Off Topic - Utanför ämnet

Ebola (spansk regeringsbluff)

2014-10-13 18:14 #0 av: Huygens

Den 6 augusti 2014 (Hiroshimas årsdag) anlände den ebolasjuke spanske prästen Broder Miguel Pajares, med flyg till Spanien. Den ebolasjuke prästen flyttas därefter från flygplanet till en ambulans.

Jag har nämnt själva omflyttningen mellan flygplan-ambulans av spanske prästen i ett längre inlägg i Politik-iFokus, och lite kort i Otroliga grejer-tråden. Omflyttningen ser konstig ut, minst sagt (se nämnda länkar).

Nyhetsmässigt rapporteras omflyttningen av Miguel Pajares mellan flygplan till ambulans i både foton till nyhetstext och finns även dokumenterat i videoinslag med rörlig bild.

.

T ex är Euronews en av dom större nyhetskanalerna som visar omflyttningen mellan flygplan och ambulans. Euronews är en EU-sponsrad kanal och översätter sina nyheter till 14 språk.

På Euronews engelskspråkiga kanal kan man se ett nedkortat klipp av omflyttningen här. Notera att det genomskinliga plasttältet på ambulansbåren verkar innehålla en orange plastsäck, och det går inte att se om någon person finns i plasttältet.

.

Reuters är en annan känd nyhetskanal. Reuters har via olika nätsidor publicerat bilder på omflyttningen av den spanske prästen. Lägg märke till att bilderna på plasttältet ser annorlunda ut i Reuters fotosekvens. Man kan tydligt se den nakna överkoppen på en äldre herre, och säcken i orange plast verkar inte finnas inne i plasttältet. Se även denna Reuterssida med samma bilder + nyhetsartikelMiguel Pajares.

.

Frågan är varför ser videofilmningen annorlunda ut än stillbilderna?

Det ska ju vara samma omflyttning av samma spanska präst, Miguel Pajares, så varför ser det olika ut?

Kan det vara så att det är fotovinkeln som gör att säcken i orange plast inte syns, medan videofilmen är i låg profil och där döljer prästens bara överkropp?

Både videon och fotona är publicerad 7 augusti 2014.

.

Nu släpper jag bomben.

Videofilmen av "Miguel Pajajres" och stillbilderna av "Miguel Pajares" är tagna vid två helt olika tillfällen. Minst en av antingen videofilmen eller foton måste vara en bluff.

Vi blir lurade.

Bluff.

.

Vem kan ha skapat bluffen?

Lägg märke till logon i övre vänstra hörnet av videofilmen från Euronews. Det är en logo från Spanska försvarsministeriet. Denna bluff är troligen skapad av den spanska regeringen. Rimligtvis borde den spanske prästen flyttas från flygplan till ambulans bara en gång, dvs bara vid ett tillfälle, inte två.

.

Hur kan jag vara säker på att det är en bluff och inte bara konstiga video/foton pga underlig kameravinkel? Kolla på ambulansens(-ernas) nummerplåt(-ar).

I Euronewsvideon är ambulansens nummerplåt 2267 HYL.

I Reutersfotona är ambulansens nummerplåt 1400 HYL.

.

Här finns ett bättre foto på Reutersfotot på nyhetssidan BufferNews. Bilden kan förstoras genom att man klickar på den - 1400 HYL.

Nu kommer frågan, varför visar dom spanska myndigheterna oss olika bilder på "Miguel Pajares" och på två olika ambulanser?

Varför visa upp två olika foto-videotillfällen?

Är det inte korkat?

Anmäl
2014-10-13 19:25 #1 av: Hukanson

Ebola first identified in village in northern Zaire in 1976. It is named after nearby Ebola River. Several sporadic outbreaks occur in east and west Africa in next four decades.

March 2014
Guinea confirms that unidentified fever that killed more than 50 is Ebola. Liberia reports two cases.

May 2014
WHO confirms first Ebola deaths in Sierra Leone.

June 2014
International death toll exceeds 350, making it worst Ebola outbreak in history.

July 2014
Nigeria confirms first case. Liberia deploys troops to enforce quarantine areas.

August 2014
WHO declares international public health emergency. Death toll reaches 1,550. Senegal reports first case.

September 2014
US promises to send 3,000 military personnel to region. Ebola largely contained in Nigeria and Senegal but death toll in three worst-hit countries rises to more than 3,000.

October 2014
Official death toll is 3,330 but experts believe true figure is higher due to under reporting. They say that 1.4 million could be infected by January if more is not done.

Sources: World Health Organisation, Centers for Disease Control and Prevention

Oneness can not be divided.

Anmäl
2014-10-13 19:27 #2 av: Hukanson

Dessa kroppsdelar blir angripna.

Anmäl
2014-10-13 19:28 #3 av: Huygens

Jag har även skapat en tråd i Skepticism iFokus om detta ämne, då jag gärna vill höra hur dom har tänkt förklara frågeställningen i #0 ovan, rörande Miguel Pajares och regeringen.

Skepticismtråden går att följa här.

Anmäl
2014-10-13 20:56 #4 av: Hukanson

Tja det kan ju varit två patienter som fraktades samtidigt på samma sätt...kanske...de tog med sig en belgare på samma gång..

Anmäl
2014-10-14 00:17 #5 av: JonasDuregard

De som undrar vad skeptikerna kom fram till (angående #3) så var det mycket riktigt två personer på planet som tydligen fick åka i var sin ambulans. 

Ingen konspiration den här gången heller verkar det som...

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2014-10-14 00:21 #6 av: Huygens

#4 och #5 Ja det är riktigt, två personer på planet. Jag trodde att jag hade hittat en riktigt bra grej.

Anmäl
2014-10-14 07:10 #7 av: Magi-cat

#6 Du har lagt ner ett gediget arbete på att ta reda på mycket om ebola!

Det var då för väl att det inte var värre än så angående den grejen och att det blev utrett.

"Viljan att hjälpas åt har gett människan en överlevnadsvinst." (P. Strang)

Anmäl
2014-10-14 07:25 #8 av: Marr

Huygens jag vill också ge dig en eloge för allt du hittar och att du tänker själv, delger och diskuterar. Måste medge att denna Ebolahistoria är märklig, med tvetydiga rapporter.

Först har man full kontroll på det hela säger man, sen ändrar man sig i nästa sekund. Det verkar vara en jädrans röra det här och själv blir jag alldeles yr av all information och alla frågeställningar i detta ämne...

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2014-10-14 07:29 #9 av: JonasDuregard

#7 "Du har lagt ner ett gediget arbete på att ta reda på mycket om ebola!"

"Gediget" Förskräckt

Anmäl
2014-10-14 07:32 #10 av: Cristine

Ja det  mycket mysterier kring detta ämne precis som det var för många år sedan med hivsmittan t.ex och där fick man ju veta att den kom från ett laboratorium

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anmäl
2014-10-14 07:35 #11 av: Magi-cat

#9 Har någon annan engagerat sig ens tillnärmelsevis lika mycket i ämnet så har jag missat det.

Anmäl
2014-10-14 08:18 #12 av: JonasDuregard

#11 "Har någon annan engagerat sig ens tillnärmelsevis lika mycket i ämnet så har jag missat det."

Det finns en och annan hjälparbetare och forskare som har dragit sina strån till stacken.

Skämt åsido, om man bara räknar i tid ligger säkert Huygens före mig, men det gör det inte arbetet "gediget". Om du skrivit "engagerat" hade jag kunnat hålla med, men om ett arbete ska vara gediget så ska man väl inte kunna slå hål på det på en kafferast?

Om det här är "gediget" hur ser i så fall "slarvigt" eller "hafsigt" ut undrar jag?

Du skriver också att han "tagit reda på mycket", besväras du inte alls av att det han tagit reda på visar sig vara ogrundade konspirationsteorier?

Anmäl
2014-10-14 08:35 #13 av: Marr

Jaha Jonas men om nu vi tycker så, så är det väl bara att acceptera? Tror du att vi ska vända kappan och hålla med dig helt och fullt? Du har väl dina poäng i bland du med. Fast det mesta som vi paranormalister säger som vi kallas för på skeptikersidan, är ju bara skit enligt dig. Så har jag uppfattat det.

Jag  anser mig varken paranormal eller medial men saker kanske inte riktigt är vad det verkar framställas som? Då är det bra att tänka själv utifrån både den ena eller andra sidan. Har man sen modet trots att man blir utskrattad och nedslagen av elaka kommentarer...så är det är en mycket bra tillgång som fler människor borde ha....

Anmäl
2014-10-14 08:43 #14 av: Magi-cat

#12 Ska det nu vara så petigt så skrev jag "gediget arbete att ta reda på mycket" och "engagerat sig" i #11. 
Allt är inte "ogrundade konspirationsteorier", eller hur? Jag har i alla fall inte sett dig invända lika mycket som du brukar.Cool Om det ska vara något mått på den saken.

Just detta spår kunde snabbt vederläggas. Det var väl bra att du fick tillfälle att bidra?

Allmänt: Det händer mycket runt ebolaepidemin, det går snabbt och det är inte lätt att hinna orientera sig alla gånger. Uppgiften att lugna allmänheten går ibland stick i stäv med de försiktighetsåtgärder som måste vidtas. Mycket verkar ha varit ganska valhänt hanterat, minst sagt. De tidigare uppgifterna om virusets smittvägar tycks inte heller helt huggna i sten. 
Själv har jag inte tagit mig an uppgiften att läsa in mig. Därför tycker jag det är bra om andra gör det, så man får ett hum om vad som händer. Att det finns fler sidor av saken är inget nytt och det finns alla möjligheter för fler att engagera sig.

Anmäl
2014-10-14 09:19 #15 av: JonasDuregard

#13 "Jaha Jonas men om nu vi tycker så, så är det väl bara att acceptera?

Om det är din inställning till diskussion, varför skriver du i så fall till mig?

"Tror du att vi ska vända kappan och hålla med dig helt och fullt?"

Nej.

Anmäl
2014-10-14 09:34 #16 av: JonasDuregard

#14 "Allt är inte "ogrundade konspirationsteorier", eller hur?"

Menar du i #0 eller i Huygens andra trådar?

Oavsett vilket, givetvis är det få konspirationsteorier där precis varje ord är påhittat. En framgångsrik konspirationsteori måste blanda fakta och fantasi i lagom proportioner (i det här fallet blev det visst lite väl mycket fantasi även för de som uppskattar konspirationsteorier). Men att berömma någon för att de inte har fel i precis allting, utan bara i själva kärnan av det de säger, är ju helskruvat.

Som att berömma klimatförnekare för att de i alla fall är väldigt engagerade, eller för att de ibland säger saker som bara delvis är fel Yrar.

(Fotnot: Jag vet inte hur global uppvärmning ligger till på det här forumet, byt klimatförnekare mot förintelseförnekare om du tycker klimatförnekare har rätt, hjälper inte det så finns det nog ingen bra liknelse att tillgå för just dig)

"Just detta spår kunde snabbt vederläggas. Det var väl bra att du fick tillfälle att bidra?"

Och du fick tillfälle att släta över det med lite beröm til Huygens.

Anmäl
2014-10-14 09:35 #17 av: Marr

#15 För att du skriver här inne såklart. Om jag skulle skriva inne på skeptisism så skulle inte jag bli förvånad om du kommenterar det jag skulle velat säga.

Hehehe men så bra då...Glad

Anmäl
2014-10-14 09:38 #18 av: JonasDuregard

#14 "Det händer mycket runt ebolaepidemin, det går snabbt och det är inte lätt att hinna orientera sig alla gånger."

Visst, vem har tid med fem minuters eftertanke innan man basunerar ut att det är en konspiration Vilar huvudet i handen.

"Mycket verkar ha varit ganska valhänt hanterat, minst sagt."

Och det enda vi kan vara helt säkra på är att konspirationsteoretikerna skulle hanterat det oändligt mycket sämre.

Anmäl
2014-10-14 09:41 #19 av: Magi-cat

#16 Du drar väldigt stora växlar på ett ord, måste jag säga. Och vikten av att se till helheten verkar inte existera.

Vill du diskutera klimatförnekelse eller andra förnekelser kan du starta en egen tråd. Eller är allt ondsint mitt fel nu? (igen)

Och du fick tillfälle att släta över det med lite beröm til Huygens

Du fick också "lite beröm", så du kan betrakta det som kvittat om du så vill.

Anmäl
2014-10-14 09:46 #20 av: Magi-cat

#18 Visst, vem har tid med fem minuters eftertanke innan man basunerar ut att det är en konspiration Vilar huvudet i handen

Visst, och vem har tid med fem minuters eftertanke innan man basunerar ut vad någon annan tycker? Jag skrev inte att det är en konspiration, så lägg av nu.

Och det enda vi kan vara helt säkra på är att konspirationsteoretikerna skulle hanterat det oändligt mycket sämre. 

Det var ju intressant. (inte) Frågan har väl inte stått riktigt så heller.

Anmäl
2014-10-14 10:36 #21 av: JonasDuregard

#19 "Du drar väldigt stora växlar på ett ord, måste jag säga.

Det var också ett synnerligen illa valt ord.

"Du fick också "lite beröm", så du kan betrakta det som kvittat om du så vill."

Det funkar inte så. Man kan inte kvitta beröm för vedervärdigt beteende mot att berömma kritik av detsamma. 

"Vill du diskutera klimatförnekelse eller andra förnekelser kan du starta en egen tråd."

OK, jag hoppas du vill delta i den: http://andligskepticism.ifokus.se/discussions/543ce015ce12c4760e00864d-ar-det-alltid-bra-med-engagemang

#20 "Visst, och vem har tid med fem minuters eftertanke innan man basunerar ut vad någon annan tycker? Jag skrev inte att det är en konspiration, så lägg av nu."

Jag syftade på att Huygens tydligen inte hade tid för någon källkritik.

Anmäl
2014-10-14 11:13 #22 av: Cristine

Men fy..har den svarta texten kommit in hit ocksåVilar huvudet i handen
v

Varför måste ni alltid hacka på Magi-Cat..vilket mani!

Anmäl
2014-10-14 11:43 #23 av: Magi-cat

#22 Hjärta

#21 Det var också ett synnerligen illa valt ord.

Som man med stort engagemang kan orda länge om och göra en ankgård av ett dun.

Det funkar inte så. Man kan inte kvitta beröm för vedervärdigt beteende mot att berömma kritik av detsamma. 

Om du så vill, skrev jag bestämt. Om någon tagit tillbaka ett påstående efter nya fakta tycker jag inte man ska fortsätta hacka och mala.

OK, jag hoppas du vill delta i den

Vi får se.

Jag syftade på att Huygens tydligen inte hade tid för någon källkritik

Du riktade det till mig.

Anmäl
2014-10-14 11:47 #24 av: JonasDuregard

#22 "Men fy..har den svarta texten kommit in hit ocksåVilar huvudet i handen"

Jag (och Magi-cat) gör på det viset bara för att vara tydliga med vad vi pratar om. 

"Varför måste ni alltid hacka på Magi-Cat.."

Jag är bara en person (låt bli att klumpa ihop mig med andra är du snäll), och jag hackar inte på Magi-cat. 

"vilket mani!"

Vad menar du?

Anmäl
2014-10-14 13:12 #25 av: Magi-cat

Så märkligt. Den starkast kolorerade diskussionen i ämnet ebola tycks handla om ord.Vilar huvudet i handen

Det finns nog mycket kvar att förkovra sig i och säga om själva den fruktansvärda sjukdomen som så många drabbas av.

