Framtiden -2012 och efter

Slutet för det öppna samhället idag?

2013-11-21 10:32 #0 av: [Olaf]

Det här har alla förhånade foliehattar varnat för länge. En globalisering som framtvingar ofrihet. Jag kände inte till det här. Och fick en chock i morse .
Idag röstas en ny lag igenom. Kände ni till det? Jag visste inte förrän alldeles nyss. De styrande kör sitt eget race ovanför våra huvuden. Vi kommer berövas insyn och det är riktigt illa. Är det bara jag som missat det här??
Det här står i Metro idag:

"Sverige har redan blivit hemligare under regeringen Reinfeldt – det finns det siffror på. Sedan 2009 har 69 ändringar gjorts i offentlighets- och sekretesslagen, som var och en mer eller mindre försämrat allmänhetens möjlighet till insyn, enligt en sammanställning som gjordes av KU i fjol.

Men den nya lagändring som väntas beslutas idag är betydligt mer omfattande.

– Det handlar inte om att tälja med kniv - det här är ett yxhugg som kraftigt kommer att begränsa möjligheten att granska svenska myndigheter, säger Peter Eriksson."
------

"– Det kan handla om att Läkemedelsverket får uppgifter om att ett läkemedel kan vara farligt, men att motsvarande myndigheter i ett annat EU-land anser att detta ska hållas hemligt. Då kommer det inte ut till allmänhetens kännedom.

M-riksdagsmannen Andreas Norlén, ledamot i KU, försvarar lagändringen:

– Om vi inte kan acceptera att vi inte alltid får som vi vill när det gäller öppenheten - då kan vi heller inte delta i internationella samarbeten, säger han."

http://www.metro.se/nyheter/hemligare-sverige-rostas-igenom-idag/EVHmkt!ydBBn2Sh7rmrc/

Anmäl
2013-11-21 10:55 #1 av: Marr

Ja Olaf och se Cristines tråd/länk "Idag!" också...

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2013-11-21 11:35 #2 av: [Olaf]

Tack marr! Jag är glad att det finns några människor som är lite vakna.

Mer läsning ur tidningen Journalisten.
http://www.journalisten.se/debatt/politikerna-struntar-i-yttrandefrihet

Sedan 2009 har det gjorts 69 olika ändringar av sekretesslagen som på ett eller annat sätt underminerat och försämrat offentlighetsprincipen. KUs ordförande Peter Eriksson har reagerat mot detta."

Artikeln är från i våras men nu blir det ÄNNU värre.

Anmäl
2013-11-21 18:43 #3 av: [Olaf]

Förresten har ni tänkt på en sak? Kan inte vi folket slippa redovisa? Kräva lite insynskydd i våra affärer. Fiffla med skatten, pyssla med insideraffärer, sälja giftig medicin men sen bara vägra lämna ut information till folk som äter den? Nääää glöm det, säger vi, vi kan inte göra det för att våra grannar som vi gör affärer med, Gösta och Inga-Lill vill inte att vi gör det.
Jag menar det vore väl inte bra för affärerna om Gösta och Inga- Lill inte vill att vi redovisar?

Anmäl
2013-11-21 20:04 #4 av: Cristine

Jag har vetat om det sedan 2009 jag är en av folie hattarna.. med den äran! Förra året var vi nämda i Aftonbladet *vink vink*jag minnas inte vad det gällde då.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anmäl
2013-11-21 21:23 #5 av: [KosmosBill]

Propositionen har nummer 2012/13:192 och går ut på att svenska myndigheter från och med årskiftet skall kunna hemligstämpla sina kontakter med utlandet.

Läsare som värnar om att t ex jordbruks- och livsmedelsverken inte kan vägra lämna ut information om farliga GMO-experiment man genomför tillsammans med det amerikanska företaget Monsanto – eller att socialstyrelsen inte kan hemligstämpla planerade vaccinationskampanjer man genomför i samarbete med t ex Baxter – kan gå med uppropet nedan.

Listan på andra sätt hemlighetsmakeriet kan missbrukas på är naturligtvis längre än de två exemplen ovan.

http://kristofferhell.net/i-dag-rostar-riksdagen-bort-offentlighetsprincipen-for-svenska-myndigheters-kontakter-med-utlandet/

Anmäl
2013-11-22 00:08 #6 av: Cristine

Detta är ingen musik jag brukar lyssna på.. det är en tangoorkester av den nya eran Gotan projekt. Tango har  aldrig varit min melodi, snarare hårdrock men jag beundrar denna orkester som reser runt och delar ut detta budskap med musiken:

Detta från Paris

Vi vill ha fred, vi vill att vår by ska ha en bra  framtid vi vill bygga upp en fredlig framtid  därför avhåller vi oss att svara på flera provokationer som att släppa olika objekt över oss och realiserar akter av sexuell  exhibisionism av båda könen... de vill få oss att betala  väldigt dyrt för denna  fred, vi vet vilka de är,dessa amerikanaska gangsrters                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anmäl