Frågor inom ämnet söker svar

QZ8501 - försvunnet flygplan Airbus 320

2014-12-28 11:18 #0 av: Huygens

Ännu ett flygplan nära Malaysia verkar ha försvunnit. Det är Air Asias flyg QZ8501 från Surabaya, Indonesien till Singapore som är borta.

Planet QZ8501 flög på hög höjd när planet plötsligt försvann, medan flygplanet befann sej över havet, en bit söder om det område där MH370 transponder slutade sända.

QZ8501 är en Airbus 320-200, och är precis som Boeing 777 ett fly-by-wire-flygplan. QZ8501 har alltså samma förmåga att kunna kapas med ett USB-minne eller en mobiltelefon som MH370, en Boeing 777.

Fast troligen är det CIA som är i farten igen, till olycka för en massa människor.

Anmäl
2014-12-28 11:21 #1 av: Magi-cat

Det går visst inte bra för Malaysias flyg...Gråter

Man uppger att det var kraftig åska i området. Planet försvann strax efter att man begärt ny flygrutt pga ovädret.

Anmäl
2014-12-28 11:23 #2 av: Huygens

ingen nödsignal...

Anmäl
2014-12-28 11:31 #3 av: Cristine

Nog är det väl bra   underligt!Förskräckt                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anmäl
2014-12-28 11:53 #4 av: Magi-cat

De kanske inte hann, vid en plötslig olycka.

Anmäl
2014-12-28 11:58 #5 av: Huygens

DM har något diffusa uppgifter om att "vrakdelar synts".

Problemet som jag ser det är att planet försvinner plötsligt på hög höjd, utan att markradarn kan följa själva planet ifall det störtar ner i havet. Det är högst osannolikt. Transpondern är mest till för plan-till-plan detektion och behövs inte för att markradarna ska följa planets rörelser.

Markradar har ända sedan 1930-talet kunnat följa själva flygplanets rörelser, även när flygplan faller ner.

Dom misstänkta vrakdelarna sägs även synts ca 150 km från den punkt där flygplanet "försvann" från radar.

mörkläggning

Anmäl
2014-12-28 11:59 #6 av: Magi-cat

#5 Hörde det på TV men det ha inte bekräftats om det var vrakdelar från planet eller från något annat.

Anmäl
2014-12-28 12:15 #7 av: Huygens

Det är värre.

Minst lika illa som vid starten av försvinnandet av MH370. Flygledningen sitter alltså och ser att QZ8501 försvinner från radarskärmarna. Piloten ombord på QZ8501 svarar inte längre på anrop.

Vad gör flygledningen som ska ansvara för QZ8501?

Ingenting. Rullar tummarna.

I kid you not.

"'It appears that today there have been a couple of hours lag, at least, before something was done.'"

CIA blackout

Anmäl
2014-12-28 13:10 #8 av: Magi-cat

Undrar vad piloten fick för svar när han ville stiga till högre höjd? (Om det framgått någonstans har jag missat det. Eller bekräftas inte sådant?)

Den exakta tiden för när man tappade kontakten med flygplanet verkar diffa. (Är det slarv, missförstånd, olika tidszoner eller har man inte stadig kontakt med planen?) 

Även om det var oväder är det tydligen extremt ovanligt att flygplan går ner pga det:

""We still had lines of very heavy thunderstorms" when the plane was flying, Van Dam said. "But keep in mind, turbulence doesn't necessarily bring down airplanes.""

http://edition.cnn.com/2014/12/27/world/asia/airasia-missing-plane/index.html?hpt=hp_t1

http://www.svt.se/nyheter/varlden/flygplan-forsvunnet-pa-vag-till-singapore

Ytterst tragiskt för de anhöriga och man hoppas verkligen planet återfinns, så de får veta.LedsenGråter

Anmäl
2014-12-28 13:33 #9 av: Huygens

12:51 (middagstid) idag 2014-12-28, rapporterade Aftonbladet att sökandet efter planet avbrutits för dagen. Helt otroligt.

Min misstanke är att militären åker ut under natten och samlar upp bevis så att dom kan mörka vad som egentligen hänt QZ8501.

Antagligen har CIA försökt sej på en ny falskflagga, fumlat med USB-minnet och av misstag kraschat planet.

Anmäl
2014-12-28 13:39 #10 av: Magi-cat

#9 Men varför skulle någon krascha passagerarplan på löpande band liksom?

Anmäl
2014-12-28 13:47 #11 av: Huygens

Av den uppenbara anledning att CIA vill köra repris på 911 för att lägga skulden på muslimer och kunna öka USAs militära närvaro i världen.

Anmäl
2014-12-28 15:22 #12 av: Marr

Eller kan "man" börjat testa en ny "leksak"?...hoppas man finner några vrakdelar nu...för annars börjar det bli konstigt, igen...

MH370 verkar ju vara hemskt mycket konstigheter med hitintills...Funderar 

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2014-12-28 20:56 #13 av: m2studio

Om det är Aliens då dem är mycket aggressiva och mot människor, Om det var ny vapentest då var det mycket omänskligt, Om det är kontrollens fel av planet då verkligen företaget ligger illa till, om det var åskans fel då måste man hitta verak delar fort. MEn om militären är blandat då ska man vara rätt för USA regering och CIA eftersom dem vet exakt vad har hänt och kommer att hända igen någon annanstans men inte vill säga sanningen till världen, det betyder att deras tid är beräknat.

"Those who are truthful will make their way"

"Ärlighet varar längst"

Anmäl
2014-12-28 20:57 #14 av: Huygens

Tydligen var vädret väldigt bra vid avfärd. Resenärer på flygplatsen sa att det var bra väder, dvs inget oväder. Dock kan planet flugit in i ett oväder senare.

Att planet steg för att undvika oväder ska minst en nyhetskälla ha angivet som tveksamt, för oväder är lika turbulent på 32000 fots höjd som på 38000 fots höjd, avtar inte förrän på 50000 fots höjd. Magic kanske kan kolla detta med någon kunning?

Så planet kan ha försökt stiga av annan anledning? Planet kan ha råkat ut för något, t ex en radiostörning pga att någon försökt ta över styrningen av planet via fjärrkontroll och därför försökt komma undan genom att stiga?

En flygvärd/steward ombord på QZ8501 hade tidigare under året twittrat om att MH370 och MH17 var samma plan.

En kvinna som var släkt med en passagerare fick ett BBM-SMS att planet hade lanadat säkert på Belitung Timur. Osannolikt, då ön inte har landningsbana av kvalitet.

Sökningen efter planet avbröts för att det blev mörkt, vilket är mycket tveksamt då fartyg har strålkastare och kan leta.

Hela området där QZ8501 försvann är dessutom rikt på små fiskebåtar. Om ett stort plan faller ner, borde många fiskebåter kunna se nedslagsplatsen.

Anmäl
2014-12-28 21:54 #15 av: Huygens

Texten i bilden är för mej en stark indikator på en falskflagga.

Anmäl
2014-12-28 22:19 #16 av: Cristine

I Mexico s nyheter säger de ungefär detsamma och att efter att ha flugit 42 min vek de av på en ovanlig färdväg.      

https://www.youtube.com/watch?v=h8aCNcUUc88                                                                                                                                                                                                   

Anmäl
2014-12-29 00:32 #17 av: Huygens

Vi behöver få en förklaring på varför det tog så lång tid att förklara planet försvunnet efter att det försvann från radarn.

Piloten begärde att få gå upp till 38000 fots höjd, men jag kan inte få klarhet i om eller vad flygledartornet svarade piloten. Vi behöver få klarhet på den punkten också, samt en massa annat.

Tidslinjen (lokal tid) 2014-12-28, som den rapporterats av DailyMail.

05:35 Planet lyfter från startbanan vid Surabaya (Planerad avgång 05:27)
06:12 Piloten begära att stiga till högre höjd.
06:17 Flygtornet tappar kontakt med planet.
06:18 Flygtornet förlorar planet från radarn.
07:45 Planets förväntade ankomst till Singapore, uteblir.
07:55 Flygtornet beslutar att anmäla planet som försvunnet.
09:00 - 10:00 (ungefärlig tid). Sökandet efter planet påbörjas.

Indonesien har varit lite halvtröga med att acceptera hjälp från Singapore. Det är några timmars fördröjning innan Indonesien sagt ja.

DN noterar en del av konstigheterna.

En teori är att planet har ett inbyggt fel som gradvis gör att planet sänker nosen och till slut kraschar.

Anmäl
2014-12-29 07:36 #18 av: Magi-cat

Vad jag läst fick de tillstånd att stiga till den angivna höjden, men inte avvika från flygrutten, vilket kan ha varit ödesdigert. Dock betonar alla kunniga att det är ytterst ovanligt att plan går ner av oväder.

Det verkar bli strul när ett lands flygledning lämnar över till ett annat. Men det är också mycket flygtrafik i området och det händer trots allt ytterst sällan någonting. Vad som gör att det här tilldrar sig så stort intresse är säkert pga det förra planet som aldrig återfanns.

Att man avbröt sökandet igår var för att det blev mörkt. (Tänk på tiden.)

(Jag ska kolla upp det där med oväder och höjden.)

Anmäl
2014-12-29 10:52 #19 av: Magi-cat

Man tycks ha siktat vrakdelar. Hoppas detta får en lösning nu.

http://hbl.fi/nyheter/2014-12-29/700426/saknat-plan-pa-havets-bott

Anmäl
2014-12-29 11:24 #20 av: Magi-cat

Brutits sönder i kraftig åskcell, är nu troligaste hypotesen:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/planet-kan-ha-brutits-sonder

Anmäl
2014-12-29 11:31 #21 av: Huygens

Från hög höjd till havsnivå måste radarn ändå sett något. Har någon förklarat exakt hur planet "försvann från radar"?

Den sista kommunikationen med flygtornet är oklar. Planet bad att få stiga från 32000 fots höjd till 38000 fots höjd, men det fanns ett annat plan på 34000 fots höjd.

"The last communication from the cockpit to air traffic control was a request by one of the pilots to increase altitude from 32,000 feet to 38,000 feet because of the rough weather.

Air traffic control was not able to immediately grant the request because another plane was in airspace at 34,000 feet, said Bambang Tjahjono, director of the state-owned company in charge of air-traffic control.

By the time clearance could be given, Flight 8501 had disappeared, Tjahjono said.
"

Anmäl
2014-12-29 11:42 #22 av: Cristine

Jag skulle vilja veta om de sagt något på nyheterna  när de läste vädret om kommande åskväder?

Anmäl
2014-12-29 11:53 #23 av: Magi-cat

Det var bra väder när planet gav sig iväg. Men åska kan komma plötsligt. Och som sagt, vanligen är det inget problem. Att de ville ha ny flygrutt var säkert för turbulensens skull, inte att det skulle vara något akut problem för flygsäkerheten.

Som jag förstått det fick de tillstånd att stiga, men inte ändra rutt. Men det lär visa sig senare vilka uppgifter som är riktiga.

Anmäl
2014-12-29 12:00 #24 av: Huygens

A320 ska tydligen vara ett av dom bästa planen att flyga i åskväder med. Det är ett mycket stabilt flygplan särskilt avsett för att kunna flyga i dessa områden.

En otroligt central fråga är, slutade transpondern sända samtidigt som planet försvann från radar?

Anmäl
2014-12-29 13:24 #25 av: Huygens

En annan högst central fråga kring QZ8501 är, har polismyndigheten i Indonesien spärrat eller satt passagerarnas kreditkort på övervakning?

När MH370 försvann, struntade Malaysiska myndigheter att spärra dom försvunna passagerarnas kreditkort. När ett sådant kreditkort flyter iland med ev vrakspillror kan kreditkortet missbrukas.

