Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 881 ggr
Gahella
2014-05-16 23:15

Nätneutraliteten hotad i USA?

Vad pekar det här på? Och hur kommer det att utveckla sig i Sverige?

FCC:s ordförande Tom Wheeler och dennes försök att ge telekomföretagen rätt att införa gräddfiler för de rika och avskaffa dagens fria Internet där alla har samma tillgång till webbsajter och bandbredd på nätet. För att ta ett exempel, Telia kan idag inte vägra att låta sina prenumeranter läsa DN.se eller SvD.se. Och inte heller ge SVT.se sin egen gräddfil men inte SVT:s konkurrenter.

En av de som leder kampen mot FCC, som är en federal myndighet i USA som ansvarar för etermedier, är professor Tim Wu vid Columbia University, som är mannen som myntade begreppet nätneutralitet.

IT-industrin har gått till storms mot Tom Wheelers egenmäktiga försök att riva upp USA:s fria Internet och ersätta det med ett privatiserat Internet som drivs av Telekomföretagen. Men trots stormen mot Wheeler och avhopp av två a medlemmarna i FCC, så verkar Wheeler ännu inte vara beredd att backa.

http://www.usabloggen.se/2014/05/12/kan-professor-tim-wu-och-usas-internet-foretag-stoppa-fccs-forsok-att-avskaffa-natneutraliteten/

Annons:
Gahella
2014-05-16 23:16
#1

100 internetföretag, däribland de största i världen, har skrivit ett brev till den amerikanska tillsynsmyndigheten FCC där man varnar för att betalda gräddfiler på webben är ett allvarligt hot mot hela internet.

Gruppen motsätter sig nya regler för så kallad ”nätneutralitet” som kan tillåta internetleverantörer att ta extra betalt av företag för att distribuera deras material på internet.

I gruppen ingår flera av världens största internetföretag, däribland Google, Facebook, Amazon, Microsoft, Twitter, Netflix och Dropbox.

Kritiken som riktats mot förslaget går ut på att det kan skapa ett tudelat internet där stora företag kan överföra sitt material med mycket högre hastighet. Det skulle innebära stora nackdelar för företag som inte har råd med gräddfilen, och även för alla vanliga användare.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/natjattar-kraver-jamlikhet-pa-webben

Cristine
2014-05-16 23:32
#2

Ja Alex Jones har en videeo om det från förra året, det är skrämmande jag har för mej de försökte införa det i smyg, me allt blir  öppnare och öppnare så nu är det svårt för dem att smussla.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Gahella
2014-05-16 23:34
#3

Jag minns det och Obama lovade ett fortsatt fritt internet men tillsätter denna Wheeler som nu kommer med detta förslag?!

Sanyara
2014-05-17 01:40
#4

Tack för info Gahella. Det här hade jag ingen aning om.

Be the change you wan´t for the world.

Gahella
2014-05-17 08:26
#5

Tack själv. Nej inte jag heller tills jag fick ett mejl om det.

Och det är inte första gången saker sker bakom ryggen på oss då vi inte kan läsa om det i den vanliga median.

Skicka gärna vidare den som vill

Humbugg
2014-05-18 12:56
#6

Detta är en del av framtiden. Man vill göra internet till kabeltv, där vi betalar via abonnemang för antalet sidor vi har "rätt" att se. Detta kommer förr eller senare, enda lösningen är egentligen att ha 2 olika internet, ett kabeltv-orienterat styrt av företag och ett "fritt" styrt av användarna. Givetvis är det läskigt men internets problem har alltid varit vem som ska betala för trafiken, just nu är det egentligen ingen som vill betala.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Annons:
Upp till toppen
Annons: