Framtiden -2012 och efter

Tror ni att jorden kan gå under

2014-04-12 10:54 #0 av: Nadesch1

Jag såg på tv att dom pratade om att jorden kunde av en märkligt kraft slungas ur sin bana

Anmäl
2014-04-12 11:03 #1 av: Halvdansken

Joden kommer att gå under en dag, när vår sol expanderar och uppslukar hela solsystemet och sen drar sig samman igen. Men det är några miljarder år till dess. Nån märklig kraft som slungar den ur sin bana tror jag inte att du ska bekymra dig om.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2014-04-12 11:03 #2 av: Cragan

att jorden ska slungas ur sin bana är inte så troligt även om det finns en del saker som kan göra att det händer, som tex vandrande svarta hål.

men jorden kommer iaf inte kunna vara hem åt någon nu känd livsform när solen börjar dö (kommer inte ihåg om det är beräknat att solen kommer svälja planten i sitt slut skede eller bara grilla den)

Anmäl
2014-04-12 11:05 #3 av: kalindas

När jorden väl går under så är vi nog utdöda sen många miljoner år. Glad

/Elisa

Anmäl
2014-04-12 11:07 #4 av: citytjejen

Det är klart att det är möjligt, nån gång i framtiden kommer det ju gå åt helvete, men inte under vår livstidTummen upp

Anmäl
2014-04-12 11:18 #5 av: VSK

Som halvdansken säger, så kommer solen sluka jorden, när solen blir en supernova.

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2014-04-12 12:20 #6 av: Marr

Ja vilken tur att det är så himla många år kvar tills dess.PustarSkrattar

Då har nog mänskligheten hunnit lära sig ta sig till andra världar och solsystem och universum på ett både miljövänligt och snabbt och säkert sätt.Cool

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2014-04-12 12:43 #7 av: VSK

Nåt säger mig att solskyddsfaktor 50 inte kommer räcka Funderar

Lipar

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2014-04-12 15:09 #8 av: Kryddis

Solen har inte tillräckligt med massa för att bli en supernova. Den kommer att först bli en röd jätte- och sedan en vit dvärgstjärna. (Hypotetiskt kommer den att sluta som en svart dvärgstjärna när den svalnat efter sin tid som vit dvärgstjärna.)

Anmäl
2014-04-12 15:15 #9 av: VSK

Där tvista de lärde Får idé

Anmäl
2014-04-12 15:18 #10 av: Kryddis

Nej.

(Vad menar du förresten med smileyn? Är din egen lilla idé du har kommit på?)

Anmäl
2014-04-12 15:26 #11 av: VSK

Jag väljer att lita på de vetenskapsmän som uttalat sig om solen och dess död.

Anmäl
2014-04-12 16:47 #12 av: Kryddis

Du kan välja att lita på vad du vill - vad du sedan kallar för "vetenskapsmän" kan man ju undra? Är de från en annan dimension eller "bara" från en annan planet?

Anmäl
2014-04-12 17:28 #13 av: Cristine

#12 Varför denna ironi? Vi har sett ett vetenskapsprogram på tv om det!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anmäl
2014-04-12 17:31 #14 av: VSK

Du har en varning där...

Anmäl
2014-04-12 17:42 #15 av: Kryddis

Det var inte menat som ironi.

Jag tror knappast att ni har sett ett vetenskapsprogram om att solen skulle bli en supernova. Det är nämligen fysiskt omöjligt. Antingen har det inte varit ett vetenskapsprogram ni har sett eller så har ni missförstått solens expandering till röd jättestjärna där de yttre lagren så småningom blir till en nebulosa och kärnan till en vit dvärstjärna med supernova. Visserligen nog så dramatiskt - och vackert - men inte på långa vägar att likna vid en supernova.

För att solen skulle kunna bli en supernova skulle dess massa behöva vara minst 8-10 gånger större än den är. Det finns dock en mycket ovanlig typ av supernova som blir av en vit dvärgstjärna, men för att det skulle hända skulle solens massa, som vit dvärgstjärna, behöva vara minst 1.4 gånger större än vad den kommer att vara.

Anmäl
2014-04-12 17:43 #16 av: Kryddis

Edit: Livet är för kort.

Anmäl
2014-04-12 17:54 #17 av: VSK

Förlöjligande smiley? -skärp dig är du snäll.

Vänligen läs våra trivselregler som finns i "om sajten".

Anmäl
2014-04-12 19:38 #18 av: Magi-cat

här vare livat...Tyst

Långt innan jorden går under på ett eller annat sätt kommer civilisationen att göra det. Allt utvecklas och förändras, hela tiden. Vi lever verkligen i ett dynamiskt universum och har svårt att riktigt ta in det. Å andra sidan kan man inte gå omkring och tänka på vad som KAN hända hela tiden...

Jättestora asteroider som kolliderar med jorden - det kan hända om tio minuter eller om miljoner år. Supernovaexplosioner i närheten. Svarta hål och utbrott av gammastrålning. Externa faror finns det många för vårt älskade blåa klot. Enorma, ofattbara krafter.

Fast hittills har det gått rätt så bra ändå. Glad

http://www.howitworksdaily.com/space/could-a-supernova-destroy-earth/

http://en.wikipedia.org/wiki/Near-Earth_supernova

"Viljan att hjälpas åt har gett människan en överlevnadsvinst." (P. Strang)

Anmäl
2014-04-15 01:52 #19 av: Humbugg

Det är snarare mer troligt att vi människor sabbar månen och förstör våra tidvattenströmmar än att jorden skulle hamna ur sin egen omloppsbana.

Anmäl
2014-04-15 08:12 #20 av: I want to belive

Jordens undergång...
Kan ärligt talat hända förr eller senare, vilken dag som helst som inte ens har med solen o göra..
Det är därför man ska ta vara på allt varje dag av sitt liv , njuta och försöka le . :)

Anmäl
2014-04-15 11:04 #21 av: Gahella

#20 Det är en fin inställning oavsett vad, som sagt det var Sol

I min världsåskådning finns ingen undergång endast övergångar till något annat, det som raseras går parallellt med det som bygger upp och alltid hand i hand med varandra. Sedan är det något annat hur vi själva upplever det och när det händer Skämtar

Anmäl
2014-04-15 12:59 #22 av: Cragan

fast kommer solen mumsa upp planeten först eller kommer planeten få vara med vid den kosmiska krocken vi har o se fram emot  andromeda galaxen är på g mot oss Glad  är ju beräknat på ca 4 miljarder år fram i tiden på bägge händelserna 

Anmäl
2014-04-15 14:59 #23 av: Magi-cat

Innan dess kan något annat spännade ha hänt. :-)

Anmäl
2014-04-15 16:03 #24 av: JonasDuregard

#11 "Jag väljer att lita på de vetenskapsmän som uttalat sig om solen och dess död."

Vilka vetenskapsmän då? Alla jag någonsin hört tala om solens död har sagt att eftersom dess massa är så låg så kommer den visserligen kollapsa till en vit dvärg till slut men inte explodera i en supernova. 

Jag har för mig att den lägsta tänkbara teoretiska massan för en supernova är den s.k. Chandrasekhar-gränsen, som är 1.44 gånger mer än solen (så det skulle behövas en halv sol till). Men i praktiken tror jag de måste vara mycket större än så, närmare 10 gånger solen.

Här är en trevlig populärvetenskaplig genomgång av det hela:
http://www.universetoday.com/107791/will-the-sun-explode/

För övrigt: Om solen slutade i en supernova skulle den väl inte sluka jorden så mycket som den skulle spränga den i småbitar...

#22 Jag är inte säker på att en krock mellan två galaxer blir så spektakulärt eller så farligt som det kan låta, med tanke på att båda består nästan helt av vacuum. 

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2014-04-15 16:09 #25 av: VSK

1.4 är det för att va korrekt enligt teori.

Vi får väl vänta och se vad som händer och fötter. Oavsett vad så kommer vi få det hett om öronen.

Anmäl
2014-04-15 16:14 #26 av: Magi-cat

här:

http://curious.astro.cornell.edu/question.php?number=232

in swedish:

http://fy.chalmers.se/~f3aamp/dd/VVV/Svart/stjarna.html

Trevlig länk. "Klappa din katt en extra gång" :-) (Gör det.)

http://rymdvader.wordpress.com/2014/02/09/livets-allvar-och-forganglighet-i-ett-kosmiskt-perspektiv/

Anmäl
2014-04-15 16:57 #27 av: Cragan

#24 tänkte mer på gravitation från  andromeda o vad det kan göra med spiral armen vi råkar tillhöra, direkt träffar mellan planeter eller stjärnor kan säkert inträffa men dom bör vara väldigt ovanliga.

Anmäl
2014-04-15 17:10 #28 av: JonasDuregard

#25 Du vägrar berätta vilka forskare det var du talade om eller medge att du kanske misstog dig om supernova-grejen?

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.