Frågor inom ämnet söker svar

Apollo - Månbilen

2015-02-23 06:38 #0 av: Huygens

(bild från NASA-video public domain, Apollo 16 rover)

Sovjet var först med allt i rymden, första raketen i rymden, första satelliten, första apan/hunden i rymden, första kosmonauten i rymden, första rymdpromenaden, första rymdkapseldockningen, första kvinnan i rymden, första tre-mannabesättningen i rymden, första kraschlandningen med obemannad rymdkapsel på Månen osv.

Sovjet var först med allt i rymden, utom att vara först med en man på Månen.

Efter att USA "vunnit" rymdkapplöpningen och ansåg sej placerat en man på månen, gjorde Sovjet åter en sak som dom var först med. Sovjet skickade upp den fjärrstyrda månbilen Lunokhod som åkte runt en stund på Månen innan den slutade fungera.

.

USA ville inte vara sämre utan sände upp sin egen månbil kallad Lunar Roving Vehicle. Fast frågan är om USAs månbil alls kom till månen? På mycket otydliga bilder där månbilen lastas ur, är det svårt att se hur den fått plats på Lunarmodulen.

Det finns en del undersökare som säger att månbilen är ca 6 dm för lång för att få plats i det utrymme som NASA anger att månbilen upptog på Apollo Lunarmodulen. James Collier undersökte månbilen i sin film Was it only a Paper Moon (1997), som också innehåller en djuplodad och kritiskt granskning av NASAs påståenden kring själva Lunarmodulen, se 29:00 och framåt.

.

Månbilar användes under Apollo 15, 16 och 17. Låt oss titta på en videosekvens från Apollo 16 där månbilen kör i så hög hastighet att "månsand" far upp över marken (direktlänk).

På Wikipedias vederläggningssida finns en bild som simulerer hur måndammet kan ha kastats upp över marken.

Kommentaren på Wikipedia är att även om den totala ballistiska banan av måndammet skiljer sej från en perfekt kastparabel, är varje enskilt dammkorns bana nära en perfekt kastparabel. Avvikelsen från en nästan perfekt kastparabel är därför enbart skenbar, enligt Wikipedia.

Låt oss titta närmare på hur "måndammet" rör sej genom luften när det kastas upp av månbilens bakhjul. Måndammet far ut med ganska hög hastighet. Därför borde måndammet landa med samma hastighet och med ungefär samma nedfallsvinkel som uppkastvinkel.

Är det vad som sker?

nej

Både uppkastshastighet och uppkastsvinkel skiljer sej markant från måndammets nedfallshastighet och nedfallsvinkel. Visserligen sprider sej måndammet enligt typiskt "hagelskursmönster", men nedfallsvinkeln stämmer bara om måndammet slagit emot en atmosfär i luften.

Den "bogvåg" som bildas till höger i videon, när måndammet stoppas upp för att sedan falla ner i brantare vinkel, än när dammet kastades upp, visar att det finns luft som stoppar måndammets färd över marken.

Vidare, om det verkligen rört sej om måndamm som kastas upp i 1/6-dels gravitation utan inbromsning av luft, borde inte måndammet stigit till 4-6 meters höjd över marken? Notera också hur mjukt månbilen rör sej när framhjulen stöter emot hinder, som i slowmotion, nedsaktad film.

.

Vi skulle kanske kunna få reda på en del av sanningen om vi fick se ritningarna till månbilen, men tyvärr. Boeing som konstruerade månbilen, har förstört alla ritningar till månbilen. Alla ritningar till fixturer, formar och monteringsanvisningar förstördes också. Alla testprovsdokument är också förstörda.

Allt förstördes.

Faktum är att vartenda dokument som rörde månbilens tekniska del är förstört utom några användarmanualer och ett fåtal enkla principskisser på månbilen. Det finns en månbil bevarad på museum.

Enligt Wikipedia kostade månbilen 38 miljoner dollar. Enligt andra källor låg kostnaden betydligt högra, troligen runt 240 miljoner dollar. Det får nog anses som märkligt att alla ritningar, testprocedurer, servicebeskrivningar, projekt-/produktdokumentation har förstörts till något så dyrt och historiskt intressant.

.

Bogvågen av "måndamm/-sand" syns bäst på slutet av videoklippet. Om man ökar hastigheten på videon passar det väl in med skumpigheten hos ett litet fordon på jorden.

Filmades månbilens färd i en stor TV-studio på jorden?

(bild från NASA-video public domain)

Anmäl
2015-02-23 07:07 #1 av: Farwuq

Anmärkningsvärt.
Funderar

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2015-02-23 09:57 #2 av: Huygens

En detalj med månbilen är dess kommunikation med jorden. Dom olika månbilarna verkade ha 3 roterbara kameror, en framtill och 2 på sidorna.

Hur skickades den rörliga TV-bilden till jorden?

Ska man tro vissa uppgifter användes antennen med parabol på månbilens front. Det fanns dock inget som stabiliserade antennen i riktning mot jorden och en astronaut kommenterade att färden med månbilen var alltid en "bumpy ride". Ändå kunde markkontrollen utan problem styra åt vilket håll månbilens TV-kamerna var riktad och bilden som skickades tillbaka till jorden var suverän, i stort sett utan avbrott.

Sändarantennen på månbilen var klen och en liten ändring av antennriktning borde göra att mottagaren på jorden missades. Ändå är TV-sändningar från månbilen väldigt stabila, det jag sett från TV-överföringar från månbilens kamera, är i stort sett perfekt. Exempel här från 3:45 och framåt.

Hur kan antennen på månbilen sända över perfekta ostörda bilder tillbaks till jorden, med en månbil som skumpar fram över marken och får den stelt monterade antennen att gunga fram och tillbaka?

.

En annan fråga rör några av bilderna på marken runt månbilen. Här finns en bild från Apollo 16 där man tydligt kan se spåren i marken från månbilens metallhjul. Notera att man kan se damm på dom bruna stänkskärmarna baktill. Hela bakdelen ser plottrig ut med svårdefinierade delar.

Här finns en annan bild på månbilen från sidan. Lägg märke till antennstolpen.

Här är en bild på en del av månbilen när den lagats under Apollo 17. Astronauterna har använt tejp och en månkarta för att reparera bakre stänkskärmen.

På dom två sista bilderna, var finns hjulspåren i månsanden efter månbilen? Särskilt marken på sista bilden ser konstig ut. Inga hjulspår från månbilen.

Stövelavtryck, javisst. Det finns gott om stövelavtryck från astronauternas rymddräktsstövlar. Men hujlspåren... Var finns hjulspåren på dom två sista bilderna? Kan månbilen ha blivit hissad ner med en lång lyftkran över ett "månlandskap" i en filmstudio?

När är dom två sista bilderna tagna och under vilka omständigheter?

.

För många år sedan hörde jag ett påstående om elektronikkomponenterna för rymdindustrin. En vanlig standardkomponent som kostar ca 25 cent, kostade över 350 dollar om den skulle användas i rymdprogrammet. Den höga kostnaden berodde dels på kvalitetskraven, men fr a på dom många och dyra testerna som varje komponent behövde genomgå.

Ingen vill ju ha fallerande komponenter i rymden.

Dessutom tränade astronauterna i rymddräkter något alldeles hysteriskt. Man ville inte ha lösa delar, som astronauterna kan riva loss eller trassla in sej i.

.

Om vi tittar på en bild av månbilen ser vi att det finns lösa sladdar på flera ställen. Det verkar t o m som en sladd lindats med lite tejp.

Är detta verkligen en ordentligt utvecklad och testad månbil, eller är det ett stycke filmrekvisita i en TV-studio?

Fotot är här. Månbilens egen videokamera är vänd mot astronaut Harrison Schmitt, Apollo 17. Videokamerans baksida är i förgrunden. Plattan ovanpå videokamerna är en liten solcell. En kabel slingrar sej framför videokameran, ungefär mitt i bild. Kabeln ansluter till uttaget upptill på videokameran, strax under solcellsplattans vänstra sida.

I dagens penningvärde hade en månbil kostat i varje fall 2 miljarder kr, vilket jag tror är mer än kostnaden för ett JAS-plan.

Då förväntar jag mej också att man inte har lösa sladdar eller horisontella uttag som kan knäckas, om en astronaut i sin klumpiga rymddräkt stöter emot.

Jag gillar heller inte att en kabel ligger löst en bit från ena framhjulet. Varför finns det inga kabelskenor eller ordentliga kabelfästen?

Kablar som lindats med kabeltejp, avsaknad av rejäla skyddande kabelskenor, löst hängande sladdriga kablar, stickkontakter som kan knäckas av om dom får en hård knuff, osv.

Varför är dessa detaljer inte mer robust gjorda och säkrade på månbilen?

Anmäl
2015-02-23 10:57 #3 av: Farwuq

Det ligger väldigt mycket i det du säger.
Vi får se om "skeptikerna" hittar hit och ger sin syn på det hela.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

Anmäl
2015-02-23 11:12 #4 av: Marr

#3 Ja det får dom gärna så länge dom sköter sig och inte ansätter och är elaka. Vi har uppgraderat våra regler sen en tid just för detta är en vanligt förekommande fenomen från deras sida.

Här är vi stenhårda på sådant numera och sköter man sig inte åker man ut!

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2015-02-23 11:17 #5 av: Farwuq

Om man kommer hit och är skeptisk, så får man gärna uttrycka detta med vårdat språk och använda sakliga motargument. Annars kan man stanna på skeptiker-sajten och ondgöra sig där. 
Glad

Det är bra att ni blivit jättehårda mot förföljelse och allmän mobbning.
Tummen upp

Anmäl
2015-02-23 11:22 #6 av: Marr

Ja just precis Draken!Tummen upp

Nolltolerans för nedvärderande & elaka kommentarer råder här! Jag kan bli bra elak själv när sådant kommer in och så vi inte ha det...Glad

F'låt Huygens för sidosnacket, men är viktigt att påminna dessa herrar & damer om detta...

Anmäl
2015-03-07 20:44 #7 av: Huygens

Det är lågt i tak i USA och att ens nämna att USA inte sänt en man till Månen är att betrakta som anti-patriotism. Du kan bli allmänt förlöjligad eller hånfullt behandlade om du nämner att "hjältarna", astronauterna, kanske inte riktigt var på Månen.

Amerikansk media nämner sällan fejkandet av Apollomånlandningarna, utom i sammanhang där tonen är nedlåtande.

.

Så jag räknade inte med att en tidning som Wired vågade säga något om Månbilen som ens skulle kunna vara 1 mm kritiskt. Men jo, mellan raderna hände det. Wired säger visserligen inte så mycket om själva Månbilens bogvåg, sand som slår emot atmosfär och stoppas i en samlad front. Wired nämner att väldigt fint damm på jorden kan stanna kvar i luften relativt länge, men det verkar inte vara så fint damm som Månbilen sprutar upp.

Och Wired gör en analys av uppkasts- och nedfallshastigheten av månsanden. Månen har en tyngdkraftsacceleration av 1,62 m/s2. Wired noterar att tyngdaccelerationen är fel på videon av Månbilen. På videon av Månbilen är tyngdkraftsaccelerationen 2,14 m/s2. Ett för högt värde.

Wireds slutsats är att då tyngdkraftsaccelerationen är markant annorlunda än jordens tyngdacceleration på 9,8 m/s2, kan såklart inspelning av Månbilen inte vara gjord i en filmstudio på jorden.

Wired nämner att videon på Månbilen skulle kunna vara inspelade i en TV-studio på jorden och därefter kan videon ha blivit nedsaktad, men sen tar det sunda förnuftet slut.

Wired har en lite långre utläggning om Månbilen där artikelförfattaren gör minst en logisk kullerbytta och anger ett för högt, felaktigt, värde på den uppsnabbade videon för att undvika att säga att "månlandningarna" var fejk. Den längre artiklen är aningen teknisk, jag lämnar till den intresserade läsaren att undersöka saken själv.

På slutet finns en rolig bild på Jim Carrey.

Anmäl
2015-11-04 15:10 #8 av: Huygens

Satt och tittade lite på bilder av månbilen när jag hittade detta foto som påstås komma från Apollo 15.

Det slog mej hur konstig hela bilden ser ut. Dels saknas tydliga hjulspår både framför, under och bakom månbilen. Det är som om en TV-studiokran lyft månbilen på plats för ett fejkfoto. Kanske finns det ett svagt hjulspår bakom höger bakhjul. Det finns samtidigt ett tydligt mörkt par hjulspår i bakgrunden, men inga tydliga hjulspår nära Månbilens hjul.

Man kan se ett par stövelavtryck nära månbilen, minst ett avtryck finns mellan dom vänstra hjulen.

Sedan slås jag åter av dom löst monterade kablarna på Månbilen. Det ser ut som om några slarviga elkillar lämnat kablarna dinglande. Månbilen sägs vara batteridriven, men hur små är både elmotorer och batterierna egentligen? Javisst, Månens tyngdkraft är bara 1/6 av jordens, men jag får ändå säga att det är imponerande att Månbilens räckvidd var 92 km på en laddning, med tanke på att hjulen var gjorda av metall och tvingades övervinna friktionskraften hos ojämn terräng bestående av lös "Månsand".

.

Dessutom sticker flera metallpinnar bokstavligen ut från Månbilen. Det är mycket lätt att få punktering på rymddräkten mot ett spetsigt metalföremål.

Om vi ska tro berättelsen om Apollo 11, var "landningsstavarna", på Lunarmodelens landningsfötter, som markerade när Lunarmodulen befann sej mindre än 1,7 m från marken, gjorda av ett material (härdplast?) som bröts av i vassa spetsar vid markkontakt (dålig lösning?).

Man kan se en av dom avbrutna landningsstavarna inslaget i guldfolie ligga raklång på marken framför Aldrin på detta foto. Lunarmodulens landingsfot skymtar till höger i bild.

Det var därför viktigt att astronauterna inte gick nära landningsstavarna om stavarna brutits av och fastnat i marken i uppstickande vinkel. Avbrutna landingsstavar var så farliga att den landningsfot som var närmast Lunarmodulens utgång, sägs sakna landingsstav, för att undvika risken att en astronaut hoppade rakt ner och spetsades på en avbruten landningsstav.

Här påstås Lunarmodulen vara på väg ner mot Månen och det syns tydligt att bara tre av Lunarmodulens fötter har landningsstavar. Lunarmodulens fot längs till vänster i bild, med stegen, saknar landningsstav.

Jämför med metallpinnarna på sidan av Månbilen, som kan fastna i rymddräkten när astronauterna ska kliva av Månbilen. Fundera även på den klumpiga utformningen av stolryggarna, vars hörn upptill kan fastna i både tygveck, kablar och slangar.

Månbilen kan ha varit säker att använda i en TV-studio på jorden.

Anmäl
2015-11-05 21:34 #9 av: mulac

Tyst

Anmäl
2015-11-06 01:01 #10 av: VSK

Jag tycker det är otroligt välkomponerad bild detta. Speciellt skärpan. 
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:AS17-137-20979.jpg

Astronauterna var lite utbildade på Hasselbladarna men om jag inte minns helt fel så fick de chansa när de fotade för det fanns ju ingen sökare mm. 

Gällandes effekten som krävs för att sända radio från jorden till månen (eller tvärsom) räcker endast 5 watt för detta. Allt motstånd finns innanför atmosfären. 

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. 
Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl
2015-11-06 02:08 #11 av: Huygens

Ja, det är en snygg bild. (Såg också nu att det stod Ektachrome MS, vilket är filmtypen.)

Frågan är varför inget hjulspår syns i sanden vid höger bakhjul? Visst kan astronauterna ha sparkat upp en massa sand som täckt hjulspåret. men hm...

Lägg även märke till det halva och mycket tydliga stövelavtrycket längst ner till vänster i bild. Stövelavtryckets avlånga räfflor är aningen brutna på några ställen. Hur kan det brutna avtrycket i månsanden (?) hålla ihop utan att kollapsa om månensanden saknar fukt?

.

Jag tycker att det finns fler bilder där man inte kan se hjulspåren från Månbilen trots ok bildvinkel. Jämför med nedan bild där man faktiskt kan se hjulspåren mellan fram- och bakhjul.

Från Apollo 17, Eugene Cernan kör månbil.

Anmäl
2015-11-06 08:54 #12 av: VSK

Ja det är mysko detta. Det håller jag med om. 

Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika här. Gillar du allt som har med fågelskådning att göra så kolla här

Anmäl
2015-11-06 13:54 #13 av: Huygens

Hittade en bild där man tydligt kan se spåren från Månbilen. Tyvärr är bilden i reducerad kvalitet och svartvit.

Apollo 15, David Scott på Månbilen

Man kan se det tydliga fiskbensmönstret som hjulen skapat i "månsanden". Tyvärr vet jag inte vad sockerberget i bakgrunden påstås heta. Apollo 15 påstods landa på ytterkanten av en enorm slätt omgivet av flera olika bergskedjor, varav en del befann sej på mycket stort avstånd.

.

På en del andra bilder av Månbilen syns inga hjulspår på marken varken framför, bakom eller under månbilen (mellan hjulparen). Ibland kan något slags spår synas i bakgrunden, men i förgrunden där Månbilen står, syns inga spår.

Det ger mej känslan att Månbilen har visserligen kört runt en stund, men för att få bästa möjliga bilden, har regissören i TV-studion sedan låtit positionera Månbilen med en studiokran tills bästa postition hittats.

Månbilen har därefter sänkts ner i exakt rätt position på marken av TV-studiokranen och en av "astronauterna" i rymddräkt har sedan gått fram till Månbilen för att kamerakillarna i TV-studion ska kunna ta bästa möjliga foto.

Anmäl
2015-11-06 17:07 #14 av: Marr

#12 Ja eller hur Vsk...ju mer man ser desto mer mysko blir det.Funderar

Anmäl
2015-11-06 17:52 #15 av: VSK

Glad

Anmäl
2015-11-13 17:24 #16 av: Huygens

Några bilder på hjulspåren i marken efter Månbilen.

Apollo 15, Irwin, fiskbensmönster i förgrunden
Apollo 15, D Scott, hjulspår i bakgrunden

På den första bilden är det lite oklart hur det dubbla hjulspåret i förgrunden uppstått. Kanske har månbilen backat längre bakåt, men en del av spåren har sedan förstörts för att astronauten gått fram och tillbaka över marken?

Den andra bilden är inte lika klar, men det går ändå att se tydliga spår.

.

Titta nu på denna bild.

Apollo 15, D Scott från sidan på Månbilen.

Man kan se att "månsand" rasar ut från båda högerhjulen (hjulens bakre halva). Vi ska förmås tro att Månbilen precis stannat efter en liten körtur.

Men varför finns inget hjulspår mellan fram och bakhjul?

.

Kan Månbilen vara lyft på plats med en filmkran i en TV-studio för att få optimal placering för fotograferingen, utan att behöva backa fram och tillbaka en massa gånger, för att hitta bästa kameravinkel?

Eller kanske denna variant: Månbilen har först lyfts på plats med en kran. Sedan, efter att ha regissören bestämt sej för bästa kameravinkel, har filmregissören låtit rulla Månbilen framåt 2 dm för att få lite mera optimal infallsvinkel av ljuset från TV-studions enorma strålkastare?

Resultatet, när Månbilen väl stannats, blir på fotot att lite "månsand" rasar ner baktill ur hjulen, men något hjulspår finns självklart inte mellan fram- och bakhjul. Månbilen har ju lyfts på plats med en kran och sedan rullats en alltför kort sträcka framåt, för att något nämnvärt synligt hjulspår ska uppstå under Månbilen.

Anmäl
2019-07-22 17:39 #17 av: Huygens

För tydlighets skull lägger jag in en bild, dels med bågen av en förväntad kastparabel i vakuum och dels med en båge som ungefärligt motsvarar den faktiska kastparabeln av "mångruset" i filmen av månbilen, se bild i #0. Dom indikerade pilarna anger riktningen i resp kastparabel som "mångruset" tar över marken.

Wikisidan har ändrats och filmsekvensen med Apollo 16-månbilen är nu placerad nederst på sidan (wiki). Filmsekvensen kan även hittas på andra ställen på nätet om man letar.

Bild egen, fri att kopiera och använda för den som vill.

Anmäl
2019-07-23 11:41 #18 av: Huygens

Analys av filmen på den körande månbilen. NASAs film är skakig för att dölja det faktum att astronauten på månbilen bara är en skyltdocka i en rymddräkt. Analyserat av en yrkesfilmare med 25 års erfarenhet. (YT/moonfakery, 2016-12-11, 3 min)

Anmäl
2019-08-05 23:47 #19 av: Huygens

Man kan riktigt se hur sanden slungas upp, blir inbromsad och dröjer sej kvar i luften efter Apollo 16 månbilen. Det är uppenbart att "månbilen" kördes på jorden i en TV-studio med vanlig atmosfär. Notera även att "astronauten" antagligen bara är en skyltdocka i rymddräkt som satts på månbilen. Skyltdockans båda armar hålls stelt ut i luften. Höger hand kanske stöder mot ett reglage på månbilen.

Dom grövre sandpartiklarna faller ner fortast, medan dom mindre sandkornen hänger kvar längre i luften. Visst, alla sandkorn faller ner i någon form av parabelbana, men parabelbanan är inbromsad och hoptryckt pga luftmotståndet i TV-studion.

(Bilden är beskuren skärmdump, NASA public domain, från Apollo 16-filmning.)

Jag har lagt skärmdumpen dubbelt, där den nedre bilden markerats med pilar för att övertydligt peka ut tre synliga bogvågor av sk "månsand" som dröjer sej kvar i luften. Dvs, det rör sej om fejkad "månsand" som blir inbromsad i luften och dröjer sej kvar hängande i luften, i en TV-studio, troligen i Nevadaöknen.

På månen i vakuum, hade alla sandkornen oavsett storlek, fortsatt falla i perfekta parabelbanor, utan att uppvisa något mönster med inbromsade, kvardröjande bogvågor.

Anmäl
2019-08-07 21:43 #20 av: Huygens

Apollo 16 månbilen kör två varv i TV-studions "utomhusterräng" och det presenteras som att månbilen filmats på månen. En noterbar detalj är att vid ett av tillfällena när månbilen vänder och ska köra tillbaka från vänster till höger i bild, klipps filmen och blir svart två gånger.

Man behöver hitta hela avsnittet så att man kan se dom svarta filmklippen. Troligen klipps filmen för att skyltdockans huvud blir synlig i rymdhjälmen.

Jag länkar inte, utan istället kan den intresserade leta själv, t ex på yt. Jag inkluderar föregående bild med lite bättre beskrivande text på engelska.

Anmäl
2019-08-09 12:08 #21 av: Huygens

Jag bifogar en lite mer överskådlig skiss på parabelkurvor, som visar vad vi borde ha sett på filmen / skärmdumpen av Apollo 16 månbilen och den uppslungade sanden.

Men parabelkurvorna i skissen är inte vad vi ser på filmklippet och i skärmdumpen.

Vet man vad en parabel är och att saker som kastas upp, faller i parabelbanor, är det lätt att inse att den sk "månsanden" slår emot luft, bildar bogvågor i luften bakom månbilen och sanden dröjer sej kvar i luften innan den faller till marken.

(Skiss egen + NASA skärmdump public domain, fri att kopiera och använda på valfritt sätt för den som vill.)

Anmäl
2019-08-10 12:38 #22 av: Huygens

Som parafras: Kan grisar flyga?

För att öka klarheten och visa vad man kan göra för observation, har jag ritat en tydligare skiss av det vi ser på skärmdumpen av Apollo 16 månbilen. Skärmdumpen av månbilen är samma som ovan, det är bara parabelkurvorna som är justerade till att bättre visa vad vi ser i skärmdumpen. Jämför med kurvorna i #21.

Apollo 16 månbilen var helt klart filmad i en TV-studio på jorden, där det fanns vanlig atmosfär. Sanden slungas uppåt-bakåt, stoppas upp i luften och dröjer sej sedan kvar i luften. NASA presenterade filmen för allmänheten som att månbilen filmats på "månen".

(Skiss egen + NASA skärmdump public domain, fri att kopiera och använda på valfritt sätt för den som vill.)

Anmäl
2019-08-11 20:44 #23 av: Huygens

En förbättrad skiss som mer korrekt återger det faktiska förloppet, än skissen i #22.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.