Viktigt

Var man kan hitta ren vatten?

2015-07-10 13:13 #0 av: m2studio

Link:

https://www.youtube.com/watch?v=_yi83kOB8ug

Anmäl
2015-07-10 13:36 #1 av: Inkanyezi

Man kanske inte ska tro för mycket på en skamlös reklamvideo för en produkt som ska göra vattnet alkaliskt. Det du har presenterat handlar ju inte om rent vatten - videon söker skrämma oss med att vattnet vi dricker är starkt surt, vilket faktiskt inte är sant.

Den hävdar också att alkaliskt vatten skulle vara mer hälsosamt, och att syran göder cancerceller.

Rent vatten får du normalt ur kranen här hemma i Sverige. I en del andra länder kan det vara annorlunda, men över större delen av Europa är vattnet i kranen också rent, i allmänhet renare än flaskvattnet. Man har påvisat att plasten släpper ut en del kolväten i vattnet som säljs i plastflaskor, och upprepat har man visat att kranvattnet både i Frankrike och här i Sverige håller högre kvalité med avseende på renhet, i första hand innehåll av mikroorganismer.

Att göra vattnet alkaliskt är självklart struntenkelt, och vore det så enkelt att slippa cancer, skulle vi ha fått veta det för längesen. Den där videon ljuger om det där med att göda cancer, och den ljuger också om de olika vattnens pH-värde. Det finns inget dricksvatten med lågt pH, om man inte har tillsatt syra, vilket ibland görs för att få god smak - citron är kanske det vanligaste sättet att tillsätta syra, men det finns också ett vitamin som är surt, C-vitamin. Det behöver vi faktiskt för att må bra.

Men hela videon är riggad. Inget flaskvatten som säljs har så lågt pH som fem, och inte heller något kranvatten. Det är helt enkelt lögn. Man får inte rent vatten av att köpa produkten som den videon säljer. 

Men i de flesta fall får man rent vatten direkt ur kranen i Europa.

Anmäl
2015-07-10 16:16 #2 av: Farwuq

Kalkhaltigt vatten brukar vi ha här i Skåne ofta med ett imponerande °dH.
Där jag växte upp fick vi äggskalsliknade beläggningar i grytor och kastruller.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2015-07-10 16:53 #3 av: m2studio

#1 jag tror du inte provat olika delar av Sverige med olika vatten som "kranvatten" som du nämnde. Nej Jag har bott i 5 olika del av Sverige sedan 26 år tillbaka.

Kalk. sand, salt och olika tillfälle olika bakterier har vi konstaterat i vatten som kommuner ibland var tvången att meddela områdets boende och ibland när ingen förstår då de förbi tysta. Senast i DN kom ut att vatten blandades med avloppsvatten och dem ska reda ut hur detta har hänt.

Jag känner två personer som jobbar inom detta området i olika LAB. och får massa med kritiker som bara 10 % kommer till folkets kännedom. Men jag ska inte vara deras högtalare utan bara meddelat hur ser ut idag.

Jag bor 3 månader i USA varje år p.g.a. mitt företag och då är mycket intresserad av vilka vattenflaskor ska man köpa där i USA också.

Anmäl
2015-07-10 17:16 #4 av: Inkanyezi

Om vattnet är smutsigt och innehåller bakterier, så blir det inte rent av att köras genom en apparat som ska reglera pH-värdet. Inledningen av videon visar också ett helt ovetenskapligt sätt att påvisa vad de påstår är lägre vattenkvalité - och det handlar inte om renhet, utan surhet.

Jag har bott på skilda håll i landet och jag vet att det inte är likadant vatten överallt, men ingenstans förekommer surt vatten i kranarna. Vattenförsörjningen i Sverige är vid internationell jämförelse bra, och den är mycket bra också i andra europeiska länder.

Man ska inte köpa vattenflaskor för att få bra vattenkvalité, om det inte är något fel på kranvattnet där man bor. Allt flaskvatten som säljs i USA är av god kvalité, men på de flesta håll är kranvattnet bättre. När jag är utomlands frågar jag lokalbefolkningen om vattenkvalitén i stället för att lyssna till en månglare som är ute efter att sälja en apparat som inte gör någon nytta, men som kostar både i inköp och drift, och som inte renar vattnet. Det finns vattenrenare att köpa om man behöver, både här och i USA, om du googlar på vattenrening med omvänd osmos så hittar du dem. Med en sådan kan man få rent vatten - lite för rent. Electrolux är ett av de vanligaste märkena för sådana renare till små vattenmängder.

Så videon du visade här är en bluff, ett sätt att skrämma folk att tro att vattnet är cancerframkallande, och att man måste köpa en sån där apparat för att få ett vatten som ska göra en frisk. Men vatten blir inte renare av att man tillsätter mer jox i det. Det blir renare av att man tar bort föroreningarna. Det kan du göra med en vattenrenare om du är orolig. Om du har en bra vattenrenare kan du ta ditt vatten ur närmsta dike utan problem.

Anmäl
2015-07-10 18:26 #5 av: kena10

Mitt vatten i kranen, har kommunalt vatten, visar surt när jag kollar med ph-papper.

Anmäl
2015-07-10 18:32 #6 av: Inkanyezi

#5 Okej, kanske du har surt vatten, men det är mycket ovetenskapligt att hävda att det göder cancerceller och att man blir sjuk av det. Om du tillsätter citron så blir vattnet surt även om det är neutralt som på de flesta håll i landet, och samma gäller om du tar en brustablett C-vitamin.

Det är inte ohälsosamt med citronvatten eller C-vitamin, och det är inte heller ohälsosamt att pH-värdet är något under sju, även om det är ovanligt. Bluffvideon här ovanför försöker skrämma upp folk för att de ska köpa en viss apparat, och om du är orolig för ditt vatten och tror att det blir bättre av apparaten, så köp för all del en sådan. Man ska inte bortse från placeboeffekten.

Anmäl
2015-07-10 21:38 #7 av: kena10

Håller helt med dej och har inte alls intresse av att köpa någon onödig apparat. Bara noterade att jag hade surt vatten, när diskussionen var uppe om det :)

Anmäl
2015-07-10 23:56 #8 av: Alyssa

Vårt kranvatten är surt dessutom fullt av skit som reningsverken inte får bort(ex. p-piller, mediciner etc etc). Våra kroppar är försurade och om våra kroppar är basiska blir vi inte lika lätt sjuka. 
Jag har själv duktigt helt renat vatten(Kangenvatten) och jag kände en enorm skillnad. Då en maskin är väldigt dyr så dricker jag tyvärr kranvatten men så fort möjligheten finns ska jag införskaffa mig en egen maskin. Finns ställen runt om där man kan hämta sådant vatten helt gratis. Som sagt, kände verkligen skillnad!!

Blomma - Travhästen söker medisar! - Blomma
Sajtvärd för NyhedendomStenarSocialt stöd och Travhästen.
Medis på Huskatter och Råttor

Anmäl
2015-07-11 00:00 #9 av: Alyssa

http://www.halsovagvisaren.se/12208373
http://carlg.org/nyttigmat.html
http://www.haningekiropraktorklinik.se/Syrabas-balans.html

Blomma - Travhästen söker medisar! - Blomma
Sajtvärd för NyhedendomStenarSocialt stöd och Travhästen.
Medis på Huskatter och Råttor

Anmäl
2015-07-11 00:19 #10 av: VSK

Omvänd osmos är nåt jag skulle vilja ha av olika anledningar. Tyvärr kostar det om man vill ha lite kapacitet. Finns även duschar med rening, men den prislappen är inte att tänka på. 

Det finns många ställen med surt vatten, men det gäller nog mest de med egen brunn. Generellt sätt om brunnen funkar som den skall så är inte vattnet surt. Undantag finns så klart.

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.