Utomjordiskt

Rensa internet av skräp!!!!

2015-02-01 16:54 #0 av: m2studio

Man har svårt i dagens läge att lita på allt från internet, därför behöver man fakta för att kunna lägga mer tid att forska vidare om olika saker som ligger i ens intresselistan och behov kanske. "Tycker jag"

Större makter har läget en massa miljarder för att smutskastat internet, de gjort det med flit, så att ingen skall kunna få rent info från internet, därför tycker jag att man ska komma med bevis för att kunna urskilja falsk och sant från varan. "Tycker jag"

Vi alla är offrar i detta spel och förvirringar är resultat av detta spel. Större makter uppehåller oss sysselsätta utan att vara enighet i ett ämne och vi ser men fattar nästan ingenting av vad som sant eller falsk! "Tycker jag"

Större makter gjorde samma sak med RAP-musik också, så i början var ett kritiserande musikform men senare blandades en massa skit så folk inte lyssnar på denna musik som en vapen mot orättvisan och mm. "Tycker jag"

Man ska kunna mot arbeta detta fasansfulla investeringar som större makter gjorde mot oss och internet. 

Därför ber jag alla som vill förmedla någonting på internet och inte bara här på IFOKUS utan överallt på internet att vara lite mer ansvarsfulla och presenterar mer om vad denna/detta info kommer ifrån eller hur har man kommit fram till de.

Enda hopp jag har är att en dag kanske vi kommer att kunna lita på internet mycket mer än det vi gör idag.

Vad tycker ni då?

Tack

Anmäl
2015-02-01 17:02 #1 av: Hera

Väldigt många lyssnar på rap.

Och varför presenterar du inte var du fått allt ifrån när du ber andra göra det?

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2015-02-01 17:51 #2 av: Wraith

Vad är det för större makter du talar om?

Sen det du vill ha är en utopi! Alla på jorden har tillgång till internet, iaf de som har el och en dator/telefon/surfplatta med ett abonnemang. En stor del lär fortsätta att förstöra för andra för de lever på att vilseleda folk, de vill se vad de kan göra för att lura dig och mig. De skiter i sanningen, de är inte intresserad av sanningen. Och vissa är förblindade i sin tro att de verkligen tror på vad de spyr ut, utan att själv granska att det faktiskt är sanning de delar med sig av.

De är upp till dig och mig att granska de vi läser på internet, men det gäller ALLT! Vissa tror på allt det anser låter bra, se bara här på forumet! Andra letar källförteckningar, granskar vidare innan de väljer att tro. Vill du kunna få sanningen så är det upp till dig att granska det du läser/ser innan du väljer att tro på informationen. Att tro att man ska serveras sanning när man går online, ja det är som sagt en utopi. Så länge internet är fritt (vilket det alltid kommer att vara så länge det ser ut som nu) så kommer lögner blandas med sanningar.

Men det där med större makter förstår jag inte? Internet drivs av människor som dig och mig! Eller pratar du om regeringar, illuminati, ödlor eller några andra konspirationsteorier?

Anmäl
2015-02-01 18:01 #3 av: Sanyara

#0 Jag håller med dig om att man både måste vara extremt källkritisk och även själv känna in om den information man får ta del av verkligen är något att lita på eller inte.

Men, det är lättare sagt än gjort ibland.

Det här forumet tycker jag fungerar rätt bra på det sättet att det är många som kommenterar inlägg med ev. alternativa tolkningar och synpunkter så att man kan hjälpas åt att komma fram till vad som är troligt och vad som är båg och fejk mm

Det är nog svårt många gånger att vara 100% säker, men en diskussion ger i alla fall bättre förutsättningar för att kunna rensa bort en del som 'strunt' och att kunna ta till sig annat som i alla fall 'trolig' information.

Anmäl
2015-02-02 01:35 #4 av: m2studio

Jag inte är naiv att acceptera allt som finns på internet men du kan accepterar rubbet på en gång.(vem bryr sig)

JAG BAD FOLK FÖRSÖKA ATT INTE LADDAR UPP SKRÄP PÅ INTERNET BARA.

Jag menade inte specifik någon eller några utan skrev det allmänt över huvud taget. 

Större makter är de som styra världens kända media, organisationer och mm. De som styr hela världen utan att du eller jag kunna göra något motstånd. Dem som på ett eller annat sett finansiera vanliga människor att skita ner internet med uppladdningar av skräp, falska klippar, ljudfiler, bilder och mm som inte har ett öre värde. I det mellan kan finnas folk som av egen intresse lägger upp manipulerade material också.  Större makter inte kan lura människor som vet vad kan finnas på internet, men de behöver vilse leda den större delen av befolkningen att inte hitta rätt på kort tid och trötta ut dem, så folk inte kunna välja rätt. Dem känna r pengar av detta och sitter mäktigare än tidigare.

FRÅGA: Varför inte finna ett enda material i form av bild eller klipp som tidligt pratar om exempel UFO? som några "kända journalister" lägga värde på det, utan att det finna mängder material som ifrågasätter den rätta materialet att vilseleda sökare.

Varför man inte hittar ett program som utbildar folk om moral på internet, istället en massa som motarbeta moralen.

Exampel:

Gator är fria för alla att passera, men det skulle vara mycket trevligare att folk inte slänga skräp på gator eller hur? borttappade nycklar hittas lättare i en gatan som folk inte dumpar sina skräp där. Man ser cykelbana och gatans gränser mycket tydligare, även man kan meta gatan mycket lättare vid behov. Jag hoppas att du förstår exemplen och annans inte har mera tid att lägga på det här.

Om jag ska gå i en sådan diskussion, måste lägga mycket tid för att svara dig, men det inte behövs. Du och jag vet vad vi pratar så det är bättre att slippa det och spara tid och energi. 

Du kan påstå att inte förstår vad jag pratar om, och det är ok och jag ber om ursäkt att inte kunde förklara mig på ett bättre sett. Det finns folk som omedvetna banar banor för "större makter´s" syfte tyvärr.

Anmäl
2015-02-02 07:18 #5 av: Magi-cat

Det är dilemmat med internet som så mycket annat. Det finns guldkorn av sanning och det finns högar av bråte. Som vanligt måste man göra allt själv, rensa, sovra och vraka för att om möjligt vaska fram guldkornen. Som det ser ut är det en närmast övermäktig uppgift och man kan välja att se allt med sju skäppor salt. (kritiskt avvaktande). Själv orkar jag sällan se  YT-klippen.

Å andra sidan är alternativet att "någon bättre vetande" skulle ingripa och "styra upp" och vaska åt en och rensa bort skräp mycket, mycket värre...

"Viljan att hjälpas åt har gett människan en överlevnadsvinst." (P. Strang)

Anmäl
2015-02-04 05:32 #6 av: Wraith

#4 Slappna Av! Jag antar att det var mitt inlägg du reagerade på, och jag har aldrig påstått att just du går på allt som skrivs på nätet, eller att du inte vet vad du pratar om. Men att be folk skärpa till sig? Tror du verkligen att du når alla internetanvändare på detta sätt? Du når nog bara  en mikrodel av en bråkdel...om ens det!

Jag FÖRSTÅR dock det du önskar, jag önskar precis samma sak dvs att det ska vara lätt att hitta sanningen, den information man söker. Men tyvärr är det många faktorer som spelar roll. Många är inte ens intresserad av sanningen, utan trivs bäst med den fantasivärld de lever i. De letar sagor och tolkar dessa som sanning osv.

Jag tror inte på att det finns några "högre makter" som styr internet, det gör användarna bäst själv. Men visst finns det organisationer av alla de slag som vill vilseleda, men det är upp till dig att granska det du läser. Så bara för att någon skriver osanningar betyder inte att man måste tro på det eller ja ens läsa det. Och NEJ nu menar jag inte att det är just du som tror på allt du läser!
Eftersom att det inte finns någon som "äger" internet så kan det inte finnas någon som styr det med egen hand heller. Många viljor finns det dock...

Jag förstår inte riktigt din fråga?
Men det är väl jätte bra att det finns de som ifrågasätter material som saknar riktiga bevis? För vad är det "rätta" materialet utan bevis? Det som är tråkigt är dock att det finns sååå mycket fejkmaterial där ute som gräver ner de saker som faktiskt är intressanta och som har en "äkthet"! Men dessa kommer inte försvinna hur mycket vi än skulle önska det!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.