Anmäl
2014-10-14 14:29 #26 av: JonasDuregard

#25 "Den starkast kolorerade diskussionen i ämnet ebola tycks handla om ord.Vilar huvudet i handen"

Det är du som försöker vinkla det till att bara handla om ord. För mig handlar det om hur man förhåller sig till konspirationssnacket. Jag ser det inte som något vi ska vara tacksamma för utan som ett problem med högst verkliga konsekvenser.

"Det finns nog mycket kvar att förkovra sig i och säga om själva den fruktansvärda sjukdomen som så många drabbas av."

Varför utesluter det ena det andra? 

Lustigt att du trots denna iver att fokusera exklusivtpå kärnfrågan ändå verkar tycka att en lång utläggning om ambulansers registreringsskyltar är helt på sin plats Glad.

Anmäl
2014-10-14 14:42 #27 av: Magi-cat

#26 Så det är jag som vinklar nu?  Du drog stora växlar på ett ord. Att jag sade att det var bra att felaktigheten reddes ut tilldrog sig inte lika stort intresse.

Lustigt att du trots denna iver att fokusera exklusivtpå kärnfrågan ändå verkar tycka att en lång utläggning om ambulansers registreringsskyltar är helt på sin plats Glad.

Jaså, var gjorde jag den?

Kanske du nu kan ta dig tid att ta tag i kärnfrågan och presentera korrekta fakta? Gärna uttömmande!

Anmäl
2014-10-14 14:50 #28 av: Marr

Ge dig nu Jonas orkar inte höra på ditt sabla ältande om konspirationsteorier, upphakning av ord, vinkla hit och än dit å f*n å hans mormor mer nu. Pustar

Ambulanser? Var pratar vi om det i denna tråd? Du fortsätter envetet att tjata på Magi-cat. Fortsätt du nu att diskutera inne på As i den tråd du skapat där i stället för å sitta här och gnälla. Ska vi säga så då...

Anmäl
2014-10-14 14:58 #29 av: Mia-45

Har läst i tråden här och det är precis som vanligt. Magi-cat skriver något och Jonas kommer in och gör precis som han brukar. Maler sönder. Något som är intressant blir rena skiten till slut. 

Håller med Marr i det du skriver. 
Detta inlägg tillför ju egentligen inget vettigt men ville framföra att jag med är ganska trött på detta. 

Kram Blomma

Anmäl
2014-10-14 15:14 #30 av: JonasDuregard

#27 "Så det är jag som vinklar nu? "

Häng inte upp dig på ord nu Cool.

"Du drog stora växlar på ett ord."

Det där är din tolkning.

"Jaså, var gjorde jag den? "

Jag menar så klart det Huygens skriver i #0. 

"Kanske du nu kan ta dig tid att ta tag i kärnfrågan och presentera korrekta fakta"

I just den här tråden har jag väl redan gjort det. Svaret på kärnfrågan i den här tråden var att det inte fanns någon konspiration.

Om du vill omdefiniera kärnfrågan till något mer övergripande än det som står i #0 så går väl det också bra. Är det något speciellt du vill att jag reder ut?

Anmäl
2014-10-14 15:21 #31 av: JonasDuregard

#28 "Ge dig nu Jonas [...]"

Ge dig själv Glad.

Det finns ingen anledning att bli otrevlig.

"Ambulanser? Var pratar vi om det i denna tråd?"

Ehh, har du läst inlägg #0? Skrattar

#29 "Magi-cat skriver något och Jonas kommer in och gör precis som han brukar."

Om du ursäktar så var jag faktiskt först på plats just den här gången Glad

"Något som är intressant blir rena skiten till slut."

Närmare bestämt i det ögonblick du dyker upp, spottandes och fräsandes.

Berätta gärna vad det var du tyckte var intressant från början istället, så kan vi prata mer om det.

Anmäl
2014-10-14 15:28 #32 av: Mia-45

Jag tycker det Hyugens skriver är intressant...och även det som skrivs om symtomen. 
Och även att det kom fram till att det var två olika personer som forslades samtidigt. DET är intressant. 
Jag skrev inte i vilken ordning det brukar hända...här vart du mycket riktig först ja. Men sedan när Magi-cat skrev ett ord som du reagerade på så vart det igång igen. 

Och jag spottade och fräste inte. Hur kan du tro det?

Anmäl
2014-10-14 15:42 #33 av: Marr

#31 Ja det är sant att i #0 står det, men du vände dig till Magi-cat om ambulanserna och inte Huygens, så därför säger jag att du tjatar å tjatar på Magi-cat. Ska gå ut nu och inte sitta och svara dig på massa tjafs och antagligen får vi väl låsa tråden, för du begriper ju inte vad man säger till dig?Funderar

Hyugens funderar och undersöker och hittar massor med information. Nu uttryckte TS att han hade hittat något som då var fel, så får han lite beröm som "tröst" för allt annat han tillför i detta ämne. Man får uppfattningen att du inte tål det och direkt får Magi-cat en massa skit av dig.Nörd

Anmäl
2014-10-14 15:57 #34 av: JonasDuregard

#32 Jag tror möjligen din bedömning färgas en smula av dina lojaliteter Glad

Att jag reagerar på det magi-cat skriver stämmer visserligen, men det är lika sant att magi-cat reagerar på det jag skriver. Och nu reagerar även du (fast mer extremt) på det som skrivs. Vad är problemet med det, och varför ser du just mina reaktioner som roten till allt ont?

Jag står fast vid min åsikten att de mest aggressiva, otrevliga och intetsägande inläggen i diskussionen är de du själv (och Marr) bidragit med. 

Skillnaden mellan det jag skriver och det du skriver är att jag kritiserar det magi-cat skrivit i den här tråden, medan du skriver svepande om hur du uppfattar att jag "brukar" bete mig. Personangrepp kallas det när man skriver om hur man uppfattar en persons karaktärsdrag, istället för att sakligt bemöta det den skriver. 

Kan du peka på något specifikt jag skrivit som du tycker är över gränsen?

Anmäl
2014-10-14 16:06 #35 av: Mia-45

#34 Vad har min sk lojalitet med denna tråden att göra???Funderar
"Roten till allt ont"? När skrev jag detta?

Och vart är jag aggressiv och otrevlig? 

Är "att mala sönder" ett personangrepp? Det är ju det du gör! Det är inget hurdan du är som person!

Säger som Marr här nu att jag ska syssla med annat än att sitta och mala med dej. Jag skrev vad jag tyckte och det står jag fast vid. 

Anmäl
2014-10-14 16:21 #36 av: JonasDuregard

#35 ""Roten till allt ont"? När skrev jag detta?"

Det är ett uttyck. Vem är det nu som märker ord Glad.

Det jag avser är det enkla faktumet att du utpekar just mina reaktioner som problemet, men du verkar inte överväga att magi-cat (eller kanske du själv) lika väl kunde ställas till svars. Förlåt om jag var otydlig.

"Och vart är jag aggressiv och otrevlig? "

När du skriver "Jonas kommer in och gör precis som han brukar" och så vidare. Jag räknar inte med att du håller med om det, men hela din entré i tråden var i min mening väldigt aggressiv och otrevlig, och som du ser har tråden kantrat fullständigt efter det.

"Det är ju det du gör! Det är inget hurdan du är som person!"

Om jag säger att du missförstår mig när du skriver något är det inget personangrepp, men om jag säger att du alltid missförstår allt så är det ett personangrepp. Förstår du skillnaden?

.

Jag märker att du undvek att påpeka något konkret fel jag gjort. Jag antar att den talande tystnaden är det närmsta en ursäkt jag kommer få.

Anmäl
2014-10-14 17:33 #37 av: Cristine

#24 Jag tycker man kan vara tydlig ändå, att svärta texten och lägga in det Igen gör att tråden blir väldigt lång och svårläst, jag gillar det inte!

Om jag använder orden"  ifrågasätter alltid" istället för hacka så kanske det låter bättre.

Jag skrev ni för det är alltid någon av er som hänger i kattens svans var hon än går.

Det kallar jag mani.

Anmäl
2014-10-14 17:47 #38 av: JonasDuregard

#37 "Jag skrev ni för det är alltid någon av er som hänger i kattens svans var hon än går."

Åter igen: Jag är en enda person, inte del av något slags "ni" Glad.

Vilka "ni" är det du talar om? 

Och åter igen: Jag skrev i tråden innan magi-cat gjorde det, så att jag skule "hänga i hennes svans" är en helt obefogad anklagelse.

"Det kallar jag mani."

Manier är något helt annat.

Anmäl
2014-10-14 17:56 #39 av: Cristine

Flera föreningar för folkhälsan har redan begärt entledigande av ministern för hennes "katastrofala och oansvarig hantering" står det i de Spanska tidningarna, men jag hittar inget om varför det fanns två ambulanser, varken i tidningarna eller på nätet.

Anmäl
2014-10-14 18:05 #40 av: Hukanson

Vi kanske skulle försöka be stellarerna om hjälp med de farligaste epidemierna om det är möjligt. De säger ju att de är villiga att hjälpa oss med det vi ber om...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5991046

Anmäl
2014-10-14 18:12 #41 av: Cristine

Ja be kan man alltid, det kanske hjälper särskilt om man är många det gjorde det här med två sajter involverade

http://utomjordiskt.ifokus.se/discussions/4d714e09b9cb46221d0610d8-meditera-pa-torsdag

Anmäl
2014-10-14 18:39 #42 av: Cristine

Detta var vad som hände , de fick lägga sig i bäddarna och dra täcket över huvudet för att försöka andas medan det  pågick, de var väldigt tacksamma för vår hjälp och berättade att molnet försvann

http://utomjordiskt.ifokus.se/discussions/4d714d82b9cb462244060b63-haller-jorden-pa-att-ga-under

Anmäl
2014-10-14 18:45 #43 av: Cristine

Du får förlåta Huygens att din tråd drog iväg alldeles åt skogen, vi är så tacksamma åt dina intressanta inlägg som du plockar fram och lägger  mycket arbete på.

Anmäl
2014-10-14 19:17 #44 av: Huygens

#43 Tack, det är helt ok. Det måste bli debatt för att kunna kallas forskning. :)

Anmäl
2014-10-14 19:17 #45 av: Mia-45

Huygens är jätteduktig på att plocka fram saker och lägga upp. Man börjar liksom fundera. 
Tummen upp

Anmäl
2014-10-14 19:31 #46 av: JonasDuregard

#39 "jag hittar inget om varför det fanns två ambulanser"

Det var för att det fanns två personer och de transporterades i var sin ambulans.

Anmäl
2014-10-14 20:32 #47 av: Huygens

Nyhetsrapporteringen verkar mestadels nämna prästen Miguel Pajares även när artiklarna visar bilder på ambulansen med den spanska nunnan, Juliana Bonoha Bohe. Tydligen hade nunnan Bohe tyfus och feber, och det är kanske anledningen att det inte står mer om henne i artiklarna, då den ebolasjuke prästen är i ett kritiskt tillstånd.

Det är därför två ambulanser. Bilderna/video är inte så uppenbara alla gånger, men förutom registreringsskylten så har ambulanserna även en egen identifikation baktill som kan hjälpa till att hålla reda på vem som är vem. Jag tror det är såhär:

Registreringsskylt 1400 HYL = ambulans M-759, med Miguel Pajares.

Registreringsskylt 2267 HYL = ambulans M-745, med Juliana Bonoha Bohe.

Jag har hittat en spansktalande video från Libertad Digital som visar båda ambulanserna och bårarna med plasttälten samt nämner Juliana Bohe i titeln. Flygplanet som användes var en militära versionen av Airbus 310 och är ca 46 m lång.

Anmäl
2014-10-14 20:48 #48 av: JonasDuregard

#47 "Bilderna/video är inte så uppenbara alla gånger"

Det känns som det kan finnas någon slags lärdom att dra där. I #0 skriver du tvärsäkert att  "minst en av antingen videofilmen eller foton måste vara en bluff".

"då den ebolasjuke prästen är i ett kritiskt tillstånd."

Nu är han snarare död om jag inte missminner mig.

Anmäl
2014-10-14 21:27 #49 av: Cristine

På Spanska tv.n kritiserar de den Spanska regeringen som inte kan svara på frågorna utan skickar dem till varandra runt bordet...de ser alla ut som frågetecken. Det var en minister som bestämde att han skulle fraktas till Spanien men sedan överlät hon resten till Los syndicatos4 (kommer inte ihåg vad det heter på svenska),som inte visste hur de skulle agera nu skyller de på varandra.

Sköterskan är på bättringsvägen och maken avskild på 42 dagar, hunden skonades inte. I Afrika har ingen hund avlivats och nu vet de inte vem gav orden om att ta ihjäl hunden, Alla är upprörda över hur det har skötts och kräver avgången av den kvinnliga ministern. När de frågade om detta visste ingen något alls.

14 Personer är avskilda  under observation och 2 i sina hem

Det har varit en katastrof hur de har  hanterat detta... alla i regeringen är inkompetenta,  de gömmer huvudet i sanden och nu har de kris

Anmäl
2014-10-14 21:36 #50 av: Huygens

Jag får intryck att mycket av inkompetensen både i USA, Storbritannien och på annat håll, är avsiktlig.

Dom Multinationella Läkemedelsbolagen har små möjligheter att tjäna pengar på att sälja ebolavaccin till fattiga Afrika, men om ett stort utbrott drabbar EU/USA, är läget ett annat. Låt oss anta att Europa hamnar i ett läge med 100 000 nya ebolasmittade/vecka. Hur rädda blir folk då?

Man kan lätt tänka sej ett scenario där Big Pharma (Illuminati) säljer ebolavaccin till alla uppskrämda medborgare i EU/USA för 15 000 kr/dos.

Läkemedelsbolagens frontpersoner, toppolitikerna, kanske redan vaccinerats, och är säkra mot ebola.

Anmäl
2014-10-14 21:48 #51 av: Cristine

Den är inte så smittsam som det sägs och det smittar inte genom luften.

Anmäl
2014-10-15 09:01 #52 av: Magi-cat

Världen har 45 dagar på sig, säger FN-företrädare.

"”Antingen stoppar vi ebola nu eller så står vi inför en situation utan motstycke som vi inte har någon plan för att hantera”, säger FN:s vice ebolakoordinator Anthony Banbury."

Så skört är det alltså...

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/45-dagar-att-stoppa-ebola_4011221.svd

Anmäl
2014-10-15 09:05 #53 av: Marr

Jag har fortfarande inte förstått hur det smittar. Trots skyddskläder så har ju någon lyckats smittas...Funderar

Anmäl
2014-10-15 09:07 #54 av: Mia-45

#53 Vad jag fattar det som så har de blivit smittade när de tagit på sina skyddsdräkter när de tagit av sej de. Smittan sitter utanpå de och då har de kontaminerats. 

Anmäl
2014-10-15 09:15 #55 av: Magi-cat

Uppgifterna går lite isär. En del säger att ebola egentligen inte är så smittsamt men ändå har personal smittats bara av att ta av sig skyddskläderna och råkat snudda någon del av huden.

I så fall räcker inte ens det rigorösa skyddet och heltäckande kläder. De jobbar under omänskliga omständigheter, blir trötta, svettiga, allt...Med den mänskliga faktorn händer alltid något oförutsett. Skyddsföreskrifter ska egentligen eliminera mänskliga misstag, men i praktiken verkar man ligga flera steg efter.

Anmäl
2014-10-15 09:20 #56 av: Mia-45

Tycker detta är otäckt. Fryser

Anmäl
2014-10-15 09:26 #57 av: Marr

Droppsmitta då...uschianemej, ja det är så sorgligt...Ledsen

Anmäl
2014-10-15 09:30 #58 av: Mia-45

Såg nu på Facebook att någon skrivit att media förstorar det hela. Men jag tycker nog att detta ska man ta på allvar! Det sprids så snabbt så det kan bli mycket farligt. Då ska man heller inte nonchalera det. 

Anmäl
2014-10-15 09:54 #59 av: Huygens

Ebola anses inte generellt luftburet för att det inte smittar via luftvägarna utan finns i blodet. Men det finns flera undersökningar som visar att ebola kan smitta genom luften korta sträckor, troligen sträckor runt 5-10 meter.

Vi kraftig blåst kan jag tänka mej att ebola smittar längre än 100 meter.

Finns några inlägg på Politik iFokus om ebola som luftsmitta här1 och här2 samt här3.

Om Big Pharma ville modifiera den ursprungliga Zaire-ebolan, så att viruset lättare kan smitta och klara sej längre tid utanför kroppen, så är det antagligen fullt möjligt att göra med genmodifikation. Det är ju tänkvärt att alla andra ebolautbrott avstannat efter ett tag (200-300 personer), men den här Västafrikanska ebolavarianten ökar hela tiden sitt spridningsområde, nästan utan någon förklaring.

För ca 20 år sedan kunde man föra över en gen från en ishavsfisk till en potatissort, för att göra potatisen mer tålig mot frost.

Den här nya ebolan kan vara skapad av människor.

Atlanta, Georgia, CDC

Anmäl
2014-10-15 18:32 #60 av: Hukanson

Den Ebolasjuke man som togs in på sjukhus i Texas har dött men bristande disciplin från sjukhuset resulterade i att två andra personer blev smittade. Nu har medvetenheten höjts så fler blir det nog inte...?

Anmäl
2014-10-15 19:55 #61 av: Cristine

http://endirecto.lavanguardia.com/salud/20141015/54417931541/ebola.html

1 Opositionen frågar ut minisrter Ana Mato i kongressen,

2 Expertena säger att ebolasmittan i Spanien är väldigt liten

3 Tekniska syndikatet har lämnaqt in till Hälsorådet 33.357 underskrifter där man ber om JavierRodrigez avgång för hans olyckliga deklarationer över hur teknikern i CE Teresa R. hanterat det hela ch sagt att hon ljugit

4 Obama skjuter  opp sin resaa till N.J för att ha ett nytt mote efter det andra ebolafallet

5 TeresaR erbjöd sig som voluntär för att sköta två smittade

6 Nio dagar efter TeresaR.s diagnos är hon den enda säger ministern Ana M

7 A.M berättar för parlamentet om teresas historia från början

8 Sedan säger ministern at utförande av de sjuka hade skötts korrekt.

Sista inlägget och ser ni någon ruta ni blir nyfiken på så får ni säga till

19.38 I

sjukhuscentret finns inlagda maken till TeresaR och 15 till på observation då de varit i kontakt med missionären Manuel Garcia Viejo död av viruset. Trots att dd nmår bra måste de stenne ty ebolan kan röra andra organ, därför visar man försiktighet.

Anmäl
2014-10-16 13:24 #62 av: Huygens

En intressant artikel idag, Forskare funderar på om vissa afrikaner i tysthet blir immuna mot ebola, för dom får aldrig ett riktigt sjukdomsutbrott, trots att dom är i direktkontakt med ebolasjuka.

Anmäl
2014-10-16 14:19 #63 av: Magi-cat

Intressant. Det kan ju röra sig om korsimmunitet. Eller att deras immunsystem eller något har en egenskap som inte finns hos alla. (Ungefär som att t.ex. att sickle cell hemoglobin skyddar mot dödlighet i malaria.)

Tiden börjar bli knapp att hitta botemedel låter det som, men ju mer man lär sig - snabbt - om den här sjukdomen, desto bättre.

Anmäl
2014-10-16 17:04 #64 av: Hukanson

Är det inte så med alla sk sjukdomar, det är inte alla som blir sjuka trots direkt kontakt. Förr i tiden trodde man ju också att de som var sanna troende dvs starka i sin fasta tro, var immuna mot alla sjukdomar. Den som kan litet om healing skulle väl säga att det just beror på störningar i energiflödena, rubbningar i doshorna, obalanser i chakrasystemet. Och det beror ju på hur man lever som detta uppstår.

Anmäl
2014-10-16 18:08 #65 av: Cristine

Precis!                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

Anmäl
2014-10-18 12:32 #66 av: Magi-cat

Världsbanken varnar och WHO självkritiskt....

"Kampen mot ebola håller på att förloras"

http://www.svt.se/nyheter/varlden/varldsbanken-kampen-mot-ebola-haller-pa-att-forloras

Anmäl
2014-10-18 14:15 #67 av: Huygens

Världsbanken och IMF är bland dom allra högsta Illuminatiorganisationerna, troligen strax under den högsta dolda nivån. Säger Världsbanken något om ebola är det en indikation på deras inblandning.

Henry Kissinger ska ju informellt ha sagt på 1970-talet att  "Africa has too many useless eaters".

.

Och återigen, som parafras på CDC-chefens Dr Tom Friedens påhitt. Vem är det som ljuger, Pentagon eller lobbyföretaget Total Spectrum?

Bakgrunden är att Pentagon påstår att den Total Spectrumanställde Terry Thames skulle varit i Liberia och kunnat fått ebola. Företaget däremot säger att Terry Thames hela tiden befunnit sej inom Illuminatiland, DC. Hon kräktes på en parkeringsplats och Pentagon sände genast kemskyddspersonal till platsen.

.

Forskare noterar nu att Västafrikaebolan har flera egenskaper annorlunda jämfört med andra kända ebolastammer:

1. Mer smittsam ebola, sprids fortare mellan flera människor.
2. Viruset har en något högre dödlighet än tidigare ebolavarianter.
3. Sjukdomsförloppet är snabbare.
4. Viruset verkar mer motståndskraftigt även utanför kroppen.
5. Blödarsymptomen är färre, men inre organsvikten är allvarligare.
6. Verkar uppvisa symptom på att redan ha muterat till en farligare form.
7. Ger högre virushalt hos smittade än tidigare ebolavarianter.
8. Ebolautbrottet verkade inträffa över flera platser samtidigt.
9. Användandet av skyddsdräkter verkar inte längre ge samma skydd.

Kan detta vara tecken på att Västafrikaebolat är ett s k designer virus?

Atlanta, Georgia, CDC

Anmäl
2014-10-18 15:32 #68 av: Cristine

Kuba är det land som  reagerat snabbast och starkast och som skickat mest  resurser till  området.

De är världsledande i Medicinsk Teknik - som ozonterapi. Där har han gjort det bra Usa och Europa       snubblade på hans fot och nu kan de inte göra sig rika på vaccinet de tänkte köra med. Men i tidningarna står det inget om att det är kuba som håller på att rädda Afrika                                                                                                                                                                                                

Klippt ur blueshift.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

Anmäl
2014-10-18 16:28 #69 av: Magi-cat

#67 Det kan också vara ett tecken på att viruset förändrat sig, som virus gör ibland.

Anmäl
2014-10-18 19:30 #70 av: Cristine

Usa skickar militär

Anmäl
2014-10-25 00:21 #71 av: Huygens

Ni vet den där sjuksköterskan Nina Pham, som fick feber och som sedan togs in på sjukhus och konstaterades ha ebola.

Nu är hon frisk!

Inte bara frisk, hon är smittfri och kan krama presidenten och hela NWO-staben! Hon håller t o m tal för pressen.

Tro det den som vill. Hon togs in 12 oktober, fick serum av en tidigare ebolasmittad och idag, efter bara 12 dagars behandling mot ebola, världens kanske mest aggressiva och destruktiva virussjukdom, så är hon frisk och smittfri.

Full återhämtning.

.

Fler mystiska påstående från Nordamerika. Tydligen har Kanada suttit och tjuvhållit på ett 100 % fungerande ebolavaccin i 10 år! Det kommer dom på nu! Vaccinet ska bara testas litegrann.

Tror ni att Obama redan fått vaccinet och därför vågar krama Nina Pham, eller tror ni att det är bluff att hon haft ebola.

Även med serum tar det tid att skapa egna anti-kroppar. Man har en lång fas av feber, sedan blir man riktigt kass efter ett antal dagar. Till slut om man insjuknar djupt, så går man in och ur medvetslöshet och både sk*ter och blöder ur olika kroppsöppningar.

.

Sen är frågan, kan man inte alltid donera plasma?

Thomas Duncan fick nämligen ingen plasma för att blodtypen skiljde sej mot Kent Brantly.

"Brantly said in a recent speech that he also offered his blood to Thomas Eric Duncan, but that their blood types didn't match. Duncan died of Ebola on Wednesday."

Anmäl
2014-10-25 17:17 #72 av: JonasDuregard

#71 "Tror ni att Obama redan fått vaccinet och därför vågar krama Nina Pham, eller tror ni att det är bluff att hon haft ebola."

Eller så har hon haft det men tillfrisknat.

Vad får dig att tro att det är orealistiskt? Och om det vore en bluff, borde de i så fall inte väntat en realistisk tidsrymd innan de låtsas-friskförklarat henne?

Anmäl
2014-10-25 18:09 #73 av: Cristine

Tillverkarna av ebolan hade nog gjort vaccinet också för att genast kunna tjäna pengar på det, kanske titta på Monsanto!

Anmäl
2014-10-26 23:25 #74 av: Huygens

Det finns en "podradio" som heter No Agenda och dom gör nyhetsanalys. Hela No Agenda-avsnitten är 3 timmar långa, så jag ska inte länka direkt.

Istället finns detta 10 minuter långa klipp som behändigt plockat ut precis den del där CDC-chefen, Dr Thomas Frieden ägnar sej åt någon slags tankestyrning av allmänheten runt ebola.

Kanske inte fullständig mind control, men ändå CDC-propaganda som är avsedd att styra lyssnarens tankeverksamhet. Eller som No Agenda säger:

"We don't know what we are set up with anymore."

Anmäl
2014-10-27 07:26 #75 av: Marr

Hmmmm?Funderar

https://www.youtube.com/watch?v=KjYFZC3FB2g&index=24&list=LLmo4YYKKMnifHz_s-E6GoCA

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.