Annons:
Etikettutomjordiskt
Läst 1084 ggr
Kristetoffer
9/15/12, 4:18 AM

Stjärnor nu och då,,,

Jag har inget vetenskapligt bevis för det här men det jag har lagt märke till är att när jag var liten så sa min pappa till mig att den starkaste stjärnan är polstjärnan och den kan man lätt se pågrund av att den lyser starkast på himlen. Jag tyckte dock att på den tiden så var det ganska många stjärnor som verkade lysa starkast, så jag kunde inte bestämma mig för vilken som var polstjärnan. . Nu när jag tittar upp på natthimlen så ser jag minst 4-5 stjärnor som nästan bländar mig för att dom är så starka , även fast det är molnigt på himlen så ser jag dessa stjärnor helt klart.

Vad beror detta på? Ligger stjärnorna extra nära jorden i år eller vad är det som händer?  Ursäkta för min dåliga svenska :P Jag har inte skrivit något sen jag gick ut gymnasiet 2005.

Annons:
Cristine
9/15/12, 1:10 PM
#1

Här har du en till som undrar, jag vet inte heller vem av dem det är eller om de nu ligger närmare

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Farwuq
9/16/12, 9:07 AM
#2

Det är samma stjärnor nu som då och de lyser lika starkt. Är du säker på att du inte sett en planet? Just nu lyser Venus väldigt starkt tidigt på morgonen i öster, Venus är en planet och ingen stjärna.

Den starkaste ”riktiga” stjärnan på norra hemisfären är Arcturus.

Här är en länk till Wiki som listar de starkaste stjärnorna, en del av dem syns inte från våra breddgrader.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_de_ljusaste_stj%C3%A4rnorna

Polaris kommer långt ner på listan.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Kristetoffer
9/16/12, 11:01 AM
#3

Det var troligtvis planeter jag såg. Nu när du säger det så minns jag tillbaka till i vintras. Då såg jag att planeterna Mars och två till var väldigt nära varandra. Minns att det var väldigt fina natthimlar i vintras.

Tack för länken.

Upp till toppen
Annons: