bredband där jag bor. Omöjligt hela morgonen. Min spontana reaktion var att det är solstormar igen. Fast på eftermiddagen gick det bättre då jag åkte till en annan bostad närmare masten med mitt bredband.

Jo man tycker ju det borde drabbat flera än bara lilla Sverige.Funderar 

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2015-11-05 14:24 #4 av: Huygens

Det var ett solutbrott igår, men ganska litet. Det borde inte påverkat jorden. Dessutom påstods störningen vara väldigt intensiv och samtidigt mycket kortvarig, vilket inte riktigt stämmer med hur solen fungerat.

Solfläckar är normalt sett aktiva i dagar och koronautbrott varar åtminstone några timmar, dom tar tid att bygga upp och solen är väldigt stor så det går i allmänhet långsammare och ebbar också ut långsamt.

Malmö var utslaget.

"Våra radaranläggningar kunde inte leverera data till kontrollcentralerna över Stockholm och Malmö som har kontroll på flygtrafiken på hög höjd över hela Sverige."

.

Dessutom, ifall ett så stort område som löper mellan Malmö till Stockholm är drabbat av en solstorm, hur kan det komma sej att det inte finns ett ord om "utländsk" solstormen i dansk eller norsk media?

Man kan även höra en viss tvekan i rösten på forskaren som intervjuas av Aftonbladet, då forskaren inte själv noterat något problem, utan Aftonbladet är enda källan.

Rimligen borde väl Köpenhamn ha märkt av en enorm solstorm som slår ut radar i både Stockholm och det mer närbelägna Malmö? En liten notis i danska TV2 upplyser om att en KRAFTIG solstorm slog ut hela Sveriges radarsystem på flygplatser, men inte ett ord om att solstormen påverkat danska flygplatser.

"Flyveledernes radarsystem blev lagt ned af kraftige forstyrrelser, siger Ulf Wallin, som er pressetalsmand for Swedavia, der ejer og driver de 10 største svenske lufthavne."

Inte ett ord om Köpenhamns Kastrupflygplats.

.

Även norska VG har en notis om den fantastiska solstormen som slog ut Sverige, men inte ett ord om att Oslos radaranläggningar påverkats. I VG-notisen har solstormen reducerats till två svenska radaranläggningar och Göteborg nämns inte alls, kanske för att det ligger för nära Oslo?

Är det rimligt.

.

Nej.

Jag tror vi ser ett exempel på en svensk psy-op. SÄPO eller annan svensk säkerhetstjänst tog tillfället i akt när dom noterade en liten "solstorm".

Solstormen var ganska mild och dessutom av den vanliga förekommande typen. Svensk säkerhetstjänst utnyttjade situationen.

Militära störsändare eller programvara slog sedan ut svensk civilradar som del av en hemlig övning, kanske i syfte att förbereda en falskflagg.

.

Förra året försvann 13 flygplan tillfälligt över Österrike, Tyskland och andra länder för att någonting störde ut flygledartornens datorer, radar eller flygplanens transpondrar i 25 minuter. 2014-06-05 och 2014-06-10.

Då problemen varierade från flygplan till flygplan gentemot samma radaranläggning, vissa flygplan hade inga problem, antas störningen vara lokal på jorden.

Förklaring saknas och det hela har tystats ner i media. Flera av dom stora engelska mediasajterna nämner inte händelsen med dom försvunna flygplanen med ett ord.

Ser vi ett samband med den svenska "solstormen"?

Anmäl
2015-11-05 14:59 #5 av: Huygens

Kanske relaterat.

Vid Bilderberg gruppens årsmöte syntes en toppmodern militär radaranläggning utanför Bilderberggruppens mötesbyggnad i Tyrol, Österrike, samt beväpnade soldater. Luften var fylld av militärhelikoptrar.

Varför behöver Bilderberggruppen en militär radaranläggning?

.

Edit: Hittade även en artikel som postades för 2 dagar sedan där Vita Huset förbereder sej för solfläckar som kan utradera den mänskliga civilisationen. Mer skräckförmedling eller bara vanlig militärpropaganda?

Anmäl
2015-11-05 17:30 #6 av: [LoveUnite]1

Propaganda..

Men jag läste det om flygplatserna i Sverige också...

Tyckte det lät skumt att bara lilla Sverige skulle bli drabbad av något sådant... hehe, men vem vet.

Anmäl
2015-11-05 18:00 #7 av: Huygens

Sverige som ligger så långt norrut, och i synnerhet Malmö, Göteborg och Stockholm är extra känsliga för solstormar.

Våra grannländer Norge och Finland som ligger längre bort från Nordpolen klarade sej utan påverkan och har därför inte råkat ut för någon effekt av solstormen.

Anmäl
2015-11-05 21:35 #8 av: mulac

Ljug!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.