Vetenskap

Tethys, Saturnus måne

2015-08-07 00:42 #0 av: Huygens

Satelliten Cassini sägs ha tagit bilder på Tethys, en av Saturnus månar. Det verkar inte synas några stjärnor på NASAs bilder av Tethys.

Och jag funderar. Ytan på Tethys uppvisar långa röda streck. Själva ytan på Tethys ser också ut att ha många kratrar. Är dom röda strecken äkta?

Eller är Tethys en plastmåne i en TV-studio som någon ritat röd streck tvärs över med en vaxkrita och belyst med en kraftfull strålkastare? Är bilderna på Tethys fejk? Ser ljuset fel ut?

Vad kan man säga om bilderna i DM?

Anmäl
2015-08-07 01:37 #1 av: Cristine

Tycker inte de ser äkta ut, men vem är jag för att avgöra det!Funderar

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anmäl
2015-08-07 07:38 #2 av: Marr

Mera om Tethys, strecken kan ej förklaras...

http://www.space.com/30149-saturn-moon-tethys-weird-red-arcs.html?li_source=LI&li_medium=most-popular&li_campaign=related-test

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2015-08-07 10:21 #3 av: Hukanson

Marr, har inte sovit många timmar i natt det kanske förklarar varför jag såg även blå och gröna punkter och partier på månen! Så skimrande hela himlakroppen. Kanske månen består av ett oidentifierad nytt grundämne?

Oneness can not be divided.

Anmäl
2015-08-07 11:33 #4 av: Huygens

(Fotot är reducerad NASA, public domain, PIA19637: Red Arcs on Tethys)

Frågan är varför fotot är ofokuserat upp till höger? Foton på så här långa avstånd borde ha ungefär samma skärpa över hela bilden.

Anmäl
2015-08-07 11:34 #5 av: Marr

Jag har sovit många timmar inatt Hukanson och jag ser det med!Blinkar

Anmäl
2015-08-07 11:46 #6 av: Huygens

(Fotot är reducerad NASA, public domain, PIA19636: The Colors of Tethys I)

Det konstiga med detta foto är inte bara att månen Tethys ser ut att vara gjord av plast. Även belysningen ser fel ut. Det är som om möjligen indirekt belysning används från vänster, med en aning gul indirekt ljuskälla.

Samtidigt finns en möjlig primär, direkt vitare ljuskälla, som kommer snett uppifrån vänster och som skapar skuggorna. Givetvis kan båda ljuskällorna vara tätt placerade och mer eller mindre direkta. Jag kan inte säkert veta vad som är indrekt eller direkt belysning.

Är detta foto tagit på en plastmåne i en TV-studio?

Anmäl
2015-08-07 11:48 #7 av: Marr

Ja den där bilden ser ut som en gipskula...Skrattar

Anmäl
2015-08-07 11:57 #8 av: Hukanson

Men visst ser det helt sjukt ut...en helt oskyddad asteroidbombad öde måne...med kulörta färgstreck och punkter...ser litet plastigt ut också. Men visst känner man storheten i att vara så visuellt nära inpå en av solsystemets dominerande planeter; Saturnus. Kanske det inverkar positivt på astralkroppen och det astrologiska ödet! Våra tekniskt vetenskapliga framsteg har ju konsekvenser för vårt naturliga leverne på vår planet. Vårt medvetande kan färdas fortare än ljuset och ett dagligt studium av denna Tethy skulle kunna djupt förändra våra andliga kroppar...om nu bilden är äkta?

Anmäl
2015-08-07 12:31 #9 av: Huygens

(Fotot är reducerad/beskuren NASA, public domain, PIA19637: Red Arcs on Tethys)

Jag har klippt ut den del av bilden där två små röda fläckar syns. Om bilden är fejk kan jag tänka mej att dom röda punkterna uppkommit av misstag genom att konstnären oavsiktligt (?) råkat nudda vid plastmånen med vaxkritan eller färgpenseln.

På något sätt känns dessa NASA-bilder som ett test.

Hur uppenbart kan NASA fejka bilder och ändå få en majoritet av världens folk att tro på att bilderna inte är fejkade i en TV-studio på en plastmåne som en konstnär dragit röda streck över?

Hur långt kan myndigheterna gå med att visa oss sina fuskade påhitt utan att det skapar en stor allmän reaktion?

Jag tror dom testar oss.

Illuminati.

Anmäl
2015-08-07 20:36 #10 av: Hukanson

Jag börjar inse behovet av en svensk SIS standardisering över hela internet linjen! Låt oss bidra med det vi är bäst på och göra en enhetlig klassifikationsmodell med tillhörande krav på kvalitet och tillförlitlighet. Det är svensk kvalitet som behövs nu...webben håller på att sjunka!

Anmäl
2015-08-08 13:15 #11 av: Huygens

(Fotot är reducerad/beskuren NASA, public domain, PIA19638: The Colors of Tethys II - Trailing Hemisphere - Standard Processing)

Jag klipper här ut ett område med en av dom mer tydliga fördjupningarna dragna tvärs över en betydande del av Tethys. Den urklippta bilden är del av fotot som finns länkat ovan.

Jag försöker förstå hur den mer markanta fördjupningen uppkommit. Jag kan även se att i bildens vänstra del verkar två parallela fördjupningar löpa. (Faktum är att det löper minst fyra olika fördjupningslinjer över "månytan".)

Om det är frågan om enorma stenblock som rullat över Tethys, var är då stenblocken nu? Eller är dom längsgående fördjupningarna gjorda med en spatel på en fejkmåne i en TV-studio, innan härdplasten stelnat?

Tethys uppvisar åter lite underlig belysning, dels lite gulare belysning i originalbildens vänstra övre del och dels en vitare ljusnyansen upptill höger.

Anmäl
2015-08-08 13:26 #12 av: Huygens

(Fotot är reducerad/beskuren NASA, public domain, PIA19638: The Colors of Tethys II - Trailing Hemisphere - Standard Processing)

Här syns ett av dom röda "kritstrecken" som jag tidigare nämnt i #4. Lägg märke till att det verkar som om pyttesmå fläckar av röd "kritfärg" fastnat lite extra tydligt på några ställen längs med det röda "kritstrecket".

Är det ytan på en riktig måne vi ser eller är det en plastmåne i en TV-studio? En plastmåne där en konstnär dragit till ordentligt, med en röd kalk- eller vaxkrita över en plastiga grå fejkmånes yta, så att små bitar av röd krita fastnat på ställen längs det dragna kritstrecket?

Anmäl
2015-12-17 01:24 #13 av: Huygens

Samma bilder som förut, men nu säger en forskare att dom röda strecken är målade på ytan av Tethys (plastmånen).

Anmäl
2017-09-16 10:30 #14 av: Marr

Fantastiska bilder från Cassinis uppdrag...även en hel del oidentifierat såsom Ufos. Secureteam 10 förklarar innan, sen bildpopurri.

https://www.youtube.com/watch?v=yGbc15IVKjA

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.