Edit: Påståendet att vrakdelar hittats 1120 km från punkten där planet försvann från radar, har delvis fallit på sin egen orimlighet. Indonesiska myndigheter säger nu att "vrakdelarna" är inte vrakdelar.

Anmäl
2014-12-29 15:31 #26 av: Huygens

I samband med sökandet efter MH370, sa sökteamet att dom svarta lådornas pingsignal hördes 7 km genom vattnet.

Området som jag skrivit om i Otroliga grejer, Sundaland, har ett medeldjup av 60 - 80 m. Det borde därför ganska kvickt gå att söka av havsområdet mellan Malaysia och Indonesien med några sökfartyg som färdas på 4-5 km avstånd.

Om sökfartygen även använder moderna fiskebåtars sidotittarsonar (teknik som funnit på moderna fiskebåtar i 20 år), kan man ganska lätt se konturen av vrak 2-3 km bort på havsbotten.

Anmäl
2014-12-29 15:43 #27 av: Magi-cat

"Något gick fruktansvärt fel"

Planet hamnade i en stark uppåtström i svåra väderförhållanden, flög för sakta och så var olyckan skedd...Ledsen

Något liknande som hände det franska planet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20087740.ab

Anmäl
2014-12-29 15:56 #28 av: Huygens

#27 Det kan inte stämma om andra uppgifter ska var rätt.

Om planet överstegrat, har det tappat sin glidförmåga och sedan dalat ner mot havsytan. Om det är frågan om överstegring, kommer både radardata och transponderdata successivt att rapportera att planet tappar höjd, tills planet slår i vattnet i ganska hög hastighet. Piloterna borde även ha skickat ut ett nödmeddelande under överstegringsdalandet, för att flygtornet snabbt ska kunna skicka ut räddningspersonal.

Men, sådär har Indonesiska myndigheter inte rapporterat förloppet. Istället säger myndigheterna att planet plötsligt försvann från radarbilden på 9,8 km höjd. Inget successivt fallande nämns. Inga uppgifter om transponderdata eller t ex Inmarsatdata nämns. Ingen kommunikationsdata har heller släppts av myndigheterna.

Jag tycker att det är konstigt att Aftonblurret inte ens funderar på den ev felaktigheten i resonemanget.

Anmäl
2014-12-29 18:34 #29 av: Huygens

En skum grej hände 2 dagar innan QZ8501 försvann.

Air Asia Indonesia ställde plötsligt in alla direktresor till Bali. Tydligen var detta en sådan världshändelse att DM skrev en stor artikel om dom inställda indonesiska flygturerna, därför att passagerarna tvingades flyga indirekt till Bali och fördröjdes med timmar.

Jag anar feta och riktigt välgöda ugglor i mossen.

Anmäl
2014-12-29 19:53 #30 av: Huygens

Nu är dom där ugglorna ordentligt stora och välmatade.

Indonesien koncentrerar sitt sökande kring två oljefläckar ca 1000 km (!) från den punkt där planet sist observerades.

Anmäl
2014-12-29 21:07 #31 av: Huygens

Piloten var erfaren:

"AirAsia said the captain had more than 20,000 flying hours, of which 6,100 were with AirAisa on the Airbus 320."

20000 timmar.

.

En väldigt, väldigt intressanta kommentarer på denna DM-artikel:

"My son is an A320 pilot for a UK airline. These two pilots were very experienced, the pitot tube problem was not on this type of aircraft and they have been re-designed anyway, the aircraft was the last specification, the A320 is virtually impossible to stall (look at people trying to do so on YouTube, it won't allow the pilot to do so), the pilot had 6,000 hours so knew what he was doing,"

"As a student pilot who is doing his CPL/IR I can tell you after we learn to turn, climb and descend then we do stall recovery. So pilots who have just 11 hours will probably well know stall characteristics and the recovery."

Överstegring verkar osannolikt.

En läsare gav även kommentaren om Argus, satelliten som kan fotografera enorma landområden med en upplösning där man kan se enskilda personer, och Argus måste vara åldrad teknik, för att myndigheterna berättar om det. Likadant NORAD i Cheyenne Mountain som sedan 1980-talet spårar allting i luften över hela världen - spelar ingen roll om enskilda flygplans transpondrar är avslagna. Mycket av den här tekniken var 1980-talsteknik, långt före 911 och MH370.

.

13 dagar innan försvinnandet varnade en kinesisk bloggare för en svart hand.

Anmäl
2014-12-30 09:00 #32 av: Magi-cat

Nu verkar det bekräftat återfunnet.

Det var då för väl att i alla fall det här får ett avslut.

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/12/30/vrakdelarna-ar-airasia-planet

Anmäl
2014-12-30 09:17 #33 av: Cristine

Det var inte det planet!

Anmäl
2014-12-30 09:28 #34 av: Marr

Se där, då lär man väl kunna hitta mer nu. Måste kännas oerhört skönt mitt upp i all sorg för de anhöriga. Undrar vad som hände egentligen? Kanske man kan finna svaret om det går att hitta mer plandelar och man undersöker dom, svarta lådan?Funderar

Måste säga att jag inte alls är sugen på att flyga, då det är allt för mycket teknologi som verkar kunna påverkas från olika håll?Funderar Lite konspis blir man och undrar ju om flygplan kan råka ut för störningar av den sämste digitalteknologinörden som vill jävvlas?YrarTur man för egen del inget kan eller vet så slipper man grunna på det...Galen

Anmäl
2014-12-30 09:32 #35 av: Cristine

.http://svenska.yle.fi/artikel/2014/12/29/vrakdelarna-var-inte-air-asia-planet

Anmäl
2014-12-30 10:25 #36 av: Magi-cat

OMG, inte det heller...Hur mycket spill finns det som ligger och flyter egentligen?

Anmäl
2014-12-30 11:09 #37 av: Huygens

Det här är fejk. Det är en falskflagga. Indonesiska myndigheterna hittar kroppar flytande 10 km från platsen där flygledartornet sist hade kontakt med QZ8501.

Det är lögn.

Dom har letat av det området i två dagar och inte hittat något förrän nu. Det är lögn.

"The bodies were found in the Java Sea about six miles from Flight 8501's last communications with air traffic control."

Det här är omöjligt, för det området har varit så enormt genomsökt tidigare. Kropparna och vrakdelarna har förts till platsen under natten och dumpats där. Det hela kom att förvandlas till en enda stor mörkläggning nu.

Anmäl
2014-12-30 11:17 #38 av: Magi-cat

#37 Men hur vet du det? Och varför skulle just det här mörkläggas? Havet är så enormt så det måste vara en lyckträff om man träffar på det man söker.

Anmäl
2014-12-30 11:32 #39 av: Huygens

1. På 1950-talet hade man radar som kunde se enskilda vågor på havet.

2. Ingen har fortfarande förklarat exakt vad som menas med "QZ8501 försvann från radarn".

Även om planet gått i 1000 bitar uppe i luften, kommer dessa bitar att synas på radar när dom faller ner mot havet. Inget sådant har rapporterats. Det får du förklara för mej.

Ändå borde radarkontrollen haft full koll över var planet störtade om det störtade. Det går inte ihop.

.

Vi har inte fått veta ett jota om transponderdata eller dom andra 4-5 radiokommunikationssystemen som ett modernt flygplan troligen har. Upphörde alla system att sända samtidigt? Fanns det Inmarsatsystem?

Det tog 1,5 timmar för flygledartornet att utlysa alarm att QZ8501 hade försvunnit, trots att det var uppenbart från radardata och det faktum att radiokommunikationen brutits att planet var borta. Det får du också förklara för mej.

Bevisen för att flera instanser mörkar sanningen är tydliga.

Indonesien har inte släppt ett dyft av pilotkommunikationen (om det inte gjorts för en timme sedan). Det känns som mörkläggning. Och jag ifrågasätter om piloten alls begärt att få stiga till 11,5 km höjd för att "undvika åskväder", då ett sådant åskväder sträcker sej upp till minst 13,5 km höjd. Det mer normala är att flyga runt åskmolnet istället om det anses nödvändigt.

Bristen på information och det otroliga faktum att området Malaysia, Indonesien, Vietnam hyser 200 - 300 miljoner människor och mycket livlig båt- och fartygstrafik gör att det är otroligt att ingen sett någonting på Javasjön timmarna efter att planet försvann. Javasjön är mindre än vad du tror.

Och igår såg myndigheterna ju heller inget, trots att dom letat en andra dag.

Nej, något annat har hänt. Vi får inte reda på exakt vad.

Anmäl
2014-12-30 13:21 #40 av: Huygens

Första påståendet om vad piloten sa exakt.

"Request to higher level."

Svaret från flygledartornet var: "Intended to what level?"

Sedan är det inte ordagrant återgivet vad som sas. Jag skulle vilja höra hela inspelningen och exakt hur piloten identifierar sej.

The Guardien har en mycket pedagogisk karta som visar hur nära vrakspillrorna är platsen där flygplanet försvann. Det innebär att vrakspillrorna flutit runt vid nedslagsplatsen i 2,5 dagar utan att sök- och spaningsgruppen sett något.

Anmäl
2014-12-30 14:29 #41 av: Huygens

...om man ska tro den officiella historien, skulle jag tillagt.

En viktig fråga som NBC faktiskt frågade, är om QZ8501 hade ACARS-koppling, för den sänder en kontinuerlig ström av data, speciellt felrapporteringar. Det franska planet 447 som kraschade i Atlanten hade ACARS som sprutade ut felmeddelanden via satellit och kunde ge information till sökteamet innan man fann dom svarta lådorna. Tror också MH370 hade en reducerad ACARS-förbindelse via Inmarsat.

Edit: Hmm... Nu visar BBC en helt annan kartplats än Guardians karta var vrakdelarna hittades.

Anmäl
2014-12-30 18:05 #42 av: Cristine

Så skönt det är att det fick ett slut

http://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/gr%C3%A5tande-anh%C3%B6riga-f%C3%B6ljde-b%C3%A4rgningen/ar-BBhlACb?ocid=iehp

Anmäl
2014-12-30 18:07 #43 av: Magi-cat

Tack och lov!

"Air Asia har berömts för sitt sätt att sköta informationen kring katastrofen, något som snabbt kunde ha vänt om mardrömssituationen från letandet efter MH370 upprepats, enligt lokala medier. Olycksorsaken är fortfarande oklar, men det hårda vädret tros ligga bakom."

Anmäl
2014-12-31 08:05 #44 av: Magi-cat

Man har hittat planet på havets botten! Då finns det också god chans att finna de svarta lådorna och med dem ett svar på vad som hände olycksplanet.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/cnn-saknade-flygplanet-har-hittats_4223201.svd

Anmäl
2014-12-31 12:30 #45 av: Marr

Hemskt sorgligt alltihopa men ändå så skönt att det har hittats nu...Blomma

Anmäl
2015-01-02 00:17 #46 av: Huygens

QZ8501 kan ha landat helt intakt på vattnet.

Teknikexperter som AFP pratat med säger att planets nödsändare ELT, aldrig aktiverades, vilket ELT gör om QZ8501 hade kraschat okontrollerat eller sprängts i bitar i luften. Undantaget då om själva sprängladdningen suttit direkt på ELTn. En kraftig stöt eller ett hårt slag är det som får ELT att aktiveras.

Indonesiska myndigheter har inte kommer med denna information om ELT.

Även dom 8 kropparna som hittas är intakta, vilket pekar på att planet i alla fall inte sprängdes sönder okontrollerat i luften eller vid nerslag i vattnet.

Flygssäkerhetsregler kräver att alla passagerare ska kunna evakueras ur ett flygplan inom 90 sekunder efter nödlandning. En av flygevakueringsramperna har hittats i utrullat läge.

Fortfarande saknar vi många uppgifter. Vi saknar en detaljerad beskrivning av när dom olika radiokommunikationsystemen slutade fungera och exakt vad som menas med att planet försvann från radar och på vilken höjd planet försvann.

Frågan är varför inget nödmeddelande sändes, inte ens från transponderns squawk 7700. Att skicka ett minimalt nödmeddelande är nödvändigt för få snabb hjälp till rätt plats.

ADS-B anges som den sista signaltypen som sänds ut, innebär det att andra transpondersignaler hade slutat funka? ADS-B anger exakta koordinater enligt GPS-indikation.

Anmäl
2015-01-04 09:37 #47 av: Magi-cat

Is i kombination med kraftiga vindar på just den höjd planet färdades, kan vara orsaken till olyckan.

Planet kan ha stigit för brant, isen har gjort att man fått felaktig information och planet har "stallat".

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20106765.ab

Det kan bli aktuellt att uppdatera flygsäkerhetsföreskrifterna i takt med klimatförändringar som ger värre stormar och på högre höjd än tidigare.

Verkligen otäckt. 

Anmäl
2015-01-04 10:04 #48 av: Cristine

Ja det kanhända att det har med klimatförädringarna att göra, man får vara öppen för allt då man inte vet!

Anmäl
2015-01-04 19:08 #49 av: Huygens

AirAsia Indonesia har plötsligt fått mer incidenter än någonsin, efter att i 13 år inte haft något större problem. Ett AirAsia flygplan gled av startbanan i Fillipinerna på Nyårsaftonen. Notera bilden på nödrutschkanan.

Nu fick ett plan från samma flygplats som QZ8501 problem, Surabaya. Planets ena motor dog plötsligt på Surabayas startbana med en enorma knall.

Bang!

Många passagerare vägrade sedan följa med planet.

.

QZ8501s svarta lådor ger fortfarande inte ifrån sej några detekterbara pingsignaler.

Anmäl
2015-01-08 19:38 #50 av: Huygens

QZ8501s svarta lådor gav ifrån sej pingsignal från området runt planets stjärtparti. Signalen försvann sedan efter en stund.

I övrigt är mycket fortfarande oklart kring vad som hänt.

Anmäl
2015-01-09 13:57 #51 av: Huygens

Indonesiska myndigheter planerar att ta upp stjärtpartiet med hjälp av lyftballonger. Anordningar som fylls med luft och lyfter upp stjärtpartiet till ytan.

Jag känner en viss misstänksamhet mot sådana lyftballonger då användandet av stora lyftballonger har visat sej medföra problem, luftläckage och att lasten kantrat. Det är även problem att få ombord själva den ballongflytande stjärtdelen.

Stjärtpartiet är ganska litet och då man vet exakt var dom svarta lådoran sitter kan man antingen ta ut svarta lådorna direkt eller lägga lyftband under stjärtpartiet och lyfta med traditionell sjölyftkran.

Det är bara 30 meter djupt, så lyftet är kort.

Men det konstiga är att dom svarta lådorna inte avger pingsignal, en signal som har en räckvidd på minst 2000 m upp till 7000 m. Den korta signal som nämnts i #50, försvann.

Ja, ni hör att jag är rätt misstänksam mot myndigheternas påståenden.

Själva flygplanskroppen har ej hittats. Myndigheterna påstår att dom starka strömmarna fört bort flygplanskroppen. Men jag hyser en gigantisk tveksamhet inför det påståendet, då flygplanskroppen är en enorm, tung klump och sidotittarsonar ska kunna upptäcka ett normalstort badkar på havsbottnen på minst 2 km håll.

"Many of the other passengers are believed to be inside the wreckage of the plane's main cabin, which has not been located, due to strong currents moving debris around."

.

Nja, jag börjar luta allt mer åt att planet kraschat på helt annat ställe till havs och vi ska inte få reda på orsaken till att QZ8501 försvann.

Sedan har dom Indonesiska myndigheterna successivt fört över utvalda vrakrester, kroppar och bagage, som därefter dumpas i det aktuella sökomådet. Arbetet med att flytta vrakdelarna har troligen utförts nattetid.

Anmäl
2015-01-10 10:33 #52 av: Wraith

#51 Varför tror du allt grundar sig i konspirationer?

Måste vara en ganska jobbig värld att leva i om man bara letar konspirationer överallt Cool

Anmäl
2015-01-10 10:56 #53 av: Huygens

Delar av stjärtpartiet är uppe ur vattnet. Lägg märke till hur dom har del av stjärtpartiet vid ytan, men inget bärgningsfartyg intill. Ingen kran syns och stjärtpartiet verkar bogseras över vattnet. Myndigheterna säger att kanske har svarta lådorna ramlat ur. Om det är risk för att svarta lådorna ramlar ur, är det inte oförnuftigt att bogsera runt stjärtpartiet med vajer på ytan?

Anmäl
2015-01-11 17:13 #54 av: Wraith

Tala om att bli nonchalerad SkrattarIllamående

Anmäl
2015-01-11 17:25 #55 av: Magi-cat

Svarta lådorna har hittats, men man har inte fått upp dem ännu eftersom de ligger under flygplansvraket:

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/01/11/airasia-planets-svarta-lada-har-hittats

Anmäl
2015-01-11 18:18 #56 av: Marr

#55 Ja men bra!

Anmäl
2015-01-12 09:01 #57 av: Magi-cat

Själva färdskrivaren har bärgats nu! Tummen upp

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20143884.ab

Anmäl
2015-01-12 09:39 #58 av: Magi-cat

Det finns gott hopp om att bärga även den andra lådan, den som innehåller piloternas kommunikation. Då får man kanske veta lösningen på i alla fall vad som hände det här planet!

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/qz8501s-svarta-lador-hittade_4245055.svd

Anmäl
2015-01-12 10:36 #59 av: Cristine

Det vore ju en fördel för de anhöriga

Anmäl
2015-01-12 12:15 #60 av: Magi-cat

Planet verkar ha exploderat innan det slog i vattnet. 

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/01/12/planet-exploderade-innan-det-slog-i-vattnet

Anmäl
2015-01-12 15:31 #61 av: Cristine

Jag läste det., ännu konstigare

Anmäl
2015-01-12 16:27 #62 av: Huygens

#60 Det borde gjort att ELTn (se #46) aktiverats, då den aktiveras av kraftiga stötar, t ex om flygplanet flyger in i en bergvägg.

Så explosionen i luften eller smällen mot vattnet borde aktiverat planets ELT, som då börjar skicka en nödsignal.

.

Edit: Enligt DM exploderade planet för att det inte hade tryckutjämnat när planet slog i havet. Övertrycket inne i planet skapade en enorm explosion som spred vrakdelarna över en stor yta av vattnet.

Flygplanet hade behövt tryckutjämna precis som en dykare som stiger upp till ytan.

.

"Initial analysis reveals that the aircraft shattered because the cabin had not depressurised when it hit the water.

Mr Supriyadi said: 'The cabin was pressurised and before the pressure of the cabin could be adjusted, it went down - boom. That explosion was heard in the area.'"

Anmäl
2015-01-15 11:55 #63 av: Magi-cat

Själva flygplanskroppen har hittats på havsbottnen.

"– Det här är en tragisk händelse som kostat många liv. Förhoppningsvis leder detta, att vi hittat flygplanskroppen, till någon form av avslut för de sörjande familjerna, skriver Ng Eng Hen."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20160483.ab

Anmäl
2015-01-19 14:30 #64 av: Magi-cat

Utredarna har nu lyssnat på hela inspelningen från cockpit och ingenting tyder på terrorismhandling. Piloterna var helt enkelt fullt upptagna med att manövrera planet. 

En tragisk olycka, helt enkelt.

28 januari kommer den preliminära haverirapporten.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/ingen-terrorism-vid-air-asia-haveri_4263673.svd

Anmäl
2015-01-30 16:48 #65 av: Huygens

Indonesiska myndigheter har den senaste tiden kommit med en rad påståenden, läckt information och sedan tagit tillbaka visa delar som uppenbart inte kan stämma. Jag har låtit bli att skriva något om QZ8501 på ett tag, då jag tycker att för många detaljer har karaktären av desinformation.

.

Nu säger dom indonesiska myndigheterna att piloterna stängde av ett vitalt datorsystem i flygplanet QZ8501 innan det störtade.

Jag upplever det mycket troligare att en CIA-agent stängt av vitala datorsystem på QZ8501 via fjärrkontroll. Antingen via dom satelliter som styr amerikanska drönare från USA till Pakistan eller via ett stridsflygplan som följt QZ8501 på 10-15 km avstånd.

.

Titta på följande bild på en del av det uppfiskade flygplanet (klicka på Visa bild, för storformat). Lägg märke till att flygplanskroppen verkar uppfläkt och att innanmätet rivits bort. Endast det skadade ytterskalet återstår, som om en explosion slitit upp och lossat innerväggar och innerväggsisolering.

Det är mycket märkliga påstående från myndigheterna att den erfarne förstepiloten inte styrde planet, inte anropade flygtornet via radiokommunikation, utan bara tittade på medan andrepiloten ensam fick sköta planet.

Anmäl
2015-01-30 19:08 #66 av: Magi-cat

#65 Men varför skulle CIA sänka ett trafikflygplan?

Enligt länken i #60 exploderade planet innan det slog i vattnet pga snabba tryckförändringar.

Anmäl
2015-01-30 21:22 #67 av: Huygens

#66 USA har full koll på allt som händer i området pga alla satellier och drönare som dom låter åka fram och tillbaka. Kineserna har ju en hel del militär aktivitet i området pga omtvistade öar, som USA dessutom hårdbevakar med hypermoderna radarsatelliter som täcker föremål ned till ett badkars storlek.

Att något annat land i smyg skulle kunna ta över och få QZ8501 att störta, utan att USA reagerar, det är osannolikt. Så om ingen reagerar och USA inte presenterar någon data som förklarar vad som hänt, är skurken uppenbar. Från USAs sida är det CIA som utför dessa attacker. Alltså en CIA-agent, med hjälp av Indonesien, Malaysia och Australien.

Jag hänvisar även till #11, #31 och #39 samt övriga inlägg.

.

Hastiga tryckförändringar som orsakar explosion tror jag inte på. Inte så att du får explosion i samma stil som med högexplosiva sprängmedel med explosionshastighet av 7-9 km/s.

Dessutom tvivlar jag på att flygplanet kan öka sitt inre tryck hastigt och mycket. Det kan alltid uppstå elektronikfel eller kabelfel i ett flygplan. Därför, i allmänhet finns det säkerhetsventiler som självöppnar om tryck överstiger vissa säkerhetsnivåer och sedan självsluter när trycknivån återgår till det normala för att undvika kostsamma skador på flygplanet pga av ett kretskort går sönder som reglerar lufttrycket i tryckkabinen.

Får man totalt tryckbortfall, ramlar små gula syrgasmasker ner framför varje passagerare, anslutna till små syrgasslangar

.

Om vi leker med tanken att alla säkerhetsventiler blockerats och trycket stiger tills planer går sönder, får du snarast PET-flaskesprickning. Dvs du får en längsgående spricka som på en korv eller sprucken banan. Flygplanskroppen i övrigt håller därefter ihop.

Den bild på vrakdel som jag länkade till visar något annat. En del av flygplanskroppen har helt slitits loss, och innandömet har slitits ut. Paneler. isolering, kablage, tvärbalkar + stolar, det mesta av dessa saker är borta. Alltså har något slags högexplosivt ämne använts

Om planet bara slagit i vattnet och gått i bitar skulle mer av innankromet funnits kvar.

.

Men hela historien är omöjlig.

Varför började inte den stötaktiverade ELTn sända nödsignal vid krasch/explosion? Varför började inte radiosändaren sända på den grå bärgade evakueringsrampen när den hamnade i vattnet? Varför kunde man inte detektera svarta lådornas pingsignaler som ska gå flera kilometer, vattendjupet var ju bara 30 m?

Varför tog det mer än två dygn att hitta nedslagsplatsen om planet fallit rakt ner och transponderns ADS-B hela tiden sände positionssignaler?

Du får förklara för mej varför ingen radiokommunikation förekom från 10 km och ner till havsnivå. Om det inte är så att en CIA-agent med fjärrkontroll stängt av kommunikationsenheterna på QZ8501.

Anmäl
2015-01-30 23:56 #68 av: Huygens

#66 Jag kollade på den länk du refererade till i #60.

Mönstret går igen från MH370. Myndigheterna presenterade varje dag två nya rön, varav båda rönen motsa varandra rörande MH370:s öde. Två motstrida rön, varje dag i ca 3 månaders tid, tills media tappade intresset för MH370:s öde.

.

Ditt påstående att planet QZ8501 exploderat av inre tryckförändringar motsägs omedelbart av myndigheterna i din finska yle-artikel:

"Enligt Supriyadi verkar det som om planets vänstra halva hade förstörts helt, vilket tyder på en explosion.

Supriyadi motsägs av olycksutredaren Santoso Sayogo.

Sayogo säger att inga data som utredarna har fått stöder teorin om en explosion ombord på planet innan det störtade i vattnet."

.

Förstår du vad jag menar?

Du kan inte bara länka till en YLE-artikel och säga att olycksorsaken är klarlagd, när samma YLE-artikel i nästa mening tar tillbaka olycksförklaringen. Då har du ingen olycksförklaring.

Förstår du vad jag menar när jag säger att hela historien kring QZ8501 är skrikande galen?

Anmäl
2015-01-31 07:19 #69 av: Magi-cat

Jo, jag kan länka till en artikel med motstridiga uppgifter eftersom olycksorsaken inte är helt utredd. Explosion innan det slog i vattnet eller när det slog i vattnet....Vid en olycka sker så drastiska saker och det var trots allt oväder, vilket ingen har motsagt.

Jag förstår kort sagt inte varför det inte kan vara en helt vanlig tragisk olycka. Sådant har skett förr.

Anmäl
2015-01-31 14:28 #70 av: Huygens

#69 Din YLE-artikel ger inte alls den olycksorsak som du tidigare framfört i dina inlägg #60 och #66. Är vi överens om den saken?

Eller står du fast vid din åsikt i #60 och #66, trots att YLE-artikeln direkt motsäger sej själv? (se #68)

.

Det finns alltför motstridiga uppgifter i fallet QZ8501 för att det ska vara en "vanlig" olycka. Bortser du från alla detaljer jag påpekat i flera inlägg ovan? Att du struntar i alla inkonsistenser gör inte att kraschen av QZ8501 blir mer "vanlig olycka".

Börja med en enkel sak.

Förklara för mej varför ingen radiokommunikation förekom från 10 km och ner till havsnivå.

Anmäl
2015-01-31 15:02 #71 av: Magi-cat

#70 Förklara för mej varför ingen radiokommunikation förekom från 10 km och ner till havsnivå.

Du får nog fråga någon teknikkunnig, inte mig. Glad

Jag har ingen aning om hur pass kommunicerbar man är om blixten slår ner och slår ut all utrusning och allt på en gång går åt h-e med tryckfall på den höjden. Funderar 

Jag hoppas allt får sin förklaring och korten läggs fram på bordet så småningom.

Anmäl
2015-01-31 15:46 #72 av: Huygens

#71 Nu upprepar jag min fråga, för du har varit relativt tydligt med linjen att QZ8501 bara råkat ut för en olycka och jag vill få lite klarhet i hur långt jag nått fram med alla mina inlägg.

Når jag inte alls fram, fortsätter vi bara prata förbi varandra.

.

Anser du att "snabba tryckförändringar" är orsaken till att planet gått sönder nära havsnivå?

Din YLE-artikel ger inte alls den olycksorsak som du tidigare framfört i dina inlägg #60 och #66.

Står du fast vid din åsikt i #60 och #66, (att planet sprängts av inre "snabba tryckförändringar"), trots att YLE-artikeln direkt motsäger sej själv? (se #68)

Anmäl
2015-01-31 16:08 #73 av: Magi-cat

#72 Lite kul när du låter så där, nästan som någon annan. Skrattar

Det finns motstridiga uppgifter, precis som det gjort hela tiden. Någon egen oberoende analys har jag inte förutsättningar att utföra.

Jag förstår bara inte varför denna flygolycka och den förra (som var föremål för en massa spekulationer) skulle ha väldigt udda orsaker, fast flygolyckor skett förut också. 

Anmäl
2015-01-31 16:37 #74 av: Huygens

Flygolyckor har skett förut, javisst.

Flygolyckor har skett förut, men utan att vara fullkomligt gödslade med konstigheter, inkonsistenser och motstridiga märkligheter från myndigheternas sida.

Observera, det är inte tanken på en flygolycka som är fel.

Det är alla dom andra bitarna.

Alla andra bitar.

.

#73 Du funderade i #71 om blixten slog ut alla utrustning. Något sådant har ingen officiellt påstått. Flygplan flyger regelmässigt i åskväder och Airbus 320 har extra bra skydd mot just åskväder. Planet QZ8501 har kunnat manövreras i (begränsad) omfattning ända ner till havsnivå, så elektriciteten måste ha fungerat.

Du kan se #65. Andrepiloten sägs manövrera planet medan förstepiloten övervakar och ger kommentarer, enligt svarta lådorna. Så elektricitet har dom haft. Jag tror inte ens att radiokommunikationen helt kan slås ut av strömbortfall. Radion precis som svarta lådorna har egna batterier för att kunna göra nödanrop.

Åtminstone är det den officiella sagan, eller lögnen, om du så vill.

Anmäl
2015-01-31 16:45 #75 av: Magi-cat

#74 Så, om de har kommunikationen från svarta lådan och det inte gjordes något nödanrop, vad säger det?

Det stämmer att flygplan väldigt sällan går ned pga oväder, vilket sades från allra första början. Sedan har det låtit som att oväder kanske trots allt kan få ner ett plan av den här typen, samt att ovädren pga klimatförändringarna har blivit värre och på högre höjd varför rutinerna måste förbättras.

Hela scenen inleddes med att piloten begärde ny flygrutt pga oväder, glöm inte det.

Anmäl
2015-01-31 17:10 #76 av: Huygens

Om det på allvar är så att myndigheterna påstår att dom har kommunikation från dom svarta lådorna som det gestaltats i media... Samtal mellan andrepiloten som styr planet och förstepiloten som övervakar, och inget nödanrop gjorts, då...

Om inget anrop via radio gjorts, att nu har QZ8501 en nödsituation och det kan behövas att man omedelbart skicka ut båtar som plockar upp nödställda och skadade i havet...

Om piloterna kunnat prata fritt med varandra under nödsituationen där planet successivt tappat höjd och inget nödanrop gjort, inte ens ett transponder-nöd-squawk har gjorts, då...

Då måste jag säga att myndigheterna har falsifierat piloternas samtal i cockpit under det påstådda förloppet då QZ8501 tappat höjd.

Vi har falsk data från svarta lådorna.

Fabricerade "pilotsamtal".

.

#75 Det är dom officiella påståendena du hänvisar till.

Myndigheterna har gjort något med QZ8501, deras plan har gått snett och nu försöker myndigheterna täcka över sina fel med lögner.

Inspelningarna från QZ8501s svarta lådorna kan falsifierats på samma sätt som flygledartornets inspelning från MH370 manipulerats och klippts om:

.

Ljudinspelningarna som Malaysias regering publicerat mellan flygledartornet och MH370, visar tecken på att ljudinspelningarna har blivit redigerade, manipulerade och satts samman av olika andra inspelningar uppger NBC News.

Klipp-och-klistra helt enkelt. Det är så man skaper sanningen.

Eller döljer den...

Anmäl
2015-02-01 18:27 #77 av: Huygens

Ännu ett exempel på att myndigheterna via "läckor" och uttalanden ständigt lämnar dubbla budskap i fallet QZ8501 (och även MH370).

Igår meddelade hela västvärldens nyhetsmedia, inklusive DN, att förstepiloten lämnat sin plats för att manuellt koppla ifrån en viktig styrdator. Uppgiften kom från ljudinspelningarna från dom svarta lådorna.

"Kaptenen hade lämnat sin plats när planet störtade"

.

Idag dementerar myndigheterna uppgiften. Förstepiloten satt kvar på sin plats hela tiden (google translate).

"Kabar who mentions pilot AirAsia PK-AXC QZ8501 captain Irianto had left the cockpit, is denied by Investigation Team Leader of NTSC Siswosuwarno. "Invented, there's no story", he said."

Anmäl
2015-02-01 18:58 #78 av: Magi-cat

Det lär ha varit så när det franska planet störtade i Atlanten också, att inte förstepiloten var på plats och besättningen inte insåg faran i tid. Instrumenten säger inte allt.

Är det också en mysko-olycka, tycker du?

Anmäl
2015-08-20 14:22 #79 av: Huygens

Sökandet avslutade för några månader sedan. Hur gick det med sökarbete runt QZ8501?

Konstigt nog hittades aldrig 56 av passagerarna. Det är anmärkningsvärt med tanke på att den påstådda nedslagsplatsen är i ett grundt havsområde omgivet av landmassor och öar.

Orsaken till flygkraschen mörkas fortfarande av myndigheterna. Utredningen är klar och dom indonesiska myndigheternas rapport är lämnad till Internationella Civila Luftfartsorganisationen (ICAO).

Men allt innehåll i kraschutredningens rapport mörkas och har hemligstämplats av Illuminatis frontorganisation ICAO.

Anmäl
2015-12-01 18:27 #80 av: Huygens

Nya påståenden.

Tror ni på den här historien.

.

QZ8501 råkade ut för ett trögt och långvarigt fel i det bakre rodret. Flygplanet hamnade då i ett långdraget successivt dalande mot havsytan tills planet slog i vattnet. Det bakre rodret gick gradvis sönder och när datorerna gav ifrån sej den fjärde och sista varningen att rodret spruckit kunde inte piloterna hålla planet i luften längre.

Successivt dalade planet mot havet.

Enligt kraschrapporten försökte piloterna flera gånger på olika sätt att häva den utdragna långsamma nedåtgående rörelsen hos flygplanet. Det ska tydligen ha rört sej om åtskilliga minuter.

Vilket står i strid med den första rapporten att planet försvann plötsligt över havet och att transpondern plötsligt slutade sända signal på hög höjd.

Det långsamma utdragna flygförloppet förklarar heller inte varför inte piloterna omedelbart anropade flygledning per radio och begärde nödassistans till havs. QZ8501 kraschade utan att piloterna en enda gång nödanropade flygledningen och utan att ett enda nödmeddelande gjordes av piloterna.

.

The Guardian ger en ännu mera krystad förklaring till flygplanskraschen. Det var piloternas fel, dom förstod inte varandra. Andrepiloten var alltför oerfaren och hade bara 6000 flygtimmar bakom sej.

Resultatet blev att planet kraschade i havet från 11,5 km höjd.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.