Annons:
Etiketterufostjärnskepp
Läst 664 ggr
Huygens
7/26/15, 9:48 PM

Stellarskepp vid Saturnus - Themis

Rubriken kanske skulle ha ett frågetecken på slutet, men jag tyckte det såg bättre ut som ett rent påstående. :)

Faktum är att jag inte ens vet vad stellarskepp skulle vara annat än kanske ett väldigt stort rymdskepp.

Här är bakgrunden:

.

År 1905 observerade William Pickering en ny måne i bana runt Saturnus. Han döpte den nya månen till Themis.

Pickering tog dessutom 13 foton på Themis där man kan se en liten ljus prick flytta sej från foto till foto. Themis syntes under en period av ca 2 månader. Nu kommer det konstiga. Månen är idag borta.

Faktum är att ingen annan har sett Themis sedan dess. Kanske var det något helt annat än en måne Pickering såg? Eller så hade Pickering fel?

.

Pickerings observation av en ny måne runt Saturnus skulle kunna avfärdas, om det inte var för att en annan astronom, Herman Goldschmidt, också hade sett en extra måne runt Saturnus år 1861, som Goldschmidt döpte till Chiron.

Både Pickering och Goldschmidt ansåg att deras respektive månar låg i omloppsbanor mellan Saturnus månar Titan och Hyperion.

Pickering uppskattade Themis till ca 60 km stor, men han kan ha bedömt storleken fel och Themis skulle kunna vara 200 km i diameter om man studerar Pickerings övriga siffror.

Themis ansågs ha en omloppstid av ca 21 dagar, så Pickering måste varit ganska säker på att Themis roterade runt Saturnus.

.

Frågan är var Themis/Chiron är idag? Kanske var det något annat än en måne och det finns kvar, osynligt?

Kanske var omloppsbanan instabil och Themis/Chiron har slagits ihop med en annan himlakropp?

Annons:
Cristine
7/26/15, 11:04 PM
#1

Svårt att säga det blir bara gissningar och min är att det är ett stellarskepp eftersom det hade  en prick som förflyttade sig.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Upp till toppen
Annons: