Annons:
Etikettutanför-ämnet
Läst 1533 ggr
Magi-cat
2014-03-11 09:41

Brave new world

Vad säger ni om den post-humana människan, människan förbättrad med robotdelar och teknik? Exoskelett som man styr med tankarna? Minnen som spelas in och spelas upp hos någon annan? Självmedvetna robotar (kanske också med känslo-chip) som våra arbetskompisar och våra medvetanden laddade till maskiner som kan bevara dem i evighet?

Michio Kaku skriver om detta och mycket mer i sin bok "Physics of the future". Kaku menar att medvetandets mystik snart inte längre är ett mysterium, att medvetandet finns i hjärnan och hjärnan är som en dator av kött. (ungefär)

Han diskuterar även kisel- och alien minds.

Etiska problem då? Kaku är självklart inte omedveten om dem och gör ett beundransvärt arbete att föra fram dem, men missar en sak enligt artikeln: (min markering i texten)

"On the ethical front, Kaku does an admirable job of at least raising the troubling issues inherent in the technologies he describes, but there’s one critical question he misses entirely. The deployment of new technologies tends to create their own realities and values. If we treat minds like meat-computers, we may end up in a world where that’s the only aspect of their nature we perceive or value."

"http://www.nytimes.com/2014/03/09/books/review/michio-kakus-future-of-the-mind.html?_r=0"

Jag har inte läst boken, men ska göra det. Läst länken så länge, mycket intressant.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Marr
2014-03-12 11:46
#1

Mycket avancerat & intressant Magi-cat!

Trots att jag inte är superintelligent direkt hehehe…så vill jag nog ha min hjärna ifred. Tror inte människan är mogen än att använda sig av dessa metoder, då jag anser det skulle kunna missbrukas.

Vi har ju inte lärt oss allt om hjärnans funktion än…själv tänker jag att man har en bit kvar innan det är dags för sådant…

Fast att en lam människa med denna teknik kan sparka boll t.ex…det låter hedervärt.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
2014-03-12 13:03
#2

Allt har två sidor, minst…Självklart finns det goda tillämpningar av tekniken, annars vore det inte möjligt att introducera den. "Vi" kommer att fråga efter den, kräva den och att få mer av den.
Självklart är det underbart om förlamade kan gå igen t.ex.! I den bästa av världar används tekniken på det sättet.
Lever man i den icke-bästa kan man "tillverka" oövervinnerliga soldater också, sådana som inte hejdas av känslopjunk heller.

Tanken att manipulera hjärnan är bland det äckligaste jag hört och definitivt inte en möjlighet man vill släppa iväg till makthungriga och maktfullkomliga beslutsfattare eller klåfingriga forskare.

Mänskligheten kan bli bättre och gå framåt, javisst, men bäst i enlighet med Moder Natur!

Och hjärnan och medvetandet är mycket, mycket mer än meat-computers…

Självmedvetna övermänskliga robotar? Hmmm…hoppas de behåller oss som husdjur åtminstone.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Squimpan
2014-03-12 14:37
#3

#2 Tanken att manipulera hjärnan är bland det äckligaste jag hört och definitivt inte en möjlighet man vill släppa iväg till makthungriga och maktfullkomliga beslutsfattare eller klåfingriga forskare. 

visst är det fullkomligt vidrigt? tyvärr händer det redan på en global skala och har gjort det i snart 100 år. på 1920talet startades det först "hemliga programmet" i usa där man med avancerade metoder hjärntvättar en människa och omprogrammerar dem till det exakta ändamålet som de skall användas till. det kan vara allting ifrån sexslavar till supersoldater med psykiska och mediala krafter. program som dessa har utformats över hela jorden och miljontals människor har utsatts för den här sortens "mind-controll".

Projekt MK ULTRA, Project TALENT och Projekt PEGASUS. några namn på denna sortens projekt. du kan hitta videor på Youtube där folk vittnar o sina upplevelser men du hittar knappast någonting om detta i några öppna regerings-dokument.

Visst blir man förbannad?

MVH//squimpan

Vår verklighet är alldeles för perfekt och alldeles för vacker för att den vibration som orsakade liv i universum, skulle beröva potentiella varelser möjligheten att uppleva detta. 

Squimpan
2014-03-12 14:42
#4

Projekt Camelot har intervjuat flera människor som blivit utsatta för denna sortens hjärntvättning. Projekt camelot är inget sådant "programm". de har en Youtube kanal och de har ist tagit saken i sina egna händer och försöker få ut den här informationen till allmänheten. de har flera mkt sevärda videor om såna här programm. 

hoppas att detta kan vara till något intresse. det chockade mig rejält när jag såg det första gången. 

MVH//squimpan

Vår verklighet är alldeles för perfekt och alldeles för vacker för att den vibration som orsakade liv i universum, skulle beröva potentiella varelser möjligheten att uppleva detta. 

Magi-cat
2014-03-12 15:21
#5

Lite annan fråga kanske. Det Kaku talar om är att lära känna hjärnan så bra att den blir avmystifierad och att den är som en dator. Jag tror han endast har forskningsaspekterna i åtanke, men jag gillar det ändå inte…eller de värsta konsekvenserna av det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
2014-03-12 15:43
#6

Den dagen vi förstår vår hjärna tror jag att man ej behöver "koppla robotar" till den…bättre lära sig förstå funktionerna och kopplingarna i det som är oförklarligt och mystiskt.

Då kommer vi in på andlighet och bara det är ett helt universum i vår hjärna. Man ska inte manipulera med "saker" i våra skallar innan den delen är helt färdigutforskad. 

Fast det är vad min hjärna tänker och kanske hjärtat kommer in där också…Jag tycker det låter helt bizzart. Vi är födda med en hjärna och varför ska vi inte utveckla den naturligt? Vi håller ju på för fullt med det i dessa tider, anser jag…

Det är t.o.m. vetenskapligt bevisat att hjärnan skapar nya celler vid meditation och väcker liv och skapar nya nervbanor till synapserna i de delar som ligger i "träda" eller blivit smått skadade…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Annons:
Magi-cat
2014-03-12 16:26
#7

#6 Kan bara hålla med dig. 
Hjärnan som sådan är plastisk och får nya neuronkopplingar baserade på vad den tränar och dess erfarenheter. Det missar man om man "laddar upp den" någonstans. Dessutom är medvetandet mer än "bara" hjärnan.

Samt det faktum att hela kroppen med alla dess celler verkar i ett samspel- Sätter man det samspelet ur spel händer något annat och man vet faktiskt inte vad.
Ingenting säger mig att det skulle bli något bättre.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cristine
2014-03-12 16:45
#8

Själen då?

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Magi-cat
2014-03-12 16:55
#9

#8 Själen? Ja, själen, hur går med den? 🙂

Nu börjar det bli mycket i tankesnurren…🤦‍♂️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
2014-03-12 19:09
#10

#8+#9 Ja de tankarna får mig att olustigt rysa…men själen dör ju inte, tar den över tillslut eller blir man en medgörlig robotliknande "sak" och själen drar till universum?Galen Kommer även tänka på kloning när tankarna snurrar, 2 av samma själ?…vem är den andra själen? Inte kan 1 själ ha 2 kroppar, eller?FunderarFunderar

Förstår inte varför man klonar. Finns väl tillräckligt med får i världen? Antagligen bara visa för att det går, eller? Sådant här gör mig misstänksam…fast nu handlade det ju inte om kloning. Se där bara, vad det drar iväg med tankarna hahaha!Skrattar

Ujujujuj….Pustar

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Squimpan
2014-03-18 11:27
#11

En passus angående kloning: UK skrev 2012 en ny lag som tillåter regeringen att klona människor och djur-humanoid Hybrider utan att ha några som helst krav att visa upp detta för allmänheten… som sagt: en liten passus i ämnet ;)

mvh//squimpert

Vår verklighet är alldeles för perfekt och alldeles för vacker för att den vibration som orsakade liv i universum, skulle beröva potentiella varelser möjligheten att uppleva detta. 

Cristine
2014-03-18 12:12
#12

Scary brrr!😮

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Upp till toppen
Annons: