Frågor inom ämnet söker svar

Har vi fått en extra sol?

2015-10-22 10:33 #0 av: Amon

En extra sol bredvid vår egen har fångats på många bilder och filmer från bla USA senaste tiden. Vad är detta? Sol

http://www.anonymousmags.com/raw-footage-scientists-discovered-sun-approaching-earth-rapid-pace/

Anmäl
2015-10-22 11:48 #1 av: mulac

Märkligt och en märklig person som dyker upp ett och annat???

Anmäl
2015-10-22 13:36 #2 av: Marr

Ja Amon, det såg jag att man uppmärksammat redan under månförmörkelsen. Konstigt för då är ju inte solen "uppe"....Funderar

Hittade ett av klippen jag tänkte på...

https://www.youtube.com/watch?v=LoqF7c65TWw 

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2015-10-22 13:40 #3 av: Marr

Fast nu ser jag att det var under förra månförmörkelsen...gick ej att efterhantera inlägget för filmrutan lade sig över...

Anmäl
2015-10-23 14:58 #4 av: Amon

En privatperson har tagit det här fotot nyligen:

"Taget mot väster och månen var då i öster på väg upp, så månen är det inte den är bakom min rygg."

Leo Eagles foto.
Anmäl
2015-10-23 14:59 #5 av: Amon

Och det här:

"Taget 17.15 den 5 okt mot väster
Bara att kolla månens rörelse som jag låtit en astronom dubbelkolla..."

Leo Eagles foto.
Anmäl
2015-10-24 18:27 #6 av: mulac

Spännande!

Anmäl
2015-10-24 23:03 #7 av: Amon

#4 #5  Och eftersom månen inte har något "eget" ljus - utan bara reflekterar solens ljus - så är det uteslutet att det kan vara månen.  Sol

Hade månen varit så nära solen - så hade vi bara sett en mycket smal strimma av den - om den hade synts överhuvudtaget!  Måne

Anmäl
2015-10-25 09:22 #8 av: Farwuq

Mycket märkligt. Om det nu finns en extra sol, då borde vi alla ha sett den.
Funderar

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2015-10-25 09:57 #9 av: Ghosthunter

Som draken säger så borde vi alla har sett den tycker jag och det borde väl vara en stor nyhet?Funderar

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2015-10-25 15:03 #10 av: Magi-cat

Håller med, det kan inte vara en andra sol. På de flesta bilder ligger  den på ungefär samma avstånd från solen som vädersolar brukar vara. Många har tagit miste på fenomenet.

Andra är nog fejkade...Eller fotofenomen.

En del förslag i länken:

http://www.nbcnews.com/id/41927089/ns/technology_and_science-space/t/two-suns-spotted-china-defy-explanation/#.ViziHfkveUk

Anmäl
2015-10-25 22:07 #11 av: Amon

Ja - jag vet inte vad det är. Funderar

Försökte kolla i dag i Gbg - kikade upp mot solen bakom molnen - men såg bara EN sol. Så - jag vet inte vad det kan vara  - kanske är det en vädersol??? Sol

Anmäl
2015-10-26 06:02 #12 av: Marr

Såklart det inte kan vara 2 solar, det är ju något annat. Om nu inte alla de här klippen & bilderna som uppkommit de sista åren är fejk så kanske det är vädersol eller rent av Niburu/planet X och allt vad det kallas?Funderar

Jag fick 2 solar på bild en gång med mobilkameran men det var ju en reflex för det fanns bara en sol på himlen då...Glad

Anmäl
2015-10-27 19:37 #13 av: Amon

Ännu ett nytt foto från ljusfenomenet nära solen - taget från Stockholm häromdagen.

"Längst till höger är eftermiddagssolen. Men bakom det vänstra trädet... Ett ljussken som i verkligheten skiftade i grön-blått-orange och va så skarpt att jag va helt bländad lång tid efter. Vad är det? (Säg inte solens reflektion i ett moln, för det sa alla andra som jag släpade till fönstret) Funderar

Anmäl
2015-10-27 21:41 #14 av: Magi-cat

#13 Det är en s.k. vädersol. Just att den skiftar i regnbågens färger är så typiskt. 

Anmäl
2015-10-28 07:48 #15 av: Amon

Ok. GladSol

Anmäl
2015-10-28 08:03 #16 av: Marr

Här har vi en till "solreflektion"?  Ja inte vet jag och inte vet jag något om denne Niburu heller som så många pratar om...Snyggt är det i alla fall.

https://www.youtube.com/watch?v=-3GECnbuBfY

Anmäl
2015-10-28 08:11 #17 av: Magi-cat

Optisk refraktion, kanske, som det står i länken jag lade in?

"Mirages appear when particles in the atmosphere refract, or bend, light. This typically happens near the horizon, where air is thicker, though, and mirages are usually aligned vertically above or below the original source of the light — not beside it, like in the video. It's possible, Kaler said, that an unusually thick patch of atmosphere wandered in front of the sun to create the unusual effect."

Att så många rapporter kommer just nu om dubbla solar kan vara för att "alla" har kameror och att de sprids snabbt via sociala medier.

Anmäl
2016-03-14 08:49 #18 av: Marr

Var ute och gick och hade min lilla digitalkamera i fickan. Solen är på väg ner och då ser jag 2 solar med mina blotta ögon.Förskräckt Kan det vara en reflektion skapad av mina ögon? Trodde reflektioner kom fram i kameran när bilden är tagen.Yrar

Fiskade snabbt upp kameran då solen var på väg ner, fick en dålig bild men man ser 2 solar och en reflektion på det, så här kan man se 3 solar tycker jag. Skyndade fram på vägen för att hinna fånga mer bilder men då hade solen/arna försvunnit bakom träden. Vad jag hade önskat att jag var på andra sidan Kinnekulle då.

Usch vilken dålig bild. Men den som är till höger är den riktiga solen(trorjag) den lite mindre ovan till vänster ser jag ju lika tydligt som den "stora" utan kameran då. Den mindre lämnar "reflektion"? FunderarSå ser man nästan 3 stycken...

Tog en bild med en gammal mobilkamera vid solnedgång för några år sedan och där ser jag endast en sol när jag knäpper. Sen var det då 2 solar på bilden efter tagningen, men det ser jag ju som en reflektion. Men det här tyckte jag var konstigt, har inte sett 2 solar för blotta ögat innan...Funderar

Anmäl
2016-03-14 09:37 #19 av: Magi-cat

Fin bild, Marr! Glad Naturen är fantastiskt och nu börjar solen visa sig och stiga högre igen.

Nej, det var ingen synvilla eller reflektion utan jag tror det är ett naturfenomen.

Lite svårt att avgöra på bilden, men ta en titt på Sun Dogs:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sun_dogs

eller vädersol: https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4dersol

På OF har vi samlat en del väderfenomen:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/54cbb371ce12c4616600225c-vaderfenomen

Anmäl
2016-03-14 09:53 #20 av: Marr

Ja dom där "sundogs" har jag också sett Magi-cat och senast för bara några dagar sedan när jag var på väg in till "byn" för att handla så såg jag detta på eftermiddagen.

Trodde det skulle bli ett halo men det var 2 halva "regnbågar" på var sida om solen & som en liten sol på var sida som sken upp dessa "regnbågar". Då blev jag sur att kameran låg kvar hemma. Älskar himlafenomen ju & hade en chaufför! Vi fick titta & njuta så länge det gick.

Denna bilden tog jag i november förra året. Blev så förvånad för har aldrig sett just detta innan. Synd att jag inte tittade däråt innan, så jag kunnat ta bilder innan den började dala, men hade väl annat för ögonen. Kan säga att jag tittar lite extra på solen sen dess, synd att den lyser med sin frånvaro. Men det kommer...

Anmäl
2016-03-14 10:03 #21 av: Magi-cat

#20 Det är bra, håll ett öga på den! Tummen uppSol

Igår och idag har vi exakt 0 solar att titta på...

Anmäl
2016-03-14 10:20 #22 av: Marr

Ja det är så sant alldeles gråvitt i luften idag med, ser knappt träden för dimman. Nu är de bara 13-14 dagar kvar innan sommartid börjar, på påskdagen.

Vi får nog se solen ett par gånger till innan dess, för nu har Skatorna börjat släpa pinnar till sina bon. Jag ska hålla ögonen öppna på solar & andra fenomen som sagt då man mest sett soffkuddarna det sista.Förlägen

Anmäl
2016-03-14 17:21 #23 av: Farwuq

jag får titta på det mer jordnära, i dag såg jag de första blommande skillorna.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2016-03-15 21:38 #24 av: Amon

#18  Det var en spännande och intressant bild Marr! Tummen upp

Synd att träden var lite i vägen - för om det skulle vara en halo - eller vädersol - så hade man ju sett det mycket tydligare då.

Men som sagt - ett spännande foto - man undrar om det är två solar! Funderar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.