Annons:
Etikettfrågor
Läst 4413 ggr
Huygens
2015-08-23 01:27

Orion, NASAs nya rymdkapsel

NASA håller som bäst på att utveckla sin nya rymdkapsel Orion. En obemannad uppskjutning gjordes förra året, 2014 och officiellt gick den bra. Med tiden är det tänkt att Orion ska klara av att göra bemannade uppskjutningar och kunna landa på Månen och kanske även Mars.

Men det finns ett antal frågor kring Orion och ju mer jag tittar på NASAs projekt desto mer undrar jag om Orion är konstruerad för att misslyckas.

Made to break?

Själva rymdkapseln Orion är större än dom gamla Apollokapslarna, men Orion är ändå inte speciellt stor. Snarast är Orion en aning liten och en smula trång med tanke på att astronauterna ska klara av att ta sej ända till Mars i rymdkapseln.

.

Jag har skrivit om Orion tidigare i en av Apollotrådarna. Här ifrågasatte jag funktionaliteten på Orions värmesköld som sägs vara gjord av plast som ska smälta bort vid återinträde i atmosfären.

Här nämner jag en fråga om kostnaden för Orions värmesköld.

Och här undrar jag varför inbromsningshastigheten verkar bli så mycket högre för Orion än för dom gamla Apollokapslarna.

Och det finns mer.

.

Orion kan bli en flygande likkista i rymden. Det finns nämligen ingen möjlighet för astronauterna att ta sej över till Servicemodulen (SM) annat än genom en rymdpromenad ifall SM börjar få funktionsfel.

Det finns två varianter på SM. Den ena varianten är en cylinder som är 17 m lång och som kan användas för färd till Mars. Den andra mindre SM-varianten är en cylinder på endast 4 m och kan användas för resa till Månen.

SM är ej trycksatt. Enda gränssnittet mellan Besättningsmodulen (CW = crew module) och SM är via ett kabelknippe. Se följande bild på CW och SM.

Hur tar sej CW loss från SM och hur bär sej CW åt för att landa besättningen på jorden?

.

Här kommer problemet.

CW, som innehåller besättningen, är fastskruvad på Servicemodulen SM. Enda sättet att få loss CW från SM är att använda dynamit (el dyl)!

CW förväntas sedan landa på jorden. CW har 6 fötter som sprängs sönder i värmeskölden med sprängämne. Det skapar ett enormt problem.

Värmeskölden får nämligen 6 hål direkt ner till titanmetallen i CWn! Jag förstår inte hur det kan anses vara en säker lösning. När värmeskölden bromsar mot atmosfären i 2700o C, kommer metallen att smälta i alla sex hålen i värmeskölden.

Här finns en artikel som visar en ritning på en av fötterna som ska sprängas sönder med sprängbultar fyllda med sprängämne. Det som kallas SM attachment i ritningen är själva foten som sticker ut från värmeskölden.

Notera hur ritningen ser ut. Det här är viktigt. Det är SM attachment som sprängs bort från värmeskölden.

Kaa-a-boom!

.

Men det blir värre, ännu värre.

När Orion påstods ha gjort sin första testflygning 2014 påstod NASA att CWn sprängdes loss från SMen. Inträdestemperaturen på värmeskölden blev bara 2200o C (pga den korta omloppsbanan), men borde ändå vara tillräckligt varmt för att smälta stål och titan, som smälter vid 1500o C och 1700o C)

Men se här, titta på fotot i artikeln

SM attachment sitter fortfarande kvar som en skinande blank metallfot på den svartbrända värmeskölden. Foten är den rektangulära metallbiten nere till höger i bild brevid Larry Gagliano, Orions projektadministratör.

Hur kan foten, dvs SM attachment, sitta kvar då foten (metallplattan) förväntas ha sprängts loss vid separeringen mellan Orions CW och SM?

Är den svartbrända värmeskölden fejk?

Har Orion alls varit i rymden?

Annons:
Huygens
2015-08-23 01:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag tar för fullständighet skull med ritningen på SM attachment och sprängbulten, då bilden är public domain, gjord av NASA, titel (?): Expanded view of the Orion compression pad interface with the service module.

Det som kallas compression pad, är ett slags värmetåligt plastmaterial i värmeskölden som ska dämpa explosionen från sprängladdningen och skydda Orionrymdkapseln.

Men det blir ändå ett 5-6 cm stort hål genom värmeskölden in till rymdkapselns metalldelar.

Cragan
2015-08-23 02:02
#2

spräng bult har dom använt sedan gemeni programmet så inget konstigt där, värmeskölden i plast tja för oss lekmän se är det plast men finns ohyggligt många typer av plaster, och att få fram en som är lätt och med rätt egenskaper när det gäller den ablativa funktionen är nog knappast lätt eller billigt.

inbromsning är ej heller så konstig luftmotståndet ökar i kvadrat

Huygens
2015-08-23 02:36
#3

Geminiprogrammet, inget konstigt där? Men NASA hade väl inte hål i värmeskölden på Gemini?

Eller..?

Nja… Hmm, jo-ja.

Den första Gemini-kapseln,

Gemini 1, den hade visst hål i värmeskölden.

Och hur gick det för Columbiafärjan när den fick ett hål i värmeskölden? Orion kan komma att få dubbelt så stor värmeutveckling som både Gemini 1 och rymdfärjan Columbia, som båda gjorde återinträde i betydligt lägre hastigheter än Orion.

Hål i värmeskölden.

Katastrof.

Cragan
2015-08-23 02:53
#4

#3 hålet är oroande men dom borde ha med det i uträkningarna, så får man inte glömma att det ej är ovanligt att dom inte visar allt i designen så mycket möjligt att dom har nått där som defekterar jet strömmarna.  fast columbia fick ju sitt hål på en av dom värsta möjliga punterna.

om du orkar så ställ frågan till https://www.youtube.com/user/BohemianEagle
då han iaf hade en kontakt på NASA för att ställa frågor till  fast en varning han får väldigt mycket mail så är lätt för han att missa frågor.  (han har över 400 000 premunanter och många är aktiva)

Huygens
2015-08-23 10:44
#5

Det är mer än ett hål, det är 6 hål.

.

Varför sitter dom sk SM attachment kvar på Orions värmesköld efter att värmeskölden påstås ha sprängt bort alla 6 SM attachments?

Jag hänvisar till artikeln med fotot i #0, där den utbrända värmeskölden visas med intakta SM attachments. Varför har metalldelarna i SM attachment inte smält bort? Hettan mot värmskölden påstås ju av NASA ha varit långt över metallens smältpunkt. Varför har dom utskjutande 6 metalldelarna inte smälts ner?

Hur kan SM attachments både ha sprängts bort ute i rymden och vara kvar på Orions värmeskölden efter landning?

Är Orion fejk?

Cragan
2015-08-23 11:59
#6

#5 gissar på den mer logiska förklaringen att dom satte dit nya fästen för transport

Annons:
Huygens
2015-08-23 13:52
#7

Låt oss ta en titt på hur Orions värmesköld tillverkas.

Använder den högteknologiska fabriken automatiska maskiner som fyller alla 320000 små hål i karbonmatrisen?

Nej, inte alls.

Fabriken använde tekniker som för hand fick fylla i vartenda ett av dom 320000 karbonhexagonhålen. Om teknikern gjorde fel eller av trötthet eller av slarv inte såg till att fylla karbonhexagonen ordentligt, så finns det risk att man får en läcka av extremt het gas in i rymdkapseln.

Jag kan inte fatta att man förlitar sej på en 100 % manuell procedur, men det kanske kontrolleras på något sätt med röntgen el dyl?

.

Hur är det med bulthålen? Borras bulthålen upp separat i en verkstad med vettig fixtur?

Nej, det verkar inte så.

Här borrar en tekniker upp hålet med bulthållaren löst ansluten med spännband, direkt över värmeskölden. Det rör sej alltså om avverkande bearbetning i ett läge då jag bara skulle förvänta mej enbart montering.

.

Här finns en video på rengöringen och insamlandet av sensorerna från värmeskölden.

Jag antar att sensorerna, i allt 180 svarta lappar, som plockas loss från värmeskölden, inte är elektriskt drivna. Jag har lite svårt att förstå att dom där lapparna inte blåst bort av tryckvågen vid inträde i atmosfären. Likaså tycker jag att det är väldigt lite plast som faktiskt verkar ha smält bort av hettan. Jag förstår inte hur sensorerna kan ha fungerat.

Kanske så lite som bara 1 cm lager av plast har faktiskt smält bort från värmeskölden.

Notera hur stora dom 6 hålen i värmeskölden faktiskt är. Det rör sej om metallfyllningar på kanske 30 cm i diameter, som borde utsatts för hetta så att metallen smält.

Huygens
2015-08-23 16:09
#8

Det som förbryllar mej är att teknikerna inte verkar använda andningsskydd när dom pumpar in AVCOAT-plasten i Orions karbonhexagonmatris på värmeskölden. Enligt Wikipedia ska AVCOAT vara ett slags epoxy, vilket kan vara giftigt, allergiframkallande och kan kräva skyddsdräkt av den som applicerar härdplasten.

.

den här artikeln kan vi se en tekniker ta bort en av sensorplattorna från värmeskölden. Är det en dammsugare teknikern använder?

Teknikerna använder skyddsmask vid borttagandet.

.

Ett påstående är att Orion kommer att bli den säkraste rymdkapseln någonsin, minst 10 ggr säkrare än Rymdskytteln.

Orion har något som kallas Launch Abort System (LAS), som ska säkra att astronauterna kan avbryta uppskjutningen vid nödbehov.

Jag funderar om LAS är rätt utformad. LAS behöver separeras för att alla andra 17 separationssteg ska fungera. Ska det verkligen vara nödvändigt att ha 17 separationssteg? Det är ungefär som att ha 17 dörrar som alla måste öppnas innan man kan ta sej genom ett hus.

"The Launch Abort System separation is just the first of 17 separations or jettisons that have to happen exactly as planned for the mission to be successful."

Och om LAS måste användas, behöver dom andra 17 separationssystemen kopplas bort?

Huygens
2015-08-27 01:12
#9

NASA skulle testa några nya fina fallskärmar på Orion. Det gick dåligt. Två fallskärmar vecklade inte ut sej och Orion landade upp-och-ner.

Det var dock ingen Orionkapsel som varit i rymden som användes utan bara en testkapsel som släpptes från ett flygplan.

Huygens
2015-12-14 14:49
#10

Lite nya detaljer om Orion.

Tydligen ska Orion göra en obemannad rymdfärd två varv runt Månen år 2018.

Huygens
2016-01-15 02:51
#11

NASA planerar att använda främst kvinnor som astronauter till Mars, då dom är mindre i maten och inte förlorar synförmåga i viktlöshet på samma sätt som män.

Vi får se hur dessa kandidater senare dyker upp.

Huygens
2016-02-25 12:57
#12

Lite bilder inifrån Orions rymdkapsel.

Det som förbryllar mej är att NASA vill få oss att tro att astronauterna ska hålla sej inne i denna extremt lilla kapseln i 6 månaders tid under färden till Mars. Större delen av kapseln tas dessutom upp av kontrollutrymmet.

Farwuq
2016-02-28 05:02
#13

De får nog tänka om lite.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Huygens
2016-08-04 09:43
#14

På samma sätt som Apollokapselns dator var ologisk och troligen aldrig fungerade, har externa bedömmare dragit slutsatsen att något är allvarligt fel med Orionkapseln.

Rubriken är: Orion i kris

Orion beskrivs som ologisk, ovetenskaplig och orealistisk i en ny GAO-rapport.

.

NASAs kapsel Orion kommer att fara till Mars år 2023 med sex (?) mans besättning, enligt planen, men nu säger en GAO-rapport att det i praktiken är en omöjlighet, om inte Marsresan spelas in i en TV-studio på Jorden.

Kostnaden för Orion är över 100 miljarder kr.

Dagens datorer är så snabba att datorernas hastighet kommer troligen inte vara ett problem. Enligt GAO är däremot ett av dom största problemet programvarorna som ska användas och som inte utvecklats.

GAO klagar även på att NASA inte adresserat förseningar och problem på ett korrekt sätt. Bedömningsgrunderna för tidsplanen och kostnader är felaktig och stämmer inte med verkligheten.

Ingen vet heller hur man ska lösa problemet med långvarig strålning i rymden utanför LEO.

.

Huvudleverantören för Orion är Lockheed Martin, samma skurkföretag som lurat NATO-medlemmar att köpa dyra F-35.

Huygens
2017-02-16 12:16
#15

Den nuvarande planen för Orion är att göra en obemannad långfärd på 22 dagar bortanför Månen år 2018. Orions riktiga månfärd är först planerad till år 2021.

Men tydligen vill Donald Trump annorlunda. Trump har därför satt NASA att utreda om Orionkapseln kan skickas upp bemannad år 2018 och upprepa NASAs bedrift från år 1968, då Apollo 8 påstods genomföra den första bemannade omloppsbanan runt Månen (fast troligen i en TV-studio i Nevadaöknen).

Det skulle i så fall vara ett sätt att fira 50-årsjubileet av Apollo 8 och en fin fjäder i hatten för Trump.

.

Orion kommer av säkerhetsskäl inte att åka direkt till Månen, utan kommer att utföra minst två varv runt Jorden medan raketerna bränner av med jämna mellanrum för att gradvis öka hastigheten.

På något sätt, när jag tittar på bilderna och läser beskrivningen av Orions tänkta månfärd, verkar det alltför komplicerat. Det är flera krångliga procedurer som måste göras efter varandra och allt måste fungera perfekt.

Varför inte bara göra som Apollo 8 gjorde år 1968? Åk raka vägen till omloppsbana runt Månen. Eller är det dom gamla kulisserna i TV-studion som måste dammas av?

.

Jag bara känner en sak när jag läser resebeskrivningen.

NASA kommer aldrig att lyckas med den föreslagna metoden för Orions rymdfärd. Metoden är på tok för komplicerad. NASA har inte ens löst problemet med dom kraftiga vibrationerna i SLS-raketen, som gör att astronuterna inte kan avläsa datorskärmarna ombord på Orion under uppskjutningen.

.

Månen ligger bara två dagar bort.

Huygens
2017-03-11 11:34
#16

Ännu ett test av Orionkapseln är genomfört och anses fungerat väl. Orionkapseln släpptes från 8 km av ett flygplan och testade att dom tre fallskärmarna fungerade för nödlandning.

Den första resan runt Månen kommer att kallas EM-1 och NASA jobbar just nu på att utvärdera om den kan genomföras bemannad efter direktiv från Trump.

Huygens
2017-04-18 10:53
#17

Nu drar NASA åt sej öronen efter att Trump sagt sej vilja ha en bemannad Orion ut i rymden runt Månen. NASA säger vagt att dom två förestående uppskjutningarna med Orion kan försenas på obestämd tid.

Pga teknikhinder kan NASA inte skjuta upp Orion. Dom tekniska problemen för en resa till omloppsbana runt Månen är för stora och har ej lösts. Dessutom saknar NASA plötsligt pengar.

Eller så inväntar NASA att jordens befolkning mikrochippas runt år 2030, så att allas tankar kan kontrolleras och ingen ifrågasätter fejkandet.

.

Tydligen har NASA inte hunnit damma av den fejkande TV-studion i Nevadaöknen.

Och det är troligen väldigt viktigt att inga astronauter får se dom hemliga, uråldriga alienbaserna med egna ögon på Månens bortre sida. Reptilians motsätter sej antagligen Orionresan.

Och en av NASAs egentliga funktioner kan vara att fungera som ett ekonomiskt svart hål för sk Black Project.

Farwuq
2017-04-18 16:46
#18

Man upphör aldrig att förvånas.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: