Ljus & Upplysning

Ljusets hastighet vs Big Bang

2014-12-01 15:21 #0 av: VSK

Passande grupp väl Funderar Skrattar

Det sägs att ljusets hastighet är det snabbaste som finns.

Om jag minns rätt nu så var universum 20 ljusår stort en sekund efter det att BB small av.

Behöver jag säga nåt mer? Glad

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2014-12-01 15:32 #1 av: Davbjo

Ljusets hastighet är det snabbaste som finns för objekt som rör sig inom rymden, rymden i sig kan röra sig betydligt snabbare.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

Anmäl
2014-12-01 17:06 #2 av: Huygens

Universum expanderade mycket fortare under första sekunden efter Big Bang. 0,001 mm blev minst 100 000 ljusår på den sekunden. Men inte för att någonting rörde sej fortare än ljuset utan för att det stoppades in nytt tomrum mellan dom existerande tomrummen i universum.

Man pratar även om "det synliga universum" då ingen vet hur stort universum egentligen är. Det synliga universum hade en ungefärlig storlek någonstans mellan en stor apelsin och en mycket stor badboll från den tidpunkt där man kan börja göra kvantfysikalisk beräkningar på universums expansion.

Jag skrev lite om det här.

Anmäl
2014-12-01 18:58 #3 av: VSK

INtressant tråd. hur kunde jag missa den Funderar

Men säg mig. Om man stoppar in nånting mellan ljuset, så flyttas ju ljuset eller hur.

Ljuset är ju synliga frekvenser. Låt oss säga att ljuset har ljusets hastighet så som vetenskapen känner till. Då måste det innebära att det mellan det synliga ljuset är snabbare än ljusets hastighet. 

Tycker rymden är ruskigt intressant. Synd man inte hinner snappa upp en bråkdel av det man vill. Och det man snappar upp glömmer man bort 99% av.

Låt mig ställa en fråga: varför skedde BB?

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2014-12-01 19:24 #4 av: Huygens

Det är knepigt det där med att stoppa in tomrum mellan tomrum. Jag blir inte klok på det. Kanske är det så att det t o m stoppas in tomrum i fotoner som flyger genom rymden, och det är sådant tomrum som drar ut fotonerna på längden och ger ljuset dess rödförskjutning. Dvs tomrummet kan klyvas mitt i en foton, sedan delas dom två halvorna av tomrum så att fotonens våglängd dras ut och en del av fotonen, mellan tomrumshalvorna, hänger i ett ingenting, inte ens i tomrum. Sedan stoppas nytt tomrum in mellan dom två halvorna av tomrum, så att den del av fotonen som svävar i inget, har något slag 3D-rum att röra sej i. Det betyder att nytt tomrum är väldigt litet, mycket mindre än fotoner. Fast jag vet inte. Tanken på nytt tomrum är konstig.

Varför BB skedde vet jag inte. Jag tror inte det finns någon "mening" med något. Saker och ting bara är. Räknar man baklänges till universums ursprung, tar det stopp när delar av det "det synliga universumet" blir mindre än Plancklängden, för då kan man inte räkna längre enligt kvantfysikens lagar. Kvantfysiken har en minsta längd, där det sedan inte går att göra några beräkningar eller förutsägelser eller begriplig fysik.

Det krävs nog att man upptäcker nya naturlagar för att kunna förklara BB.

Anmäl
2014-12-01 19:54 #5 av: VSK

Jo det blir ju rött när det är på G bortåt.

Vi får väl se det positivt, precis som materian Skrattar

Undras om vetenskapen känner till 1% av det som finns där ute Funderar

Kan ju vara delar av parallella universum som liksom går i varandra, likt kugghjul i en växellåda kanske. Därav de enorma hastigheterna. 

Anmäl
2014-12-01 20:17 #6 av: Huygens

Det skumma med BB är att inte alltihop förvandlades till ett svart hål. Själva expansionsepoken kommer ju inte direkt med en gång och jag kan inte förstå varför inte alltihop kollapsar till ett svart hål med jättemassa.

Anmäl
2014-12-01 20:20 #7 av: VSK

Beror inte det på att det svarta hålet fylls på ifrån det vita hålet på "andra sidan" månne? kan ju ej kollapsa då vad det verkar.

Anmäl
2014-12-02 20:15 #8 av: Hukanson

Hallå, först litet fakta;
Ljusets hastighet (betecknas c) är egentligen två olika hastigheter: 1) den högsta möjliga hastigheten enligt relativitetsteorin, en grundläggande egenskap hos rumtiden. 2) hastigheten för elektromagnetisk strålning, baseras på elektriska och magnetiska egenskaper hos ett medium. I vakuum är de lika stora. I andra medier utbreder sig strålningen långsammare.

Ljusets hastighet i vakuum, c, är en fysikalisk konstant och är 299 792 458 m/s (exakt värde).[1][2] Denna hastighet är oberoende av observatörens rörelse – två olika observatörer kommer alltid att uppmäta samma hastighet, oavsett hur de rör sig i förhållande till varandra. Som en mera åskådlig föreställning om ljushastighetens värde kan nämnas att hastigheten motsvarar sträckan jorden runt sju och en halv gång på en sekund."

Ljuset färdas alltså ung 300 000 km/sekund i vacuum. Det har ljuset gjort ända sedan den första millisekunden efter Big Bang! Vad innebär det? Kan man räkna ut hur stort Universum/Kosmos är? Javisst! Det är ungefärligen 14 miljarder år gånger 365 dagar gånger 24 timmar gånger 60 minuter gånger 60 sekunder gånger 300 000 kilometer stort! Det ÄR stort....STORT...och vi är en del av det! När jag får en superdator ska jag lämna en mer exakt siffra. Eller hur?

Oneness can not be divided.

Anmäl
2014-12-02 20:28 #9 av: VSK

#8 När jag får en superdator ska jag lämna en mer exakt siffra. Eller hur?

ha ha ja eller hur Skrattar

Jag kikar in om en si så där 200 år då Får idé

Hade för mig att det var 299 600 km/s, men mitt minne är ju som det är. 

Ljusets hastighet är ju ljusets hastighet, men det kan ju orimligen vara det snabbaste som finns. 

Anmäl
2014-12-03 05:44 #10 av: Huygens

#8 Det är storleken på det synliga universum som sträcker sej ca 14 miljarder ljusår "bakåt", men under tiden har universumet hunnit expandera och radien är idag ca 46 miljarder ljusår, se källa i min länk i #2.

"The region visible from Earth (the observable universe) is a sphere with a radius of about 46 billion light years, based on where the expansion of space has taken the most distant objects observed."

Vi vet inte vad som finns utanför det synliga universum.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.