Annons:
Etikettvetenskap
Läst 1169 ggr
[VSK]
2/26/13, 11:47 AM

Planen: Raketskydd mot nya rymdstenar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

NEW YORK.

Andy Cheng har en plan.

Han vill sända upp en raket i rymden.

Och krascha den rätt in i en asteroid för att få den att ändra på sin bana.

Vi på planeten jorden fick en dubbelvarning den 15 februari. Det var då en 190 000 ton tung asteroid passerade bara 27 700 kilometer från jorden.

Samtidigt - och av en ren tillfällighet - exploderade en meteor över den ryska staden Tjeljabinsk.

Den rymdstenen vägde ”bara” 10 000 ton, men detonerade med en styrka på flera atomomber.

Andy Cheng arbetar på John Hopkins University och är en av flera rymdforskare som vill att jorden ska skydda sig bättre mot sådana här hotande rymdstenar.

"Försvara planeten"

Nasa tror sig ha kartlagt cirka 90 procent av de största asteroiderna, de som antagligen skulle radera ut allt mänskligt liv om de kolliderade med jorden.

Men det finns mindre rymdstenar som också kan orsaka stor skada. En metod som diskuterats är att spränga sådana meteorer med kärnvapen.

Men Andy Cheng har en annan idé. Han vill sända en raket mot en asteroid och krascha den där.

Tanken är att asteroiden då kommer att ändra på sin bana.

- Det finns ett vetenskapligt syfte, men det handlar också om att försvara planeten, säger han till Washington Post.

Projektet har stöd av både Nasa och Esa, de amerikanska respektive europeiska rymdfartsstyrelserna. Det väntas kosta cirka 2,2 miljarder kronor.

"Ingen fara"

Cheng har redan hittat ett mål. Asteroiden Didymos som kommer att passera i närheten av jorden år 2022.

Men nej, den är inte på kollisionskurs. Didymos är egentligen en dubbel-asteroid där den mindre himlakroppen går i bana runt den större.

– Det är viktigt att notera att Didymos inte är på väg att krocka med jorden och det finns ingen risk för att experimentet skulle få den att utgöra en fara, skrev Cheng i en Nasa-rapport.

Det får vi verkligen hoppas.

Källa

Annons:
[VSK]
2/26/13, 11:51 AM
#1

Jag har sett en del dokumentärer om detta och att skicka en atombomb kan bli helt fel, beroende på storleken av asteroiden.

I värsta fall så kan det regna massor med "mindre" stenar ned på jorden. Bomb bör endast användas som sista utväg. Det är mkt bättre att försöka få annan riktning på hotet långt ute i rymden.

Men allt kan inte upptäckas i tid. Tex de som kommer bakifrån solen syns ju inte. Då är nog en vätebomb att föredra. En atombomb är som en kinapuff jämte en vätebomb, men vätebomber är totalt förbjudna.

Cristine
2/26/13, 3:10 PM
#2

Jag tycker de ska låta utomjordingarna sköta detta, det har de ju gjort hittills.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Marr
2/27/13, 12:20 AM
#3

Intressant det här, för nu har det blivit rena asteroidnojan nästan. Tycker dom är alldeles skjutgalna. Låter som dom "stora pojkarna" vill leka med större och större saker. Hur kan dom veta att asteroiden inte går sönder och bitar far åt alla håll?

Kan ju alltid hoppas att det inte blir aktuellt. Det är ju nästan 10 år kvar och det kan ju hänt en del tills dess med både Nasa & Esa´s planer. Gillar inte alls att man skräpar ner och manipulerar i universum…2 miljarder kan användas t.ex. till att reparera lite av skadorna vi åsamkat vår planet eller något annat vettigt.

Är ju dock så okunnig, men litar mer på utomjordingarna än Nasa. Det säger mitt hjärta mej iallafall…

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Gahella
2/27/13, 11:32 AM
#4

Jag håller med, låt de som vet hur detta ska fixas på bästa sätt göra det.

Det finns ju även de som vill utvinna metaller på asteroider. Heelt sjukt i mina ögon

Marr
2/27/13, 11:43 AM
#5

Återigen en typisk film som visar den hjälp vi får. Han som lagt in filmen säger vi har hjälp av 5 Alienraser. Hur han nu kan veta det…men hjälp har vi, det är en sak som är säker.

http://www.youtube.com/watch?v=-LJrfJP56Vw

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Cristine
2/28/13, 9:15 AM
#6

Han kanske är en själv!
😉

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
Marr
2/28/13, 9:26 AM
#7

Hmmm…Titta vad han säger här då, ngn dag efter…

http://www.youtube.com/watch?v=pxaRHxQg6ZY

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Upp till toppen
Annons: