Annons:
Etikettupplevelser
Läst 769 ggr
[VSK]
2013-08-18 10:01

Helt sjuk kondenstrimma

Sent igår kväll, möjligtvis början på natten, så var jag på balkongen för att ta en giftpinne.

Det var mest klart väder med lite tunna, upplösande molnpuffar. Jag satt som vanligt och begrundade stjärnorna. Jag kan inte bedöma molnpuffarnas höjd alls men jag gissar på en höjd av kanske 1500 meter (vet ej ens vilken höjd låga moln brukar ha här).

Molnpuffarna var så pass upplösta så att man kunde se igenom de (månens ljus) utan problem. Hux flux så ser jag en mkt smal strimma, ungefär som nån skulle ha ritat med en blyertspenna. Strimman var spikrak. 

Kan ej bedöma längden eller bredden på strimman men strimman var verkligen smal. Längden på strimman kanske 200m-400m.

Det är svårbedömt för att strimmans hela längd kom inte upp samtidigt utan det var som en osynlig hand målade pö om pö.

Jag fattade inte halv sju, för eftersom ena änden på strimman slutade i 100% stjärnklar himmel och den andra änden var i de lätta molnpuffarna. Hur tusan kan en sån här strimma dyka upp utan flygplan?

Hur man än vrider och vänder på det så kan jag omöjligt ha missat en flygplan, men jag såg nada. Jag tänkte gå in och hämta kameran men insåg ganska snabbt att jag ej orkade hålla på med stativ mm. Att fota med mobilen var ingen idé då den inte har optisk zoom.

Filmkameran vet jag inte ens vart den är 😂

Kondensstrimman upplöstes efter ett tag, men den upplöstes inte som när vanliga plan flyger förbi, för de strimmorna blir ju väldans stora men ändå starkt synliga innan de typ blandas bort i molnen eller himlen. De här strimmorna blev lite bredare och lite slingrande då vinden lär ha påverkat de, men sen försvann nästan allt synligt på en gång.

Synd det inte var lite ljusare och att jag kunde ha filmat med videokameran för det är svårt att beskriva. 

Nån som har nån blekaste aning om vad jag kan ha sett?

Om det kan vara till nån hjälp så uppskattar jag strimmans "födelsehastighet" till kanske max 100 km/t.

Annons:
Marr
2013-08-18 11:23
#1

Jo men visst har jag sett sådana bildas så raka och skarpa som du beskriver, fast man inget plan har sett. I vintras satt grannen och jag och hans grabb och ser hur ringar bildas på himlen av något osynligt.

En stor rund ring och i den ser vi hur det bildas fler ringar! Men var är planet? Varför flyger det runt? Då slog tanken mig att kanske det inte alltid är flygplan som bildar en del streck? Det måste ju finnas ett föremål framför som åstakommer detta, eller? Att dom är på så höga höjder ibland att man ej kan se planet det fattar ju jag med. Fast ibland är det inte så…

Klar himmel och man borde ju se planet, när man kan se andra flygplan på vad jag uppfattar samma höjd? Ja jag vet inte Vsk, fattar det inte heller, det där är lite Ufo för mig…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

[VSK]
2013-08-18 11:43
#2

Inga jetplan flyger i så låg höjd över en stad såvida de inte skall landa eller starta, eller om det håller på att krascha eller nåt sånt. Ett jetplan hör man garanterat på det här avståndet.

Mig veterligen så är det bara jetmotorer som kan skapa kondensstrimma av alla man-made flygande ting.

Upp till toppen
Annons: