Annons:
Etiketterkonstmusik
Läst 2174 ggr
[VSK]
9/7/14, 6:23 AM

Tror min kamera har fått fnatt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dels så får jag sjukt brusiga bilder (räcker med ISO 800) samt, är månen så här oval 🤔

Annons:
Magi-cat
9/7/14, 7:49 AM
#1

Har du tagit den där bilden själv? Helt fantastisk ju, som en juvel ser den ut! 🏆

Månen är i tilltagande, full på tisdag, och såg ut så där igår, väldigt klar och vacker. Kul att du fick ett så bra foto!👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

alicia80
9/7/14, 9:28 AM
#2

Wow!!!!

[VSK]
9/7/14, 9:30 AM
#3

#1

Jo jag knäppte bilden igår kväll…

Magi-cat
9/7/14, 9:34 AM
#4

#3 Du är verkligen en bra fotograf!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
9/7/14, 9:44 AM
#5

Månen är lite magisk att fota ibland 🙂

Marr
9/7/14, 10:03 AM
#6

Jäklars vilka bilder du får Vsk, Super!👍

Jo som Magi-cat säger så är den inte full än, då ser den ju lite oval ut. På tisdag är det Harvest Moon och även superfullmåne. Såg den i natt då jag ej kunde sova. Verkligen vacker. Men ännu vackrare på denna bild. Wow!

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
[VSK]
9/7/14, 10:05 AM
#7

#6

Okej, men hur kan månen se oval ut på höger sida 🤔

Ja då vet jag vad jag ska göra på Tisdag kväll om det är molnfritt 😃

Magi-cat
9/7/14, 10:46 AM
#8

En synvilla skulle jag tro, att den ser oval ut…

Ser fram emot fullmånebilder!!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
9/7/14, 11:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

NU har katten en synvilla om att hon har en synvilla tro jag 🤔  😃

[VSK]
9/7/14, 11:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Här är en annan lite bättre bild jag fotade på månen förut.

Choklad
9/7/14, 11:42 AM
#11

Wow så vackert 🙂ingen himlakropp är helt rund

U R us

[VSK]
9/7/14, 11:45 AM
#12

Vilket innebär att jag då måste vara en himlakropp 😂

Marr
9/7/14, 11:58 AM
#13

Men alltså… vilka bilder!😃

#10 Här är den ju full(t) fantastisk. När fotade du den?

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
Magi-cat
9/7/14, 11:58 AM
#14

😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/7/14, 12:04 PM
#15

"No, the moon is not perfectly round or spherical, as a basketball might be. It is distorted in shape by the powerful gravitational pull of planet Earth. Just as the moon's own gravity pulls at us, distorting large bodies of water (creating what we call tides), so the Earth's pull on the moon causes solid-body tide effects on the moon. This means that the rock and soil of the moon is rearranged by the gravitational pull of Earth. "

http://www.answers.com/Q/Is_the_moon_perfectly_round


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
9/7/14, 12:07 PM
#16

"Den mer än hundra år gamla frågan om varför månen inte är helt rund kan ha fått ett svar. Den tycks i formats av jordens dragningskraft."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5926109


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
9/7/14, 12:12 PM
#17

#13

Oj det är nog tre år sen kanske.. Fotade med den gamla kameran men med bra mkt bättre objektiv. 

#14

Låter lite knepigt. OM jordens dragningskraft är starkare än månens, så torde månen komma närmare jorden hela tiden, vilket inte är fallet. 🤔

Det kanske är en dragkamp mellan jorden och solen 😃

Magi-cat
9/7/14, 1:04 PM
#18

iFokus strular idag, försökte redigera #16 men det gick inte. Den gällde mer månens skrovliga yta.

Nä den är inte starkare. Och månen avlägsnar sig.

Kom att tänka på Star Trek när du skrev dragkamp mellan jorden och solen. 😃 Ett underbart avsnitt med just en sådan dragkamp mellan en planet och en måne, gestaltad av Picard och Data som i ett mytiskt skådespel. *suck* Sånt där bra görs inte längre…(Förlåt avsteg från ämnet.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
9/7/14, 1:07 PM
#19

he he he 😂

[VSK]
9/7/14, 1:08 PM
#20

Katten i alla de trådar jag startar så är OT nästan ett måste ☝️ 😃

Jo jag märkte iFokus strulade.

Annons:
Magi-cat
9/7/14, 1:49 PM
#21

😃🌺✨🌛


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
9/7/14, 2:04 PM
#22

Vaddå ot? 😃Är ju jätteintressant med månfakta och lite till ju. Bara lite bonus till snygga bilder hehehe .😎

Jätteintressant med gravitationen där, visste inte ja'…🙂

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[VSK]
9/7/14, 2:07 PM
#23

🙂

[VSK]
9/7/14, 2:08 PM
#24

Marr, mitt signum är OT 🤦‍♂️

😃

Marr
9/7/14, 2:11 PM
#25

Trodde det va jag ja'…😃

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[VSK]
9/7/14, 2:12 PM
#26

jasså he he nä… jag syfta ju på mig 🚬

Marr
9/7/14, 2:18 PM
#27

Visst vet jag att du syftade på dig själv.❤️ Fast det har inte jag märkt vettu.🙂 

Jag tycker själv att jag är hopplöst ot ofta å drar iväg i andras trådar ibland. Sen sitter jag och småskäms lite för mig själv…😊heheheeh (skrattar nervöst)😃. Se där bara, hur det blev nu…😂

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
[VSK]
9/7/14, 2:50 PM
#28

😂

Nadesch1
9/7/14, 3:05 PM
#29

Jättetjusig och rolig måne.

Universum är mitt hem

        Nadesch
Vale
9/7/14, 9:54 PM
#30

Wow.. magiskt. Önskar jag också hade en bra kamera så hade jag varit upptagen hela nätterna!

Medarbetare på Borderline iFokus

Marr
9/10/14, 12:06 AM
#31

Vale, det är ju gött om man kan sova på nätterna. Nu är jag vaken men mulet och kan inga foton ta. Eller kan och kan. Klickar gör jag det men inget syns.  Förresten så är det ju bra att jag kan skylla på molnigt väder, då jag fotar månen ser den ut som en prick…typ en satellit.

Fattar inte hur Vsk bär sig åt? Antagligen mycket kunnig. Borde gå på kurs för egen del…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[VSK]
9/10/14, 12:11 AM
#32

Jag sitter och inväntar på att månen skall kika fram bakom trädet nu, men molnen håller på och bråkar 😭

Marr
9/10/14, 12:32 AM
#33

Skit ock Vsk! Här mullrar det bortom. Mulet och inte en stjärna syns. Ska dra en sväng med doggen nu. Han gör sitt och Morris pissenisse  väntar utanför just nu och vill komma in. Är han kissenödig månne och vill in för att kissa i mina goa lakan?

Har 2 stora nytvättade fräscha bajje lådor till honom. Sängen är paj för han nojpelle pissade i den när jag däckade i soffan igår. Synd om honom att han ska vara så otrygg, så fort han har varit ute mer än 2 dygn. Fast det är synd om mig med som inte kan/klarar hjälpa honom när detta händer.

Nu ska jag bädda bäddsoffan jag erbjudit Ghosten om han vill stanna över ngn gång. Den är opissad än så länge hahahaha!

Sov gott mina hjärtan!❤️

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[VSK]
9/10/14, 1:11 AM
#34

😂

Annons:
Cristine
9/10/14, 6:59 AM
#35

Gomorron vänner!❤️

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

[VSK]
9/10/14, 7:46 AM
#36

God morgon Cristine 🤗

[VSK]
9/10/14, 7:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Jag försökte fota månen igår men molnen ville annat.

Hur som så bidrar jag med en höstbild på månen tagen med moln. Bilden är varken skarp eller ljus, men vill iaf visa hur höstmånen såg ut igår.

tarantass
10/15/14, 4:35 PM
#38

Väldigt fin bild.

Vad beträffar att månen är litet oval tvivlar jag på att det är så mycket att det syns på ett sådant här foto. Är det inte så som även Magi-cat var inne på, att den är i tilltagande på bilden och du borde ha ställt in passaren i #9 så att den följde hela konturen till höger ända uppifrån och ner för att få med den bit av månens kontur som syns?

Väldigt fin bild i alla fall. Den gyllene färgen förstärker juvelkänslan.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Joppo
10/16/14, 11:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Jag anser att det är synvilla som beror på att månen träffas lite från sidan av solen. Det gör att ena sidan  får en oval form eftersom den "uppslukas" av mörkret. På min bifogade bild kan man se att den belysta sidan är sfärisk.

[VSK]
10/16/14, 11:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

#39

Om du tittar på min bild #9 igen så ser du att den är oval och går både ovan och under cirkeln och det har inget med belysning och skuggor att göra.

Här har jag använt bilden som finns i #10.

Månen har väl för liten gravitation för att vara helt rund om jag förstått saken rätt.

[VSK]
10/16/14, 12:02 PM
#41

Ha ha månen kanske va på fyllan 😃

Annons:
Choklad
10/16/14, 12:15 PM
#42

Hur som helst, jag tycker att bilden är vacker och det är helt ok för min del, jag fattar inte alla tekniska grejer, så jag har fördelen att bara se det fina i bilden 😃

U R us

[VSK]
10/16/14, 12:25 PM
#43

😃

Joppo
10/16/14, 1:22 PM
#44

#40 Månen är inte perfekt sfär, men jag förstår inte hur du får ihop det rent logiskt med att månen är en mer eller mindre perfekt sfär i vissa bilder och att den har en oval form i andra bilder. Möjligtvis kan det skilja sig lite åt beroende på linsens form eller brännvidden på objektivet, men så länge månen ligger i bildens mitt borde inte förvrängningen bli speciellt påtaglig.

 Att den ser mer oval ut i #9 beror på att du utelämnat partiet till vänster som ligger i skugga. Du kan ju testa att fota något sfäriskt som du har hemma med samma brännvidd som när du fotade den påstått ovala månen där du belyser objektet med en ficklampa från olika vinklar. Då kommer du att kunna se att ljuset skapar en elliptisk form på den vänstra sidan och cirkulär form på den högra.

[VSK]
10/16/14, 4:29 PM
#45

#44

Möjligen nåt i atmosfären som ställer till det.

Upp till toppen
Annons: