Annons:
Etiketterplanetergalaxersolsystem
Läst 1108 ggr
Amon
3/18/13, 2:54 PM

Våldsam solexplosion ger norrsken

Den våldsamma explosionen på solen i fredags ger nu norrsken över stora delar av landet. Men kan också påverka känslig elektronik.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16435060.ab

Solexplosionen skapar norrsken över landet

Jonas i Sundsvall: ”Häftigt att se det i Sundsvall”

Missade du norrskenet i natt? 

Fredagens stora solexplosionen har skickat ut massvis med partiklar i jorden riktning.

Nu har de nått Sverige.

Rapporterna om himlafenomen strömmar in från flera håll i landet.

– Det är jättekul. Jag kallade ut hela familjen för att titta, säger Niklas Paulsson i Hässelby i Stockholm.

Partiklarna som nu skapar norrsken över Sverige slungades mot jorden med en hastighet på över 1 400 kilometer i sekunden. De kommer från en våldsam explosion på solen som inträffade i fredags och nu har de massiva mängden solpartiklar kommit fram.

Över stora delar av Sverige

Aftonbladets läsare har sett norrsken i Västerås, Uppsalatrakten, Sundsvall och Västerljung bland annat. Till och med så långt söderut som Katrineholm har himlafenomenet siktats.

En av dem som fångade fenomenet på bild var Jonas Johansson, 24, som pluggar i Sundsvall.

– Det höll på omkring i fem minuter och var ganska starkt. Jag har bott i Kiruna förut och sett det starkare där men det var häftigt att se det så långt ned som här i Sundsvall, säger han.

När partiklarna från solexplosionen i fredags träffar jordens magnetfält och då uppstår himlafenomenet norrsken.

Något som är relativt vanligt i norra Sverige men nu är synligt betydligt längre söderut än vanligt.

”Plötsligt utbrott”

Peter Wintoft, forskare på rymdinsitutet i Lund, förklarar att ju högre hastighet desto större effekt när partiklarna når jordens magnetfält.

– Solen är som ett stort gasmoln. I det här finns det ett magnetfält som växer i styrka och bygger upp energi - och plötsligt kommer utbrottet, sa han till Aftonbladet tidigare i veckan.

Annons:
Cristine
3/18/13, 4:43 PM
#1

När inte jag sitter och spanar då händer det saker..Fast det han säger att det inte är så vanligt i Sundsvall kan jag inte hålla med om och jag tror det var -96- -97 som det var ovanligt många norrsken.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

stina63
3/18/13, 5:22 PM
#2

Wow så häftigt Tänk om man får se de.,,

Marr
3/18/13, 5:39 PM
#3

Vi hade norrsken här i Skaraborg, var det i december tro? Fast utspelade sig över norra delen av himlen. Pågick 15 minuter när jag var ute med hunden en natt. Då kanske man får se det en gång till…🙂

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Upp till toppen
Annons: