Viktigt

En miljon namn tvingar EU ompröva GMO-beslut

2014-05-02 22:20 #0 av: Gahella

YES!

En miljon européer från 27 länder tvingar EU att behandla sitt tidigare beslut, och kräver ett stopp för genmodifierade grödor (GMO) till dess att oberoende, vetenskaplig granskning bedömer risker och eventuella konsekvenser med GMO.

Under ett drygt halvårs tid har Greenpeace och Avaaz gemensamt samlat in den erforderliga miljon namnunderskrifter som krävs för att skapa ett så kallat medborgarinitiativ. 

Kl 11 på torsdagen överlämnade organisationerna insamlingen till EU:s hälsokommissionär som nu tvingas hantera kravet på en lagändring. 

Namninsamlingen påbörjades i mars 2010 efter att EU-kommissionen godkänt Amflora, en GMO-potatis som har tillförts en gen som är resistent mot antibiotika, trots vetenskapliga varningar och allmänhetens motstånd mot GMO. Flera europeiska länder drar nu även kommissionen inför Europadomstolen för beslutet att tillåta GMO-potatisen - som under 2010 börjat odlats kommersiellt i Sverige.

http://teknikdebatt.se/debatt/en-miljon-namn-tvingar-eu-omprova-gmo-beslut#.U2PLFQvb5_E.facebook

Anmäl
2014-05-02 23:45 #1 av: Cristine

Ja äntligen! 

Det är många saker som gått igenom sedan jag börjat rösta med Avaaz

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anmäl
2014-05-03 07:40 #2 av: Marr

Ja jag är så glad varje gång man får en bekräftelse, på att det man är med och kämpar för eller emot får resultat! Det har varit en hel del det sista.Tummen upp

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2014-05-03 09:05 #3 av: Gahella

Jag håller med, mycket har gått igenom och det genom underskrifter!

Så enkelt är det ibland att skapa en helt ny värld BlommaGlad

Anmäl
2014-05-03 10:16 #4 av: Amon

Tack Gahella - äntligen! Tummen uppHjärtaGlad

Jag blir så glad - och håller med Er andra!Tummen upp

Man har skrivit på mycket - och det är kul att se att det ger resultat! Glad

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.