Annons:
Etikettnyheter
Läst 1688 ggr
Cristine
2015-08-10 07:45

Piloterna har upptäckt...

att jorden inte snurrar.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
Cristine
2015-08-10 07:47
#1

Hittade på engelska

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

mulac
2015-08-11 09:48
#2

Intressant! Kan det ha att göra med gravitationen att vi inte åker så att säga baklänges eller fortare då vi flyger.

Marr
2015-08-11 10:23
#3

Ja det här var intressant. Hmmmm…🤔

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Huygens
2015-08-11 21:04
#4

Beroende på om ett jetflygplan flyger med eller mot en av dom stora jetströmmarna påverkas flygresans längd.

Jetströmmarna bildas av dom tre (sex egentligen) rotationscellerna. Polarcellen, ferrellcellen och hadleycellen. Denna 2-minutersvideo visar hadleycellerna.

Denna lite längre (6 minuter) videon, visar alla tre cellerna.

.

Och för en enkel men överskådlig video om jetströmmarna, finns denna video, dom 2 första minuterna är mest intressanta.

.

Flat Earth-tanken behöver förklara corioliseffekten och varför skepp långt ut på havet verkar försvinna ner bakom horisonten ju längre bort skeppen färdas.

När det kommer till corioliseffekten som driver jetströmmarna och visar att jorden roterar finns denna instruktiva videon, som med start ca 5 minuter in visar varför det blir rotation på luftströmmarna. (Den senare halvan av videon handlar dock om Low Earth Orbit NASA-ursäkter, som inte är relaterat till denna tråd.)

.

Det finns personer som ifrågasätter hela Flat Earth-rörelsen. Är Flat Earth ett frimurartrick? Här finns en video som funderar på om Flat Earth-rörelsen är en psy-op, med syfte av CIA att spela ut brickorna på spelbrädet mot varandra?

.

Och till slut, tyvärr hittar jag ingen bra och pedagogisk video som förklarar hur orkaner skapas av corioliseffekten (ibland kallad corioliskraften). Men denna visuellt bra, men halvdåligt förklarande videon är det bästa jag hittat som dessutom är lagom kort, 3 minuter.

Vad videon inte nämner är att högtryck på norra halvklotet snurrar medurs. Dessutom är det så att orkaner ska i allmänhet inte kunna korsa ekvatorn, just pga corioliskraften.

Edit: Fixade coriolis-länk.

Huygens
2015-08-12 01:53
#5

Jag har kollat lite mer Flat Earth-videor och alla har väl rätt till en åsikt kan man tycka. Dock får jag säga att Flat Earth-ideerna skiljer sej på flera punkter från andra konspirationsteorier.

Dels ser jag fler nedlåtande omdömen och personangrepp, nästan på skeptikernivå. Flat Earth-personer angriper dessutom (!) varandra i större utsträckning än vad som är brukligt inom en annars homogen (?) grupp. Dels saknas det i många fall logik i resonemangen på det sätt som annars syns inom konspirationsteori, dvs någon visar ett foto eller citerar ett stycke text och kan sedan dra en slutsats, men inom Flat Earth-tanken är det mer sparsamt med logik och slutsatser.

Dels är vissa av resonemangen oavslutade eller utelämnar någon viktig del som borde omnämnts redan från starten. Dels är det ibland mycket åsikter och lite annat. Och dels är det saker som bara är fel, på i stort sett grundskolenivå.

.

Sen finns det en del videor där olika personer funderar på om hela Flat Earth-rörelsen är en CIA-frontorganisation?

Tanken från CIA skulle t ex kunna vara att myndigheterna ges ett redskap att bunta ihop andra konspirationsteorier, t ex att Storbritannien deltagit i Guantanamo-tortyr av oskyldiga fångar och myndigheterna kan då säga att konspirationsteoretikerna är lika galna som Flat Earth-anhängare. Syftet kan även vara att skapa desinformation (eng disinfo) i största allmänhet.

Det positiva med Flat Earth-rörelsen är att vi får utmärkta tillfällen att tänka kritiskt.

.

Denna video tar upp att ett stort antal Flat Earth-videor plötsligt dök upp på nätet. Flat Earth-personer träts inbördes nästan redan från starten. Dessutom fick denne person sitt internetkonto utsatt för attacker från Flat Earth-personer.

Misstanken är att CIA och Frimurarna står bakom Flat Earth-rörelsen och bidrar med pengar. Tydligen har många Flat Earth-personer sk PRO-konto, dvs konton man måste betala för.

Många av Flat Earth-videorna är dessutom påfallande yrkesmässigt utförda, på ett ganska organiserat sätt

Huygens
2015-08-12 02:35
#6

Hittade ännu en bra video om coriolis. Den är ganska lång, men det räcker att titta på 2 minuter.

Från ca 6:50 till 9 minuter visar videon ett enkelt experiment som åskådliggör varför jordens oceaner inte skvalpar av planeten. Vattnet rör sej (efter ett tag) med modelljordens rotation.

Annons:
Upp till toppen
Annons: