Frågor inom ämnet söker svar

Apollo - Rymddräkterna bäst på 60-talet?

2015-02-21 08:47 #0 av: Huygens

Var NASAs rymddräkter som bäst på 1960-talet?

Senare tiders rymdfärder med den numera pensionerade rymdfärjan, uppvisade betydligt uslare rymddräkter. Det är särskilt rymddräkternas handskar som ställer till stora problem.

Apollo 11 verkar ha haft dom absolut allra bästa handskarna till sina rymddräkter. Hur kan det komma sej?

.

Astronauterna hade tydligen väldigt bra rymddräktshandskar på Apollo 11.

Astronauterna kunde skruva loss och byta linser, byta filter och filmmagasin utanför Lunarmodulen på TV-kameran och på Hasselbladskamerorna, utan risk för att tappa komponenterna ner i den besvärliga och dammiga månsanden.

Dock hyser Jan Lundberg, projektledare på Hasselblad, en viss skepsism mot rymddräktshandskarnas förträfflighet. Se mellan 58:50 - 1:00:45 i följande klipp rörande handskarna från Apollo 11, dokumentären What Happened on the Moon.

Det noteras även i klippet att rymddräktshandskarna som visas på TV-bilderna från Apollolandningen, saknar dom hårda toppar som annars finns på handskarnas fingerspetsar.

"It looks like unpressurized gardening gloves."

Trädgårdshandskar?

Apollo 11?

.

Jag har tyvärr bara några lösrykta YTklipp att referera till, så jag hoppas någon annan kan fylla i luckorna.

Bakgrunden är följande. på 1980-talet började rymdskyttelprogrammet med den sk rymdfärjan. Snart hade USA, astronauter ute i rymden iklädda rymddräkter.

Det viktigaste med en rymddräkt förutom att klara av basala saker som att leverera syre m m, är att astronauten kan använda sina händer. Om astronautens händerna inte går att använda, kan man lika gärna knuffa ut en skyltdocka i rymden. Dockan åstadkommer inte mer än en "handlös" astronaut.

.

När dom första rymdskyttelastronauterna gled in i jordskuggan, började dom klaga på att dom frös om händerna så att dom inte kunde utföra sina arbetsuppgifter.

Markpersonalen blev minst sagt häpen och vägrade tro på astronauterna. Det fanns ingen möjlighet att ett sådant flagrant fel kunde finnas på rymddräkternas handskar.

Trots allt, rymddräkterna hade ju funkat bra i Gemini- och Apolloprogrammen på 1960-talet. Rymddräkterna i Apollo 11 hade nått toppklass.

.

Jag har inte kunnat hitta hela historien på nätet utan lutar mej på senare berättelser från 1990- / 2000-talen, om "ny design" på rymddräkten som inte funkat.

Astronaut Michael Foale vägrade stoppa tillbaks sina små fingrar i dom iskalla rymdhandskarna:

"It got so cold inside the gloves of his redesigned spacesuit that he had to curl his fingers back into the palms and pull them up inside the sleeves.

When Mission Control asked him to don special thermal mittens, Foale declined."

.

Det finns tydligen fler problem med handskar i rymddräkterna. En del astronauter tycker att det är så jobbigt med handskarna att dom föredrar att få sina fingernaglar bortryckta innan dom gör en rymdpromenad.

Ont.

Tänk dej själv.

AARRGGGHHHH...!

"Jag slet av mej mina naglar, för då gör det mindre ont i min rymddräkt."

Om astronauterna inte tog bort naglarna i förväg, riskerade dom att naglarna skavdes av (National Geographic) i handskarna när dom var i rymden. Gör mycket ont.

"In several cases, sustained pressure on the fingertips during EVAs caused intense pain and led to the astronauts' nails detaching from their nailbeds, a condition called fingernail delamination.

"I have heard of a couple people who've removed their fingernails in advance of an EVA," Newman said."

.

Jag tycker det låter otroligt. Om inte Apollo 11 filmades i en TV-studio på jorden, för då klarade sej astronauterna bra med ej trycksatta handskar.

Jag har inte kunnat hitta några nagelryckar- / nageförlusthistorier i rymddräktshandskarna från Apollofärderna.

Vad beror det på?

Anmäl
2016-02-20 16:37 #1 av: Huygens

Rymddräkten exploderade (14 min, dock rör bara dom 3 första minuterna explosionen).

I början av 1980-talet skulle NASA utveckla en ny och säkrare rymddräkt som skulle användas på Rymdskytteln. Vid första testet av rymddräkten när man skulle testa syretuberna, påstår NASA att rymddräkten exploderade.

Dräkten var tänkt att testas med en person inuti senare under veckan. Bilder syns på videoklippet. Frågan är varför testmiljön var så primitiv och varför utrymningsvägar saknades från verkstaden?

Själva orsaken till och förloppet av explosionen är obegriplig och ofullständig.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.