Frågor inom ämnet söker svar

TGN267 - flygplan borta i Papua

2015-08-16 12:57 #0 av: Huygens

Ett indonesisk flygplan, TGN267 med 54 personer ombord har försvunnit idag. Planet startade på morgonen kl 08.00 (svensk) tid och skulle bara flyga en kort sträcka av 300 km på mindre än en timme tvärs över Papua.

Fortfarande vet ingen var planet tagit vägen efter mer än 6 timmar. Ingen nödsignal sändes. Planet landade helt enkelt inte. TGN267 är ett ATR 42-300 turbopropeller plan ägt av Trigana Air.

Planet startade (se kartan) från Sentani och skulle landa i Oksibil.

Papua och Papua Nya Guinea är två olika områden. Papua är del av Indonesien. Papua Nya Guinea är ett eget land med 800 språk, som ligger öster om Papua. Hela ön heter Nya Guinea, har ca 10 miljoner invånare och är nästan dubbelt så stort som Sverige.

.

Andra flygplansförsvinnaden; 4U9525, MH370 och QZ8501.

Anmäl
2015-08-16 13:21 #1 av: ElLobo

Och just det flygplanet är enligt uppgift tyvärr inte utrustat med ADS-B (automatic dependent surveillance - broadcast). Därför kan satelliter inte ta emot information om position, höjd, hastighet m m. Och plan utan ADS-B är inte tillåtna inom europeiskt luftrum.

Anmäl
2015-08-16 13:48 #2 av: Huygens

Planet var nära att landa, så det måste vara nära Oksibil.

"Ten minutes before it was due to land, the plane contacted Oksibil control tower asking to descend, Captain Beni Sumaryanto, Trigana Air's service director of operations told AFP."

I och med att planet var över land, tycker man ändå att markradar borde ha koll på planets position.

Anmäl
2015-08-16 14:03 #3 av: ElLobo

Det ligger en bergskedja strax norr om Oksibil och längs flygrutten från startplatsen. Risken är att planet slagit ned någontans i bergen. Planet hade 54 personer ombord.

Anmäl
2015-08-16 17:22 #4 av: Huygens

Planet utgick från staden Jayapura, flygplatsen Sentani. Tydligen försvann planet från radar 9 minuter innan landning i Oksibil. Planet måste i så fall ha störtdykt efter den muntliga kommunikationen 1 minut innan. Oksibil är provinshuvudstad, så jag antar att flygplats är normalt utrustad.

Formuleringen i artikeln är konstig, då den säger att planet tappade kontakt med flygplatsen. Det borde varit tvärtom, att flygplatsen tappade kontakten med planet.

"Transport ministry spokesman Julius Barata said the ATR 42-300 twin turboprop lost contact with the airport nine minutes before it was scheduled to land."

.

Det är också knepigt att spaningsflygplan sändes ut från Jayapura och inte från provinshuvudstaden Oksibils flygplats som ligger närmare till den sista kontakten. Flygfärden för TGN267 var beräknad att ta 50 minuter.

Anmäl
2015-08-16 17:47 #5 av: Cristine

De har hittat rester av planet

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anmäl
2015-08-17 06:43 #6 av: Marr

Jag hörde detta och min första tanke var då att dom slagit i något berg där och på så vis förolyckats...tragiskt hur som helst.LedsenSka läsa mer ilänkarna... 

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.