Annons:
Etikettfrågor
Läst 5968 ggr
[kajmal"]1
3/2/15, 1:29 AM

mystiskt ljus på småplaneten ceres

Annons:
Marr
3/2/15, 6:25 AM
#1

Intressant Kajmal!

Spännande att se vad dom kan hitta efter 6 mars och 16 månader efter det.🙂

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Huygens
12/20/15, 5:43 PM
#2

Ett påstående är att det kan vara salt på Ceres som reflekterar solljus, se bilderna i länken.

Fläcken på väg in i skugga här.

Men det är problem med reflektionspåståendet(-teorin?). Även när fläckarna rör sej in i skugga lyser fläckarna fortfarande. Ett exempel är denna animering där fläckarna går in i skuggan till höger i bild och fortfarande lyser i mörker.

Fem stillbildsfoton som visar att fläckarna lyser i skugga.

Fläckarna verkar självlysande i mörker, vi kan behöva ifrågasätta NASAs påstående om solreflektion.

Marr
12/21/15, 7:47 AM
#3

Ja dom vet ju inte trots allt ännu vad det är, även om dom spekulerar om möjliga orsaker.

Tycker det borde finnas fler "lysande" saltformationer i så fall, på fler ställen på Ceres…🤔

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Huygens
3/8/16, 1:32 PM
#4

Fler bilder på det 5 km höga berg på Ceres som har självlysande sluttningar. Dock ser det väldigt konstgjort ut, till den grad att jag ifrågasätter bilderna.

Borde inte satelliten Dawn vid det här laget ha kunnat ta tydligre och bättre bilder?

Marr
3/8/16, 4:28 PM
#5

Ja du Huygens, jag vet inte vad jag ska tro om det Nasa vill visa…tycker nästan att många YT klipp på ufos är mer trovärdiga än dessa bilder dom visar oss…förstår inte hur det kan se ut sådär. Jag är inte så värst imponerad av dessa konstiga bilder, ärligt talat…dom ser ju lika dana ut allihopa, suck.😕

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Farwuq
3/9/16, 6:44 PM
#6

Vi har väntat i ett år nu på fina bilder, och vi tyck få fortsätta med det.
😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[Hukanson]
3/11/16, 8:58 PM
#7

Det vore ett naturligt antagande att tänka att berget uppstått genom att någon/någonting grävt den stora gropen strax intill. Vi som jobbat i jordbruket vet att det blir högar när man gräver. Vad är det som har grävts upp? Kanske silver?

Eliiza
3/11/16, 11:16 PM
#8

Skulle verkligen vara intressant att se vart detta leder. Ceres är ju ett stort reststycke från den en gång bebodda planeten Malona/Phaeton. Med vänlig hälsning, Eliiza

[Hukanson]
3/12/16, 12:03 AM
#9

Finns någon bok skriven om denna övergivna civilisation? om det nu var en civilisation… Jag har länge haft en irriterande medvetenhet om att jag inte läst ens en bråkdel av alla intressante böcker som skrivits om stellarer ute i universum. Har någon någvra boktips är jag idel ögon.

Huygens
3/17/16, 10:10 AM
#10

Nya påståenden, dom ljusa fläckarna på Ceres varierar kraftigt i ljusstyrka på bara några timmar medan fläckarna är belysta av solen.

Farwuq
3/17/16, 11:20 AM
#11

Något som ändrar textur när det blir belyst eller "uppvärmt".
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Huygens
3/17/16, 12:11 PM
#12

Ja, det är svårt att veta vad det är. NASA påstår att det ändrar sej från natt till natt. Formuleringen är väldigt knepig. Det rör sej alltså om plymer av material (?) som far ut och reflekterar ljus och plymerna ändrar sej slumpmässigt på bara några timmar.

Dessutom är det olika från dag till dag (i texten står det "from night to night").

.

"The team concluded that the observed changes could be due to the presence of volatile substances that evaporate under the action of solar radiation. When the spots inside the Occator crater are on the side illuminated by the Sun, they form plumes that reflect sunlight very effectively. These plumes then evaporate quickly, lose reflectivity, and produce the observed changes. This effect, however, changes from night to night, giving rise to additional random patterns on both short and longer timescales."

.

Ett "dygn", en rotation av Ceres är 9 timmar.

Jag känner att jag måste vara öppen till tanken att NASA lurar oss med ännu ett påhitt. Jag kan inte veta om satelliten Dawn är i närheten av Ceres eller om Dawn ens existerar annat än i en TV-studio.

Huygens
4/23/16, 10:57 PM
#13

Nya bilder. Frågan är om dom lysande strukturerna på Ceres är fejk eller om det är byggnader?

Lägg speciellt märke till första bilden på Oxo Crater och skuggan på formen bakom "berget". Är det en krater eller ett berg med sluttande räfflor?

Komentarerna är också intressanta. Folk märker att pixeliseringen verkar fel.

Annons:
Huygens
7/2/16, 9:28 PM
#14

Ceres läcker!

Ännu mer påståenden.

Det verkar som om det ljusa materialet pressas ut ur Ceres, ungefär som det mjuka gottiga i en hård karamell. Forskarna drar slutsatsen att 30 % av det lysande materialet är is, 50 % är godis och 20 % är glass.

Den största läckan är 60 km i diameter.

Farwuq
7/5/16, 7:09 AM
#15

Allt blir allt märkligare.

🤪

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hukanson]
7/5/16, 3:08 PM
#16

Hoppas Mars har en godiskälla också. Det vore bra för moralen i kolonin.

Huygens
7/11/16, 1:24 PM
#17

Mera fantastiska påståenden.

Ceres poler lutar så mycket att dom 130 stycken lysande miljarder år gamla isfläckarna inte värms upp av solljus. Jag får säga såhär. Jag börjar ifrågasätta om dessa ljusa isfläckar finns annat än på en plast-Ceres i en TV-studio, för isfläckarnas existens kan inte förklaras på något vettigt sätt.

Huygens
9/5/16, 11:46 AM
#18

En otrolig bild.

Är bilden helt datorgenererad eller skapad av något riktigt bildmaterial? Nu påstår forskarna att Ceres har ett 5 km högt isberg. Det liknar en sådan där höjd som man ibland ser i Vilda-Västernfilmer.

Påståendet är att det är en isvulkan. Tro det. Och isen har inte förgasats ut i rymden?

Det är lite konstigt att alla dom stora kratrarna på Ceres har platt botten, med ibland en liten höjd i mitten. Jag hade förväntat mej att nedslagskratrar skulle var skålformade.

Huygens
11/19/16, 12:08 AM
#19

Nu är det 130 okända ljuskällor på Ceres.

m2studio
11/19/16, 2:02 AM
#20

Då kanske man finns någon sorts liv på Ceres också.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Annons:
Huygens
3/23/17, 1:16 PM
#21

Nu har forskarna studerat isbergen på Ceres och den vetenskapliga förklaringen är - igenting.

Forskarna har inte den blekaste aning om vad dom ljus fläckarna är.

Huygens
12/14/17, 1:34 PM
#22

Geologisk aktivitet på Ceres… DM

Upp till toppen
Annons: