E.T. / Utomjordiska raser

Aliens eller Jordbo?

2015-05-19 00:21 #0 av: m2studio

Link:

https://www.youtube.com/watch?v=gRjatXe5bis

Alla inte kan ljuga eller?

Anmäl
2015-05-19 00:57 #1 av: Tarotstollan

Vilken spännande film, får titta färdigt på den en annan dag!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl
2015-05-19 08:17 #2 av: Marr

Mycket intressant M2studio! Ska göra som Tarotstollan jag. Tack för du la in...Glad

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2015-05-19 12:30 #3 av: micki78

wow! den här ska jag se, bara hämta lite kaffe. Tack!

Anmäl
2015-05-19 12:57 #4 av: [LoveUnite]1

Har ej tittat på den, räcker med att jag ser texten " A  guide is you in a previous Life." för att veta det är bs.

Anmäl
2015-05-19 22:05 #5 av: m2studio

Jag blir så glad av ert kommentar men snälla säga vad tror ni efter har sett filmen:

Tack

Anmäl
2015-05-19 23:35 #6 av: Huygens

Jag har sett filmen och tyckte om den.

Det är en stillsam och mild dokumentär som tar upp enskilda islänningars syn på saker utanför det vanliga, andevarelser, troll, vättar, älvor/alver. Några enstaka utlänningar på island får också berätta lite vad dom upplevt.

Dokumentären tar även upp spöken/gengångare och en del varelser som kan vara relaterat till utomjordingar, flygande farkoster eller dimensionsvarelser.

Dokumentärfilmen fokuserar på äldre isländsk folktro, som till viss del påminner om övrig nordisk folktro, och på nutida människors folktro i ett modernt sammanhang. Dock finns nästan inget inslag som relaterar till asatro.

.

Många av personinslagen är korta och spännviden är stor. Folktron är utbredd på Island.

Filmningen och sättet som medverkande får berätta, ger en känsla av en vilsam frid, men det finns också en del personer som jag tycker ser lite ledsna ut fastän dom är hoppfulla om vår framtid.

.

På ett sätt känns dokumentären som en introduktion till isländsk folktro och det kan säkert göras fördjupningar på flera områden, som t ex stenarna som måste flyttas varsamt vid vägbyggen för att alverna som bor inne i stenarna inte ska bli störda.

Flera av islänningarna berättar att dom mött dessa folktrovarelser som barn.

Anmäl
2015-05-20 12:03 #7 av: mulac

Detta är intressant, jag såg någonstans att de har hittat en teckning som såg ut som Joda i Star Wars filmerna och att detta nämns här i filmen gör det otroligt!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.