Frågor inom ämnet söker svar

7K9268 - Airbus 321 kraschad

2015-10-31 11:54 #0 av: Huygens

Väldigt konstigt, flyg 7K9268, en rysk Kolavia Airbus 321 kraschade över Sinaihalvön, Egypten. Räddningsmanskapet tror att det finns överlevande, då det hörs röster inifrån planet.

Flygledningen tappade kontakt med planet på 9000 - 9400 m höjd. 7K9268 avgick från Sharm al-Sheikh på Siniaihalvön.

Piloten begärde att få nödlanda i Kairo. Sedan slutade radiokommunikationen fungera och planets transponder slutade sända signal.

Med tanke på hur totalkvaddad det påstådda Germanwings 4U9525 såg ut, där man varken kunde se flygmotorer och heller inte kunde se några flygsäten på nedslagsplatsen, hur kan då så mycket av 7K9268 finnas kvar att räddningsmanskapet "hör röster inifrån flygvraket"?

Planet 7K9268 är brutet i två delar.

.

Varför är dom överlevande som räddningspersonalen hör röster från, inte räddade från flygplansvraket?

Varför upphörde radiokommunikationen med planet?

Varför ville piloten nödlanda?

Anmäl
2015-10-31 12:30 #1 av: Huygens

Hur kommer det sej att egyptiska myndigheter är så kvicka med att säga att det inte finns överlevande?

Förutom påstådda problem med flygplanets jetmotorer, påstår nu egyptiska myndigheter att flygplanet hade problem med radiokommunikationsutrustningen. Det sistnämnde ställer jag mej väldigt tvekande inför, då en Airbus 321 har multipla radiokommunikationssystem.

Båda flygplanets svarta lådor är omhändertagna, men ingen av dom passagerare som ropat inifrån flygplansvraket har påträffats.

Jag tycker att flygplanskraschen har flera kännetecken av en falskflagg.

Anmäl
2015-10-31 14:33 #2 av: Huygens

Det blir märkligare. Nu påstår dom egyptiska myndigheterna att det inte finns några överlevande i planet, trots att räddningspersonalen hört röster inifrån den kraschade flygplanskroppen.

Frågan är vem som tror på det?

Anmäl
2015-10-31 22:43 #3 av: Huygens

En förbryllande videosekvens av någon liten del av flygplansvraket.

Flera officiella påståenden har förts fram (se artikellänkar ovan). Att det var mycket dåligt väder i området. Jag tycker vädret ser osedvanligt bra ut på videon.

Det har påståtts att planet kraschade i ett bergsområde. För mej ser området ut som en slätt.

.

Det som slår mej är också det stora antalet hjulspår mellan ambulanserna, som bara verkar stå still, och resterna kring vrakdelen.

I tidningarna visas även en vinge från planet, något som vi aldrig såg från kraschsajten av Germanwings 4U9525, om man ska jämföra med något.

.

Det som också förbryllar mej är att vrakresterna ser ut som dom har svepts ihop av en vägmaskin med en sådan där vägskrapa, alternativt att en lastbill dumpat allt material i en relativt väl samlad klump. Marken ser inte skadad ut.

Om ett flygplan störtar, slår planet i marken med hög hastighet. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om vrakhögen i videon, men nog borde delarna varit mer utspridda?

Det är lite konstigt att vi inte ser mer sönderbrända vrakdelar med tanke på att planet var tankat för en resa till Ryssland. Det finns ett foto i en video (finns ej i DM) som visar en stor del av flygplanet, kanske med vinge, som ser ut att vara kraftigt sönderbränt. Men inga journalister tillåts komma till platsen med den kolsvarta vingen (?).

.

Kan det vara så att egyptisk militär skjutit ner 7K9268 med en missil av misstag? Att samtalet från piloten med motorproblem är påhitt?

Den avbrutna radiokommunikationen tyder på en plötslig olycka på 9400 m höjd.

Är det därför som egyptiska myndigheter så oerhört fort såg till att hitta dom svarta (orangea) lådorna, så att dom kan mörka vad som hänt?

Och vrakhögen är ett resultat av att myndigheterna rotat runt och sedan samlat ihop bråtet för att kunna undanröja alla spår av missilen?

.

Det är även underligt att det tydligen initiallt fanns påståenden från en egyptisk myndighetschef att 7K9268 lyckades ta sej in över Turkiet, innan det meddelades av egyptiska myndigheter att planet kraschat.

Anmäl
2015-11-01 14:26 #4 av: Huygens

Vi kan läsa en blandning myndighetslögner och möjliga halvsanningar i media, som fylls på med nya myndighetslögner idag, vilket gör att det är oerhört svårt att veta vad som hände 7K9268.

.

1. Egyptens flygkatastrofchef Ayman al-Muqaddam sa först att 7K9268 var säkert och hade inte alls försvunnit, utan hade flugit in över Turkiets luftrum. Det visade sej var en lögn och togs sedan tillbaka av andra egyptiska myndigheter.

"Egypt's air accident chief said on Saturday that a missing passenger plane on its way to Russia had safely left Egyptian airspace and made contact with Turkish air traffic control."

.

2. Nästföljande myndighetslögner är svårare att bena ut. Först uppgav egyptisk räddningspersonal att det hördes röster av överlevande inifrån planet, men sedan uppgavs att inga överlevande hittats i vraket av flygplanskroppen.

3. Myndigheterna uppgav även att piloten sagt att flygplanet hade motorproblem och ville landa i Kairo, trotas att Sharm el-Sheikhs och Eilats flygplatser låg närmare till. Idag är påståendet om pilotens begäran om att landa i Kairo rensopad från nästan alla brittiska tidningar, men kan hittas i The Guardian och i DN.

"Enligt statliga ryska nyhetsbyråer – som hänvisar till källor på flygplatserna i Sharm el-Sheik och Kairo – rapporterade piloten tekniskt fel på motorerna och begärde att få byta rutt för att landa i Kairo."

.

4. Ett mer absurdt påståendet är att planet brutits i två delar som vardera hamnat relativt samlat på marken, men samtidigt är vrakdelarna ändå utspridda i en 5 km stor radie. Dessutom hittades planets två svarta lådor väldigt snabbt, inom några timmar.

.

5. Egyptens flygtrafikminister Hossam Kamal tar tillbaka det tidigare påståendet att piloten sagt att det varit problem med planets ena motor. Flygministern säger nu att planet inte rapporterat några som helst problem och att all radiokommunikation med planet varit normalt.

"Först uppgavs att piloten begärt hjälp men på en presskonferens sa nyligen Hossam Kamal, flygtrafikminister i Egypten, att piloten inte begärt någon assistans.

– Flygledarnas kommunikation med det ryska planet var helt normal fram till olyckan, sa han."

.

Vi ska alltså tro att planet 7K9268 kraschat utan nödsamtal med piloten från 9400 m höjd och utan att flygkontrolltornet försökt kontakta planet under nedfärd, utan att några svårigheter observerats av någondra part, att planet sedan slagit i marken i två separata delar och samtidigt blivit utspritt över en radie av 5 km samt att dom överlevande som ropade inifrån flygplankroppen därefter inte överlevt, men att räddningspersonalen ändå hade så mycket tid på sej att dom hittade båda dom svarta lådorna inom några timmar.

Anmäl
2015-11-01 18:50 #5 av: Farwuq

Yrar

Sådant här gör mig snurrig.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2015-11-01 19:11 #6 av: Huygens

Det är väldigt konstigt att offren hittas över ett så stort område och långt från varandra. Ett av offren låg 8 km från flygplansvraket.

Planet har återfunnits i två delar, men jag har inte hittat något som säger hur långt från varandra dom två stora delarna ligger.

.

Edit: Nu har jag hittat en artikel som visar att det finns två områden där dom nedfallna flygplansdelarna hamnat.

Anmäl
2015-11-02 09:32 #7 av: Marr

Om nu flygplanskroppen klövs på mitten så tänker jag att några passagerare föll ur innan kraschen. 8 km låter långt bort men kanske det kan bli så? Tragisk om det nu var så att det fanns överlevande & dom ej hann räddas.Gråter

Har det alltid skett så här mycket flygplansolyckor på så kort tid? Eller är det något nytt? Flygsäkerheten borde ju bli säkrare ju mer tiden går. Fast nu är det ju otroligt mycket trafik där uppe.Funderar

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2015-11-02 10:48 #8 av: Huygens

Svårt att veta vad som gäller, men visst finns en känsla av att det hänt lite väl många flygolyckor sista två åren.

En ny artikel i DM, men inte så mycket ny info, dom börjar allt mer fundera på om det varit en bomb ombord 7K9268. Frågan är om någon varit ute efter någon av dom ryska oligarkerna, för det verkar som om dom ryska som fanns ombord alla var ganska rika.

Det mest förbryllande är att ingen nödsignal sändes, inte ens från det automatiska systemet som ska skicka signal så fort planet utsätts för en kraftig stöt, om planet flugit in i en bergsvägg.

Anmäl
2015-11-02 16:15 #9 av: Farwuq

Hoppas att vi får besked så småningom.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

Anmäl
2015-11-03 12:49 #10 av: Huygens

Nya myndighetespåståenden.

Planet ska ha stegrats och dykt om vartannat kort för att planet störtade. Ett påstående från USA är att en av deras infrarödspanande satelliter sett en kraftigt ljusglimt från planet innan det dykt.

Anmäl
2015-11-03 15:18 #11 av: Farwuq

Låter som den vanliga visan när de tar över kontrollen från marken och överstegrar planet så det bryts sönder.
Ledsen

Anmäl
2015-11-04 18:33 #12 av: Huygens

Nya spekulationer.

Den ena motorn fick ett tekniskt fel och började brinna. Branden spred sej sedan till flygplanskroppen med rasande fart och orsakade kanske en explosion.

Analysen av dom svarta lådorna verkar inte gå så bra.

Anmäl
2015-11-07 14:47 #13 av: Huygens

Ännu mer påståenden.

Nu påstår myndigheterna att en explosion kan höras på ljudspåret från den svarta lådan, som tidigare sades vara skadad på just den del som var inspelad vid kraschen.

Dessutom tvingades det brittiska jetflygplanet TOM476, med 189 passagerare, ducka för en missil nära landningen vid Sharm el-Sheikh, datumet 2015-08-23, vilket inte offentliggjorts förrän nu.

Markradarn gav ingen varning, utan piloten på TOM476 fick på egen hand lista ut att det var en missil 300 m bort, som i hög hastighet närmade sej hans jetflygplan och göra en undvikande manöver.

Om man nu ska tro det?

.

Edit: Brittiska transportdepartementet tror att missilen som syntes vid flyg TOM476 var avfyrad av egyptisk militär och inte avsåg att skjuta ner det civila jetflygplanet.

Anmäl
2015-11-07 21:41 #14 av: Huygens

Vrakdelarna är spridda över 13 km varför planet måste glidflugit sista biten.

Anmäl
2015-11-12 20:31 #15 av: Huygens

Det framkommer nu att brittisk säkerhetstjänst var i Sharm el-Sheikh några veckor innan kraschen. Kan MI5 vara inblandad i falskflaggan?

Det är mycket konstigt att ingen myndighet sagt ett ord om vilken typ av sprängämne som använts ifall det varit en bomb. Alla sprängämnen lämnar karakteristiska förbränningsrester efter sej i stora mängder.

Jag hade förväntat mej att ryssarna sagt något om rester då dom har tillgång till material från planet.

Men det är knäpptyst kring den tekniska analysen.

Anmäl
2015-11-13 07:41 #16 av: Magi-cat

#15 Den tekniska analysen kanske pågår för fullt?

Om någon annan stat varit inblandad på något sätt hade ryssarna väl inte hållit tyst om det...

"Viljan att hjälpas åt har gett människan en överlevnadsvinst." (P. Strang)

Anmäl
2015-11-13 10:58 #17 av: Huygens

...om det inte är en falskflagg.

Anmäl
2015-11-13 11:03 #18 av: Magi-cat

Hur menar du att det är falskflagg? 

"Viljan att hjälpas åt har gett människan en överlevnadsvinst." (P. Strang)

Anmäl
2015-11-13 11:12 #19 av: Huygens

Det är när en part, attackerar en annan part, med en tredje parts flagga; går under "falskflagg" för att lägga skulden på tredje part.

Anmäl
2015-11-13 11:49 #20 av: Huygens

Det är lite konstigt att ljudet fortfarande inte analyserats från flygplanet och att det bara finns spekulationer om ett explosionsliknande ljud. Jag får säga att dom franska experterna från en redan låg position, sjunkit som stenar enligt mitt sätt att se det.

Och att inspelningen inte för länge sedan analyserats i andra länder verkar extremt märkligt, om det nu inte är så att egyptiska myndigheter vill tjäna tid och träffat ett avtal med andra.

""This sound will be analysed with specific equipment that is not available in most countries," Civil Aviation Minister Hossam Kamal told state newspaper Al-Ahram in an interview published on Friday."

Vad då för utrustning?

Med tanke på att det rör sej om bara 24 minuters inspelning, varav det påstås att det är den sista minuten som är intressant, ter det sej helt absurt att ljudet inte analyserats ännu.

.

Kan vara värt att notera att NTSB (mörkade 911) och FBI (deltog i 911) inte inbjudits av egyptiska myndigheter, till analysen av flygplanskraschen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.