Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1508 ggr
Gahella
2014-05-04 08:26

TTIP – handelsavtalet som hotar demokratin

Vattenfall stämmer tyska staten, tobaksbolaget Philip Morris stämmer Australien och KKR – ägare till Carema – stämmer svenska staten. De två första fallen är realitet. Det tredje kan bli det om handelsavtalet TTIP mellan EU och USA går igenom.

Om Sverige inför begränsningar för vinster i välfärden kan staten räkna med att bli stämda. Det beror på att EU och USA vill ha ett handelsavtal, TTIP, som också innebär att företag kan stämma en stat om staten inför nya lagar som påverkar företagens vinst negativt. Jonas Sjöstedt (V), ser en uppenbar risk för en situation där företag stämmer Sverige om vi inför begränsningar för vinster i välfärden. Ett företag som Carema, som numera har bytt namn till Vardaga, ägs av det amerikanska riskkapitalbolaget KKR, som alltså skulle kunna stämma svenska staten.

– Det är absolut en risk. Konsekvensen blir att makten hamnar hos företagen och de demokratiska besluten förlorar sitt värde. Det är helt orimligt, säger Jonas Sjöstedt.

Även Martti Koskenniemi, professor på universitetet i Helsingfors och expert i folkrätt, menar att TTIP kan innebära att välfärdsföretag med utländska ägare stämmer staten.

http://www.etc.se/utrikes/ttip-handelsavtalet-som-hotar-demokratin

Annons:
Gahella
2014-05-04 08:29
#1

"Odemokratisk maktförskjutning”

EU-parlamentarikern Carl Schlyter (MP), är en av de svenska politiker som hårdast kritiserat handelsavtalet. Liksom Sjöstedt menar han att företagens investeringsskydd innebär en odemokratisk maktförskjutning.

– Att ha en domstol som bara företag kan gå till, med tre domare som står över högsta domstolen, är totalt orimligt. Risken är att företag står över beslut som har tagits demokratiskt. Eller att stater låter bli att införa vissa lagar av rädsla för att bli stämda. Det är ett avtal som garanterar företagens vinster på bekostnad av demokratin, säger han.

Regeringen positiv

Men Svenska regeringen har trots detta varit starka förespråkare för handelsavtalet. Även S-ledaren Stefan Löfven har sagt att han välkomnar det, även om ”de sociala rättvisefrågorna ska finnas med”. Facken har liknande inställning, men vill inte att investeringsskyddet, ISDS ska ingå i avtalet. Något som även Socialdemokraterna är skeptiska till.

Men Christofer Fjellner, EU-parlamentariker för Moderaterna, ser inte ISDS som något hot mot demokratin. Han menar att det bör finnas med.

– ISDS gör att staten måste hålla sig till avtal, det ser jag inget negativt med. Företag har annars svårt att hävda sin rätt. Även om behovet av en sådan här säkerhet är mindre när det handlar om välfungerande rättsstater är det principiellt viktigt att det finns med.

Gahella
2014-05-04 08:32
#2

I mina ögon är detta ett totalt maktövertagande från företagens sida. För redan nu har näringslivet en oerhörd makt att genomdriva sina egna idéer genom lobbyverksamhet. Och för att inte tala om bankerna som har fri lejd vad de än hittar på

Cristine
2014-05-04 10:29
#3

Detta får inte gå igenom..det blir helt fel!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Marr
2014-05-04 10:43
#4

Ja jag hörde det Gahella, något utav det sämsta som kan hända…Inte bra, inte bra alls!Ledsen

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Humbugg
2014-05-04 15:29
#5

Jag ser inget utomjordiskt i detta, enbart inomjordisk politik? 🤔

Här hade man förövrigt ett guldläge att lägga in punkten: Oidentifierade farkoster som ej kan kopplas till mänsklig eller jordisk härkomst men som kan anses ha ingått en statlig allians med en av avtalets medlemmar skall alltid få vistas helt utan repressalier inom medlemmarnas luftrum.

Men de missade att göra det :(

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Gahella
2014-05-04 15:51
#6

#5 Ja du humbugg, nu är det så att om vi nu vill diskutera lite annat mellan himmel och jord, så är det sajtvärden som bestämmer det och ingen annan.

För du förstår att många av oss härinne bryr sig väldigt mycket om hur det utvecklar sig på jorden så ock i himmelen.

Hoppas du kan leva med det? Skämtar

Men vad säger du om avtalet då, är det något som du tycker är helt okej, eller?

Annons:
Humbugg
2014-05-04 23:21
#7

Jag har lite svårt med det Gahella, vet ej om jag verkligen kan leva med det:P hihi skämt åsido men jag tänkte då det ändå finns en politikdel här på iFokus så kanske det var bra att diskutera det där? då skulle man också få lite variation samt spridning mellan iFokus-forumen, men det är ni som är bossarna och bestämmer och jag litar självfallet på era omdömmen :)

Tja jag är klart kritisk till TTIP, speciellt när man läser det "finstilta", förstår att man måste ha ett förnyat handelsavtal med USA men det tråkiga här i dagens samhälle är att ett frihandelsavtal blir inte bara ett frihandelsavtal utan man passar på att slänga in allt möjligt. Sedan har det visat sig att TTIP är egentligen förhandlat på USAs villkor det vill säga att USA tjänar mest på det. Går man vidare till det som Edward Snowden avslöjade så har bland annat NSA (CIA borde det dock kanske vara?) avlyssnat alla parter i förhandlingarna och utnyttjat deras "svagheter" och motsättningar för att få avtalet ännu mer "amerikaniserat". Helt sjukt.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Gahella
2014-05-04 23:47
#8

Tack för ditt fina gensvar och håller helt med dig.

Att bara komma på tanken att de har rätt att stämma ett land för att det respektive företaget inte får tillräckliga vinster. Och helt frånser ländernas egna värderingar och hur de vill förhålla sig i etikfrågor som i miljöfrågor och som i förlängningen låter bli att införa vissa lagar av rädsla för att bli stämda! Ja det är verkligen helt sjukt!

Jag kanske kommer in endera dagen till politik iFokus och vågar prata politik där igen. Har inte de bästa minnena därifrån, om jag säger så Skämtar

m2studio
2014-05-05 12:32
#9

Här man blir lite mera bekant med andra och känner att man ville diskutera andra saker också och det är helt ok för mig. 

Här inne jag själv känner mig mycket trygg och kan del med er många olika ämne och inte bara Aliens.

Tack för det.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Gahella
2014-05-05 16:18
#10

#9 Glada vi blir att du känner dig trygg härinne för det är jätteviktigt för oss Glad

Och ja, här finns inga gränser för vad vi kan diskutera bara tonen är fin gentemot den andre Skämtar

Cristine
2014-05-05 23:46
#11

Allt har ett samband även om det inte verkar så..NWO vill pressa alla att lyda …nwo=aliens

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Upp till toppen
Annons: