Vetenskap

Ocean Cleanup Array

2013-03-28 10:00 #0 av: Gahella

Boy­an Slat må ba­ra va­ra 19 år gam­mal men han kan re­dan va­ra en av vår tids sto­ra upp­fin­na­re. 

Den far­kost som han de­sig­nat går un­der nam­net ”Oce­an Cleanup Ar­ray” och kan ploc­ka upp mot 7 250 000 ton plas­tav­fall ur vå­ra hav. Far­kos­ten be­står av ett nät­verk av fly­tan­de bom­mar och platt­for­mar som slu­kar upp fly­tan­de skräp, sor­te­rar skrä­pet från plank­ton och se­dan pla­ce­rar skrä­pet på fly­tan­de pon­to­ner som en­kelt kan trans­por­te­ra skrä­pet i land. Väl i land kom­mer skrä­pet åter­vin­nas.

http://supermiljobloggen.se/nyheter/2013/03/19-aring-har-utvecklat-en-farkost-som-kan-plocka-upp-7-250-000-ton-plast-ur-haven

Anmäl
2013-03-28 10:09 #1 av: Amon

Wow! Det låter otroligt! Tummen uppGlad

Och jag som har undrat hur i all sin dar vi skall kunna få våra hav rena från de otroliga mängder sopor som ligger där - och förstör den naturliga livsmiljön för otaliga djurarter både i vatten och på land - inte minst fåglar.. Ledsen
http://www.facebook.com/video/embed?video_id=10200089470495874

Anmäl
2013-03-28 10:14 #2 av: Gahella

Visst är den som ett mirakel!

Anmäl
2013-03-28 11:19 #3 av: Marr

Men åhhh vad fantastiskt!

Säger som Amon jag har också funderat på hur det ska gå till med saneringen av all skit som ligger i våra hav och sjöar med...Tänker bara på alla gifttunnor som dumpats från våra textilfabriker t.ex....

Boyan Slat 19 år...universums gåva till mänskligheten??? Ja det tror jag... Hjärta

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2013-03-28 14:53 #4 av: Cristine

Yess, tummen upp för detta unga geni, fler sådana behövs

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anmäl
2013-03-28 20:35 #5 av: Tarotstollan

Hoppas verkligen att detta blir verklighet inom en snar framtid!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.