E.T. / Utomjordiska raser

Främlingar på vår jord

2015-07-09 23:38 #0 av: Huygens

Främlingar på vår jord, så heter en bok av Håkan Blomqvist. Det är en ganska tunn bok och handlar bara om ett fåtal UFO-kontaktfall med varelser som inte är människor.

Dock ser dessa UFO-varelser väldigt människolika ut, fast kanske lite annorlunda än oss.

Det längsta kontaktfallet är med Richard Höglund som möter några människolika varelser i genomskinliga rymddräkter på en sjöis nära Uddevalla 1965. (Medan Höglund levde kallades han Helge, då Höglund ville vara anonym.)

På isen står något som liknar ett flygande tefat. En av dom kvinnliga varelserna leker med Höglunds hund. En annan av varelserna lyser med en stav på Höglund och botar hans onda rygg.

Varelserna verkade vänliga och trevliga.

.

Sen efter en tid, händer andra saker. Höglund får impulser att åka iväg till vissa platser. Han får tag på en liten metallplatta med obegripliga inskriptioner.

Höglund verkar inte veta eller får inte reda på varför han kontaktades. Men hans fru får indikationer att allt inte står rätt till. Det verkar som om andra varelser, mer ondsinta får kontakt med Höglund, men det är mycket svårt att få klarhet i vad som hände då Höglund var förtegen.

När Höglund sa något om UFO-varelserna var han ganska tveksamt inställd till dom. Jag får säga att det är ganska konstiga händelser Höglund verkar råka ut för.

.

En scenillusionist vid namn Johny Lindell påstod att han visste vad inskriptionerna betydde som Höglund hittat. Det skulle vara beskrivningar av terräng, berg, men oklart vilka.

Frågan är om dom första trevliga varelserna ville hjälpa eller varna Höglund för dom mer ondsinta varelserna som Höglund mötte senare, som kanske var dom som utövade mental kontroll på honom.

Frågan är också om UFO-varelserna ser ut som människor för att dom lurar oss med tankekontroll?

.

Ett annat kontaktfall är en svensk kvinna Anna, vars man erbjuds att få en flygtur i en rymdfarkost. Mannen tackar ja till resan, men efter den händelsen blir mannen som förbytt. Som om något dåligt vaknat inom honom, eller att han inte kan hantera vad han upplevt.

Annas berättelse del 1
Annas berättelse del 2

Vad jag verkligen undrar över är hur och vad som sker när dessa varelser utöver tankekontroll. Dom verkar ju inte enbart färdas runt i tefat för ro skull.

.

Vad som känns störande med boken är att svaren uteblir. Det är precis som om svaren finns runt hörnet, men att det ändå är för svårt att få klarhet i vad som hänt dessa UFO-kontaktfall.

Anmäl
2015-07-10 08:14 #1 av: mulac

Ja det är konstigt att man inte får veta allt, som om det fanns en spärr.

Anmäl
2015-09-14 17:42 #2 av: Huygens

Lite överraskande funderar Blomqvist på om UFO-Sverige upphört fylla någon funktion. Argumentet är att närkontakt med UFOn, landade farkoster mm verkar ha upphört i Sverige.

Alternativet enligt Blomqvist skulle kunna vara att göra om UFO-Sverige till att undersöka mer generella fenomen, paranormala eller andra ovanliga eller oförklarade händelser.

Anmäl
2015-09-14 20:59 #3 av: Eliiza

Människor (mänskliga varelser) kommer i många variationer. Självklart handlar detta om människor. Om de inte är androider, vill säga...

Med vänlig hälsning,
Eliiza

Anmäl
2015-09-15 09:47 #4 av: Marr

Med tanke på Blomqvists böcker om närkontakt så tror jag att han är mer öppen än många andra inom organisationen. Har ej läst hans böcker men är lite nyfiken. Glad

Om allmänheten rapporterar om storslagna pågående händelser i närheten av en av UfoSveriges jourhavande fältassistenter, så kan dom få egna fantastiska bilder t.ex. Tyvärr verkar dom vara lite trötta...Ledsen

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2015-09-15 11:27 #5 av: Huygens

Frågan är om UFO-Sverige blivit som MUFON och börjat mörka UFO-iakttagelser eller ignorerar personer som ringer in närkontakter?

Anmäl
2015-09-15 17:16 #6 av: Marr

Jag tror vår gubbe här i mina trakter bara var sömnig för han hade gått och lagt sig. Efter detta har dom jagat mig ett tag men orkade inte med det, för jag blev så besviken när dom inte åkte ut. 6 km hade han bara behövt åka. Vi såg showen i över en timme och ringde andra mer än en mil bort som också såg det hela utspela sig över kraftledningarna och runt omkring detta område.

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl