Övrigt

Månen!

2012-06-03 18:36 #0 av: [GunillaR]

Jag kollade på fullmånen igårkväll flera gånger. Jag ser en röd ring kring den, gjorde så förra gången också.

Kanske är det fel på mina glasögon eller mina ögon, men jag tycker att fullmånen lyser väldigt starkt. Likadant förra gången.

Om ni har klart väder någonstans, kolla månen och se hur ni uppfattar. Om det är jag som ser i syne eller..........

Anmäl
2012-06-03 20:21 #1 av: Marr

Ja, har också sett att månen är stark igen. Halvdant väder men kanske klarare till kvällen. Det ska jag titta på Gunilla! Jätteintressant & Tack för tipset!

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Anmäl
2012-06-03 23:31 #2 av: [GunillaR]

Så här stor och vacker är månen just nu utanför mitt fönster. Liiite darrig är jag på handen.

Anmäl
2012-06-04 11:42 #3 av: Marr

Fin bild Gunilla! Man kan se det röda! Här var det var svårt att se månen för alla moln, men när den väl syntes kunde man se hur molnen som låg "runt omkring" blev röd/lila färgade. Sen kom de täckande molnen igen. Hoppas på bättre sikt ikväll/inatt. Ska hämta kikaren jag glömt hos grannen! Flört

Anmäl
2012-06-04 11:47 #4 av: [GunillaR]

Jag kollade igen när den stod högre, precis innan jag skulle lägga mig, och där syntens en blodröd ring runt månen.

Jag är dock osäker på om det kan vara mina glasögon och slipningen som gör detta fenomen. Skenet är mycket starkt när den står högt.

# 3 - Men ser du det röda så kan det ju inte vara mina glasögon!

Anmäl
2012-06-04 11:56 #5 av: Marr

Har ju iåförsig glasögon jag med, men det beror nog inte på det....Obestämd

Anmäl
2012-06-04 12:12 #6 av: Amon

Det är superfullmåne även denna gång - precis som vid förra fullmånen - därför är den extra stor. Fullmånen är som mest exakt kl. 13.11 - och då har vi också en partiell månförmörkelse. Men den kan vi ju inte se här i Sverige, tyvärr. I Januari hade vi också en månförmörkelse som syntes tydligt här i Sverige. Glad

Här lite astrologisk info om månförmörkelsen: http://ljusspridarna.org/artiklar/astrologiska-prognoser/

Det var en tjusig bild, Gunilla. Såg bara en skymt av månen i går kväll - sen försvann den bakom molnen. Och i dag regnar det..

Anmäl
2012-06-04 12:26 #7 av: Cristine

Denna gång var det mulet så jag såg den inte, men förra gången var det som du beskrev Gunilla en ring runt månen men den som jag såg då var grön!

Väldigt vacker bild.

Tack Amon!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anmäl
2012-06-04 19:45 #8 av: [GunillaR]

Hmm.......... undrar om det beror på det starka skenet att det blir färger kring månen. Märkligt är det, men vackert!

Anmäl
2012-06-04 20:10 #9 av: Marr

Tack för länken Amon! Nu har jag hämtat kikaren och det har börjat klarna upp igen. Hoppas det fortsätter så....

Anmäl
2012-06-04 22:30 #10 av: [GunillaR]

Det kan bli lite månskådning ikväll. Några lätta moln, annars klart.

Anmäl
2012-06-05 10:57 #11 av: Marr

Igårkväll syntes månen orange som en apelsin  bakom träden. Tog på mig ytterkläder och tog med hunden och kikaren och gick ut. När vi kom ut hade månen ändrat färg och var gul. Den var helt fantastisk!

Tyvärr så kunde jag inte se ngn ring runt denna gång, men har gjort det tidigare. Har då faktiskt funderat på varför det ser ut så? Då har jag tänkt på väderfenomen el föroreningar el dyl...? Fortsätter kika...Glad 

Anmäl
2012-06-05 16:05 #12 av: [GunillaR]

Detta med färgerna kring månen, det kan ju vara luftföroreningar som ligger högt i atmosfärgen och därigenom bryter ljusstrålarna.

En gång så var månen helt röd, den var inte full men den var vinröd. Har ett foto som jag ska se om jag kan hitta

Anmäl
2012-06-10 04:33 #13 av: [perversan]

Vid superfullmånen gick det inte att se månens yta. alla andra år sedan jag var barn kunde man se och betrakta månbergen osv.  Det e nog så att Det Lyser En Sol Till Nånstans Bakom eller i Sidled av Universum mot Jordens Måne. Det Kommer Astronomerna nog aldrig att Erkänna. För De Har ju Bestämt Almanackan och Ändrar Sig Inte.   i Radion så Talade en Meterolog om Hur en Tyfon som Brukar ha Hastigheten 250km/h. Plötsligt Stannade Upp ute i Havet och Stod bara och Snurrade för att sen Dö Ut och Försvinna. Det Räddade Kanske Thailands Kustlandskap.

Anmäl
2012-06-10 08:13 #14 av: Marr

#13 Ja det ligger något i det du säger. Tycker också att det ser ut så och när månen är mer "normal" så ser man ju månlandskapen. Det kan man inte när den är röd, orange el gul. Har faktiskt inte tänkt på detta förut! Detta ska jag titta på i fortsättningen. Varför det är så har jag aldrig tänkt på Förvånad Intressant!

Anmäl
2012-06-10 12:14 #15 av: [GunillaR]

# 13 - Denna tanke att det kunde vara ljus från en sol till skulle kunna vara möjligheten till detta starka sken.

Det finns ju faktiskt rapporterat om folk som sett två solar, bl a från Koreansk TV.

Anmäl
2012-06-10 13:19 #16 av: Marr

Ja visst är det så! Det har man ju sett ifrån rapporter i olika delar av världen... Det har jag alltid i åtanke när jag tittar numera. Ska det inte kika fram något ifrån baksidan? hi hi! Har sett riktigt röd och stor måne förut. Allt eftersom kvällen går "stiger den" ju och blir då ljusare.

Fast en gång var den så stor och nära att det höll på att bli trafikkaos på E20. Eftersom jag själv körde bil och trafiken var tät kunde jag ej stanna för att se. Det hade andra redan gjort innan, livsfarligt!! Tror det var omkring år 2000 detta månfenomen ägde rum... Obestämd

Anmäl
2012-06-10 20:39 #17 av: [perversan]

jag läste nyligen ibland den engelska galactic federation sidan och de skriver om och när de gör förändringar på jorden och Universum. Men jag vill Inte Säga för Mycket innan jag Vet. De Skriver att Månen och Solen Wobblar Lite För Nåt Nytt Håller på att Ske.  Då Ser Det ut som en Rektangel vid Wobblingen. Vi Får väl Se.  50 Star Nations från Yttre Rymden Beräknar på en Masslandning och 1 million UFON Kommer då att Visa Sig Närmre Men inte i Tättbebyggt Område. Gå Gärna Ut på Din Gård och Ta Dem i Hand. Ska se om jag Vågar.  De är ju Släkt med oss . Människor som Har 3000 -30000 år Mer av Erfarenhet Än Oss.

Anmäl
2012-06-10 21:14 #18 av: annica77

#17 Jag går kärna ut och omfamnar och pussar min älskade pleiadeanska flamma från Kajeru Alcyone...Jag älskar honom så! Min älskade Xzai-On Kumjat!Kyss Min älskling är 320 år gammal men ser ut som en fräch man i sina bästa år mellan 32-36 år...Glad

Anmäl
2012-06-10 21:25 #19 av: Zynell

#16 Den månen kommer jag ihåg och den synen lär man aldrig glömma! Nog var den enorm alltid.

Anmäl
2012-06-10 21:33 #20 av: annica77

#19 Ja, jag såg också den månen! Den var verkligen enorm! Önskade då i denna stund att jag hade tagit med mig kameran så att jag kunde ha plåtat den....

Anmäl
2012-06-10 21:39 #21 av: Zynell

#20 Ja, jag minns hur fascinerad jag blev! Den var så enorm! och röd! En kamera då hade verkligen inte varit fel hehe

Anmäl
2012-06-10 21:41 #22 av: [GunillaR]

Jaaa, nu vet jag vad ni pratar om. Månförmörkelsen......väl?

Anmäl
2012-06-11 09:53 #23 av: Marr

Sedär vad roligt ni vet vad jag pratar om... Jag tror det var en enormt stark fullmåne då Gunilla. Fast jag kan ju ha fel....men glömmer aldrig den aldrig. Har aldrig sett den större än så!

Anmäl
2012-06-11 19:22 #24 av: [GunillaR]

Undrar vad jag hade för mig då............. kommer inte ihåg Tungan ute

Anmäl
2012-06-11 21:02 #25 av: Cristine

Jo jag minns men jag satt i en taxi just då, den var enorm.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anmäl
2012-06-12 10:29 #26 av: [GunillaR]

Den 20 januari 2000 var det total månförmörkelse. Den kommer jag ihåg eftersom jag såg en jättestor röd måne på en helt molnfri himmel.

Anmäl
2012-06-12 11:47 #27 av: Marr

Gunilla! Jag är helt värdelös på årtal... Det kan varit efter 2000 men omkring det iallafall. Borde skrivit dagbok under den här tiden för då var det mycket knepigheter för övrigt. Nu gjorde jag ju inte det, men har sådan nytta av denna sajten då man förstår mer eller åtminstone kan känna igen en hel del! Flört

Anmäl
2012-06-12 15:58 #28 av: annica77

Den stora enorma måne jag såg 5 Juni va inte röd utan såg ut som en enorm måne med ett enormt sken bara...Obestämd

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.