Ljus & Upplysning

Skapelsens utgångspunkt

2014-01-31 21:20 #0 av: Ghosthunter

Hela kosmos, som innesluter såväl den eteriska gudomliga kosmos och det fysiska kosmos är skapat av Gud. Allt i kosmos genomströmmas av det gudomliga ljuset. Guds skapelse och Gud själv var från början en liten punkt, inte större än ett sandkorn, som sedan explosionsartat, expanderade till all uppbyggnad i kosmos.

Big bang bygger på exakt samma teori, men utan det gudomliga och bara den fysiska massans uppbyggnad och skapelse.

Jag undrar om inte Emanuel Swedenborg och Charles Darwin beskriver samma punkt. Att både det fysiska kosmos och Gud och det gudomliga eteriska kosmos skapelse ägde rum samtidigt?

Att allt genomströmmas av det gudomliga kosmiska ljuset och att allt i vår fysiska värld, har en motsvarighet i det gudomliga kosmos och i andevärlden, ger stöd åt min tanke.

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"



Anmäl
2014-02-01 01:11 #1 av: Keskitalo

"Att både det fysiska kosmos och Gud och det gudomliga eteriska kosmos skapelse ägde rum samtidigt?"

Tror du dom satt å gnällde över vem som är Gud? (Skojja)


Nice inlägg :) 

Anmäl
2014-02-01 13:39 #2 av: Eliiza

Hej Ghosthunter! :-)
Byt ut ordet "Gud" i texten mot "Skapelsen" och/eller "Universum" så hamnar vi i stort sett helt rätt i resonemanget.

Och Big Bang var från början en andlig explosion. Först därefter skapades den grövre materian.
Allt i kosmos genomströmmas av Skapelsens andliga ljus.

Salome,
Eliiza

Anmäl
2014-02-01 15:21 #3 av: Ghosthunter

Skapelsen är skapad av en skapare och skaparen är Gud.

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"



Anmäl
2014-02-01 16:31 #4 av: Jonan

Ghosthunter vem skapade gud då? Skapade han sig själv då eller? och vilken gud pratar du om? Kristus?

Anmäl
2014-02-01 17:00 #5 av: Ghosthunter

Punkten var Gud.....samma frågeställning kan du bolla med även när det gäller kosmos skapelse och allt du ser omkring dig.

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"



Anmäl
2014-02-02 00:20 #6 av: Eliiza

Hej igen!

Angående Gud...

Speciellt människan på Jorden har, sedan tusentals år, tyvärr en otrolig förmåga att blanda ihop Gud och Skapelsen själv.

Alla profeter, inklusive Jmmanuel (Jesus) och Muhammed, lärde ut den andliga Skapelseläran och det faktum, till mänskligheten, att Gud är en människa, av kött och blod, som lever sitt liv i fred, frihet, visdom, kärlek och harmoni etc. Att han följer och lever efter Skapelsens Lagar och Bud likväl som efter Naturens. Att Gud, och även pofeterna, undervisar och är behjälplig de ärligt sökande och alltså är den Verkliga Sanningens och Vishetens förkunnare. Men Gud är alltså inte den högste eller störste, ty över Gud står Srut och Ban-Srut. Över dessa råder sedan, i sin tur, vishet från liv i rent andliga sfärer och så sedan vidare, den högsta, Skapelsen själ, som, i sig, alltså är den verkliga och ursprungliga Skaparen av världar, Universa och livsväsen. Skapelsen är således den omätliga Eviga Andliga Energins källa och är så allestädes närvarande i allt levande. Utan Skapelsens andliga existens skulle således vi människor, eller något som helst annat liv, inte kunna existera, inte en enda sekund. Inte ens Gud...

Gud/Gudinna är alltså en RANG, på en människa av kött och blod, och som betyder "Kung/Drottning av Visdom" eller "Vishetskonung/-drottning". En Gud/Gudinna besitter alltså en högre grad och nivå av materiellt och andligt vetande som en mänsklig varelse kan uppnå medan den fortfarande lever i en grov-materie- (materiell) kropp. Gud/Gudinna alias ”konung”/”drottning” har i verkligheten alltså ingenting med religion eller hierarki att göra, utan GUD/GUDINNA står för en SPIRITUELL- OCH MEDVETANDERELATERAD NIVÅ AV EVOLUTION.

Detta är en andlig väg som löper genom serier av materiella liv, och som alla mänskliga varelser är ämnade att följa och uppnå, för att fullborda den vackra, allomfattande och evolutiva Skapelseplanen. :-)

Men med den här takten så kommer det tyvärr så att dröja ca 800 år, med mycket förvirring, nöd, lidande och elände, innan jordemänskligheten i sin helhet har insett faktum och lärt sig att ta sitt eget ansvar för sitt eget liv och gått från irrläror och stagnativ tro; varesig det gäller Gud, gudar, avgudar, helgon eller idoler etc.; till verklig och utvecklande vetskap och kommit dithän att den strävar efter att leva efter Skapelsens Lagar och Bud samt efter Naturens, och så fortsatt leva sina liv i fred, frihet, kärlek, visdom och harmoni etc...

Med vänlig hälsning,
Eliiza

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.