Planeter, Galaxer & Solsystem

Ryssland koloniserar Månen

2011-10-21 16:17 #0 av: Hukanson

Enligt uppgift har Ryssland nu bestämt sig för att börja bygga permanenta baser på Månen. Kineserna vill bygga permanenta rymdstationer i rymden och USA vill landa på Mars för utforskning.

Är vi en imperialistisk planet? Har de andra planeterna inget att säga till om?

Ryssarna har funnit vulkaniska tunnlar som skulle kunna bli de första bosättningarna för ryska kosmonauter i byggarsvängen. Det japanska Kaguya-teleskopet har detaljerade beskrivningar av dessa. Kanske Månen är porös som en schweizerost på sina ställen.

http://www.cosmostv.org/2011/10/russia-wants-to-colonize-moon.html

Oneness can not be divided.

Anmäl
2011-10-21 17:00 #1 av: Farwuq

Tja...

Eftersom månen är terra nullius så finns det inget som hindra dem i sak.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2011-10-22 13:13 #2 av: [Starman]

Vilka skulle säga till om månen och Mars? Tror du det bor mångubbar på månen och marsianer på Mars, eller?

Anmäl
2011-10-22 21:56 #3 av: Hukanson

Kanske din farfar suckar spökande där med alla kedjorna, Starman....

Anmäl
2011-10-23 13:24 #4 av: [Starman]

Honom känner jag inte.

Jag upprepar; Vilka skulle säga till om att vi koloniserar Månen? Mångubbarna, eller? Tror du det på allvar?

Anmäl
2011-10-23 13:42 #5 av: Farwuq

Jag skulle kanske säga "Fy skäms".

Flört

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2011-10-23 14:48 #6 av: [Starman]

Personligen tror jag att kolonisering av rymden är den enda hållbara utvecklingen. Vi kommer inom 100 år ha utarmat jordens olja samt naturgas, samt att vi kommer ha befolkat de minsta skrymslena på Jordens alla vrår. Det kommer bli misär om vi inte börjar sprida oss utåt i solsystemet.

Anmäl
2011-10-23 16:09 #7 av: Hukanson

Härligt med en så positiv tro! En hållbar utveckling för hela Jordens civilisation som löser energiproblemet och överbefolkningsbesvären - sprid problemen utåt!!

Ska det ske med kärlek och frid? eller är det onödigt? Hur får vi till en så massiv teknikutveckling att vi kan börja forsla miljontals människor till permanenta bosättningar i rymden? Och inom 100 år, Starman! Nu är det nog du som får förklara dig litet!!

Anmäl
2011-10-23 16:30 #8 av: [Starman]

Jag förstår inte vad du babblar om. Vill du ha en överbefolkad jord där klyftorna i samhällen blir djupa som avgrunder? Det är vad som kommer ske när de fossila bränslena utarmas (förvisso har jag stark nog tro på människans briljans och genialitet att jag tror vi kommer lösa energiproblemet med förnybara källor) om jorden blir överbefolkad. Och det kommer den bli. Enda lösningen är ju kolonisering av rymden. Jag tror inte heller att detta kommer ske med våld, om vi skulle stöta på en främmande civilisation på någon planet (detta kommer självklart ta några tusen år) utan vi skulle självklart sträva efter kontakt i första hand och se om vi kan "flytta in".

Anmäl
2011-10-23 16:32 #9 av: [Starman]

Förresten, Hukanson, varför skulle rymdexploatering vara något enbart förunnat dina "stellarer"? Tycker du inte det är lite jante i ditt sätt att resonera?

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.