Drömmar & Framtidsvisioner

The man who lives without money

2013-12-18 19:04 #0 av: Gahella

r547030_3212368

Irishman Mark Boyle tried to live life with no income, no bank balance and no spending. Here’s how he finds it.

If someone told me seven years ago, in my final year of a business and economics degree, that I’d now be living without money, I’d have probably choked on my microwaved ready meal. The plan back then was to get a ‘good’ job, make as much money as possible, and buy the stuff that would show society I was successful.

For a while I did it – I had a fantastic job managing a big organic food company; had myself a yacht on the harbour. If it hadn’t been for the chance purchase of a video called Gandhi, I’d still be doing it today. Instead, for the last fifteen months, I haven’t spent or received a single penny. Zilch.

The change in life path came one evening on the yacht whilst philosophising with a friend over a glass of merlot. Whilst I had been significantly influenced by the Mahatma’s quote “be the change you want to see in the world”, I had no idea what that change was up until then. We began talking about all major issues in the world – environmental destruction, resource wars, factory farms, sweatshop labour – and wondering which of these we would be best devoting our time to. Not that we felt we could make any difference, being two small drops in a highly polluted ocean.

http://worldobserveronline.com/2013/10/04/man-lives-without-money/

Anmäl
2013-12-18 19:05 #1 av: Gahella

Det är människor som dessa som visar att det faktiskt går....

Anmäl
2013-12-19 00:09 #2 av: Cristine

Vilken lycka!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anmäl
2013-12-19 10:13 #3 av: Gahella

Jaa och vilken lättnad!

Anmäl
2013-12-19 16:56 #4 av: Marr

Enastående! Vill hylla dessa människor som tänkt till och visar värden att det går. Dessa tankar har man ju själv gått i men inte trott sig klara av.

Skulle väldigt gärna önska att man kunde anamma lite av detta och att man i framtiden kunde leva så här. Att människor kan gå samman och hjälpa varandra med byte av tjänster och egenodlad mat. Att man hjälper gammal som ung och därmed ett oegoistiskt tänk. 

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2013-12-19 17:45 #5 av: Twinflamewolf

Underbart att läsa och något jag så länge velat ta efter men man är på tok för civiliserad och det är ju skrämmande för tänk vilken balans vi skulle kunna upprätthålla på Moder Jord om vi tänkte mer i dessa banor.

Tack Gahella det där fick mig att åter börja fundera över,hur mycket kan jag faktiskt avstå och då har jag ändå gjort mig av med så mycket men det finns mycket mer att rensa ut Cool

Anmäl
2013-12-19 19:51 #6 av: Gahella

Tack själva :)

Tycker det räcker långt med era tankar och att ni gör det ni känner er mogna för.

Jag tänker som ni och avvaktar tills jag är helt redo, men ser verkligen fram emot ett heelt annat sätt att leva på i framtiden.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.