Övrigt

Vad är hjärtats ursprung?

2008-10-13 23:51 #0 av: Bengt-Olov

Konstig fråga va!? Ja, fast jag menar nu inte det fysiska hjärtat, utan det hjärta som man s.a.s. TECKNAR (som väl inte liknar det "riktiga", mer än till färgen)... Varifrån kommer FORMEN till det tecknade hjärtat? Det var min lilla kille som frågade idag. Jag har själv funderat på det där, men inte mer än så... Är övertygad om att ALLT har en FÖRKLARING. Någon?

Anmäl
2008-10-14 00:01 #1 av: Ewerhof

På Persiska (tror jag det var) betyder den formen 9. 

PS: Nä det var 5. Fast den är upp och ner.

Anmäl
2008-10-14 00:19 #2 av: Bengt-Olov

Tack Ewerhof! :-) Tänk vad värdefullt det är med de här forumen. OM det är något man undrar, och inte får fram vare sig i uppslagverk eller på Google, då går man bara till typ ÖN... :-)

Ja, men då frågar man ju sig vad som fått femman att symbolisera det fysiska hjärtat / kärlek

Vet du det också, eller någon annan!?

Anmäl
2008-10-14 00:30 #3 av: Gahella

Åh hjälp vad du kan Ewerhof, inte för att jag fattar någotTungan utemen ändå! 

Anmäl
2008-10-14 06:48 #4 av: Ewerhof

Det är så när man "snackar med allt som rör på sig". :) Man snappar upp ett och annat om världen genom att umgås med sina invandrar grannar. Annars är jag verkligen kass på att komma ihåg saker. :) "Värdelöstvetande" verkar dock haka sig kvar lite längre än annat. 

Anmäl
2008-10-14 11:21 #5 av: Magi-cat

det är så vackert det persiska alfabetet!

Anmäl
2008-10-14 11:23 #6 av: Kvasar

En gissning!

En cirkel har inget bestämt slut och står därför för evighet. Två personer blir kära och vill spendera en evighet ihop, symboliskt kan man få det till två cirklar.

Ett hjärta består i grunden av två cirklar och en triangel. Triangeln kan vara en efterkonstruktion för att skilja tecknet för evighet och tecknet för kärlek. Eller kanske så enkelt att det från början var två cirklar med ett streck under som senare pga utsmyckning eller slarv fick en spetsform.

I kinesisk kultur står talet 8 för lycka.

Buddismen har 8 som heligt tal, eftersom hjulet har åtta ekrar.

En liggande åtta är också ett tecken för evighet.

Talet eller symbolen åtta är alltså återkommande med liknande betydelse.

Men som sagt, de är en ren gissning.

Anmäl
2008-10-14 11:26 #7 av: Magi-cat

Ifråga om det tecknade hjärtat...nog liknar det ändå lite det riktiga hjärtat? Två halvor som liksom går ihop. Vi har ju två kamrar som måste jobba tillsammans och två förmak (högst upp på hjärtat som bullar upp sig lite där...) Cool

Fast om man får associera lite fritt...Flört Det tecknade hjärtat liknar ju också en helt annan kroppsdel, nämligen den man sitter på! Förvånad

Och finns det hjärterum finns det stjärterum. och om man hittar en dörr med ett hjärta på, då vet man av någon anledning precis vad man ska uträtta i det rummet....!

Slumpartade kopplingar kanske, men dock,.,,,

En till fråga: finns det tecknade hjärtat i fler kulturer? En gammal symbol, eller rel. ung? Var kommer den ifrån?

Anmäl
2008-10-14 11:36 #8 av: Ewerhof

#5 Ja, visst är det! Det skulle nästan vara synd att lära sig språket, för då försvinner nog det där sagoutseendet. 

Anmäl
2008-10-14 12:40 #9 av: Kvasar

Snygg teori, den gillar jag! :)

Jag har googlat lite på de, men inte hittat något om ursprunget. Det kommer mest upp artiklar om kristendom, familjevapen, olika bock resencioner och kärlekshistorier.

Visst kan det i grunden vara en kristen symbol för kärlek, men det tror jag inte, symbolspråket har ju använts betydligt längre än 2008 år. Och kristendomen har ju dessutom tagit sina symboler från då redan existerande hedniska religioner. Så jag tror att de är en gammal symbol som hittas lite här och där.

Anmäl
2008-10-14 12:48 #10 av: Bengt-Olov

"En till fråga: finns det tecknade hjärtat i fler kulturer?"

Bra fråga! Hoppas någon kan svara på den.

Hur som helst - jag går händelserna i förväg lite här nu (vi får se om jag går för långt). Har nämligen på känn att - som Kvasir är inne på - det tecknade hjärtat har ett äldre ursprung. Ja, och jag har också på känn att det dessutom har ett ännu mycket mera SPÄNNANDE sådant, precis som kanske det mesta runt alla mänskliga företeelser. Funderar därför:

Om vi nu bara kan spåra detta till det indoeuropeiska Persien, och mer bestämt till matematiken, så har vi ju åter något som pekar på SUMERERNA...

Matematiken (liksom skriftspråket, astronomin/astrologin, våra västerländska tre stora religioner, odlingen, de första tekniska innovationerna och mycket annat) kan ju spåras till dessa. Vi "vet" ju också genom bl.a. Graham Hancock med fleras arbeten, att det finns SÅ mycket som tyder på att den sumeriska kulturen/civilisationen (den FÖRSTA i människan historia enligt den härskande vetenskapen), har HUR mycket som helst gemensamt med den TIDIGARE - förmodligen mycket HÖGRE - civilisationen, som regerat på jorden (innan jorden uppenbarligen genomgick en stor katastrof), och som bokstavligen talat, inte verkar ha varit av denna värld... 

Ja, och när de sumeriska lertavlorna förkunnar att i alla fall sumererna har utomjordiskt påbrå, så är väl frågan om ursprunget till hjärtat inte står att leta HÄR!? Någon som har någon annan uppfattning (om det nu skulle vara KLART att det tecknade hjärtat har sitt "NÄRMASTE" ursprung i det persiska siffersystemet, förstås)!?

Någon som möjligen har observerat någon korncirkel med något hjärta!?

Jag hittade i alla EN:

http://www.wecommunic8.com/Products/Crop-Circle-Heart-1324.aspx

(Nog för att JAG tror att det är riktigt få av alla korncirklar som är gjorda av människor, så kan vi ju förstås kanske inte vara säkra på att DENNA är gjord av utomjordingar...)

Anmäl
2008-10-14 13:08 #11 av: Kvasar

Siffran 5 i Islam.

Islam har fem grundpelare som är islams fundament och sammanfattar den muslimska läran. Enligt traditionen så uppmanade Muhammed alla muslimer att följa dessa fem grundpelare och de nämns ofta i Koranen.

Dessa pelares syfte är att stärka banden mellan de troende och gud och mellan alla människor.

Trosbekännnelsen
Bönen
Allmosan
Fastan
Pilgrimsfärden

källa: ur.se, och uppbakning från mitt specialarbete i 9an ;)

Anmäl
2008-10-14 13:14 #12 av: Magi-cat

oj vad vackert det var, crop circle hjärtat!

Anmäl
2008-10-14 13:33 #13 av: Kvasar

Nu va de dags igen! :p

Men varför skulle en mycket högre och mer utvecklad civilisation än dagens människa, sitta och hacka in sina texter på stentavlor? Varför inte bara skapa ett hologram som berättar allt i tal och bilder? Eller rent av ta fram papper och penna och skriva ner de dom vill ha sagt?

Du får gärna svara, men med risk för att de blir för mycket OT, så räkna inte med någon fortsatt diskution i den här tråden. :)

Anmäl
2008-10-14 14:15 #14 av: Bengt-Olov

# 13: Bra fråga!

Tja, de kanske inte hade hunnit komma SÅ långt i den nya civilisationen, när lertavlorna skapades... Kanske fann de det heller inte så tokigt att göra inskriptionerna av det de ville förmedla, i lertavlor, som ju faktiskt än i dag går att utläsa... Föresten så har de inte - som jag förstått det - "hackat" in någon skrift i lertavlorna, utan att de har "TRYCKT" inskriptionerna i lera, utifrån metallgjutna "stämplar"... Sedan vet vi ju kanske inte om det var "ET-FULLBLOD" som stod för hantverket, eller vanliga hybrider...

Ja, och varför kommuniserar utomjordingarna med oss genom genom geometriska formationer på kornfält!? Varför bara inte förmedla det de vill säga, på ett för oss lite mer direkt och lättbegripligt sätt!? Vad tror DU!?

Du får gärna svara

Jaså får jag!? Eh, tack! :-)

men med risk för att de blir för mycket OT, så räkna inte med någon fortsatt diskution i den här tråden. :)

Nä, jag ska försöka låta bli att tvinga dig... :-) Fast om det jag för på tal bara är FÖR ointressant och absolut inte kan ha något med verkligheten att göra, så måste du lova att säga till!?

Anmäl
2008-10-14 15:02 #15 av: Kvasar

Nu har du ju faktiskt näst intill lurat mej till att svara! :) SÅ! Även om de är så att jag tycker de mesta du skriver verkar vara fantasi och önskedrömar så betyder ju inte det att ja inte respekterar dina tankar och argument. Hade jag inte gjort de så hade jag inte suttit här idag och svarat. :) Tycker nämligen det är väldigt intressant och roligt att disskutera med dej, skulle gärna träffa dej personligen och verkligen prata ner allt i molekyler. Men nu ska man inte stämma träff med främmande människor via forum på internet, så de blir nget med de! :)

Anmäl
2008-10-14 15:26 #16 av: Ewerhof

http://www.terrybisson.com/meat.html

Inga övriga kommentatrer för tillfället.

Anmäl
2008-10-14 16:13 #17 av: Bengt-Olov

# 15: Så synd då... :-) Är ju singel visserligen, men i övrigt tror jag inte att jag är så farlig... ;-) Vi skulle nog inte sakna samtalsämnen, i alla fall... :-) 

Du, huruvida allt det här är mina FANTASIER och DRÖMMAR (eller är detta för de personer jag kan sägas referera till), kanske vi kan vänta med att dra slutsatser om, till det att vi har disikerat KLART allt det här!?

• Om MAKROevultion som den härskande vetenskapen vill få oss att tro är något som är bevisad, i själva verket bara är ett PÅHITT och helt saknar fysiska förutsättningar (som t.ex. Lloyd Pye så ivrigt hävdar och förklarar, och som Michael Cremo stödjer med sin utförliga dokumentation över alla arkeologiska fynd som inte passat in i gällande paradigm, som helt enkelt gömts undan, och aldrig kommit in i de härskande vetenskapens "rullor" m.m.)
  • Om vår civilisation har sin begynnelse långt mycket tidigare än vad den härskande vetenskapen försöker göra gällande (och som de av någon outgrundligt anledning med näbbar och klor FÖRSVARAR), och var så mycket mera avancerad än vad vi föreställer oss (hur man kunnat mäta ut geometriskt utvalda punkter på jorden med meterns precision och anlägga några helt fantastiska arkitetekoriska monument på dessa platser över 10 000 år innan vår nuvarande civilisation uppfunnit utrustning för detta, hur man kunnat lyfta över 900 ton tunga stenblock 10-tals meter höjdledes, något som vi inte har teknik för än idag...)
  • Om nu mänskligheten verkligen har att GÖRA med utomjordingar, som alla hundratals personerna inom- eller med anknytning till USA:s militär genom the Disclosure Project, gör gällande att de i sin tjänst verkligen haft, och det varje månad rapporteras den ena fantastiska korncirkeln efter den andra (som väl omöjligen kan vara gjorda av människor)...

(för att ta några exempel)

... så kan det väl knappast vara ALLT för långsökt, eller hur, och att det kanske är värt att i alla fall fundera VIDARE i de här banorna... De tar ju INTE SÅ mycket digitals utrymme i cyberrymden trots allt - å dessutom - tror jag inte att jag är ensam om dessa funderingar i forumet...

Vill du vänta med detta, och kanske hellre göra det i någon annan tråd (eller i samband med den där dejten ;-)), så gärna för mig - så lägger vi mer fokus på själva hjärtefrågan, HÄR...

Anmäl
2008-10-14 17:08 #18 av: Kvasar

http://en.wikipedia.org/wiki/They%27re_Made_Out_of_Meat

Tolkar det som att du menar att jag inte vill tro och att vi inte är värdiga att träffa Aliens och att dom i sin tur har svårt att tro på våran existens?

Det är det här som jag tycker är jä*ligt intressant... Forskare påstår att grunden till allt liv är vatten och syre, men de måste de väl inte alls vara. Bara för att allt liv man har hittat på den här planeten grundar sig i de. Evolutionen har ju gjort att vi på Jorden anpassat och utvecklat oss allt eftersom, efter våra förhållanden. Klart att det finns liv på andra planeter än Jorden. Men jag tror dock inte att allt jag läser på internet är sant. Om vi har fått besök av andra livsformer än dom som har sin grund på Jorden så tror jag att vi mycket väl skulle vara medveten om de.

Varför jag är skeptisk beror på, alla bevis i form av foton och videos med dåligt ljud och dålig bild. Tex en video på youtube där två män i labrockar utför en obuktion på en Alien. Om det skulle vara hemlig information som runnit ut så borde väl den videon vara bort plockad och spårad för länge sen. Kanske redan innan den kom ut till och med. Jag vet exakt hur lätt det är att fejka en Ufo-video och lägga upp på youtube, jag vet hur lätt man fejkar en Ufo-landningsplats. Även om man bara är 2 pers så kan man göra den flera meter i diameter. Och jag har sett på väldigt mycket film och vet hur snyggt dom trickfilmar/animerar vissa scener.

Och det är alltid så att när man söker fakta kring Aliens så slutar det alltid med att källförteckningarna inte är tillgängliga. Eller att man har lagt ihop några bitar från en kultur och några andra bitar från en annan kultur etc. Och det är klart, om man gör så, så kan inget gå fel, då kan man bygga grunden för alla möjliga teorier.

Ex är ju den hieroglyfen där man ser en man som ger en död fågel till en Alien. Den figuren som symboliserar en Alien kan lika gärna vara en vas med två meloner och lite kvistar i.

Bilden här

Anmäl
2008-10-14 17:13 #19 av: Kvasar

bra ide bengt-olov! :)

och självklart är de värt att fundera över, och läsa sig klokare på, de är en till anledling att jag sitter här. :)

Anmäl
2008-10-14 18:36 #20 av: Ewerhof

Man måste inte ta allt personligt. Jag tyckte bara det var en kul liten berättelse. ;)

Anmäl
2008-10-14 18:55 #21 av: Kvasar

oj ja.. de håller ja med om! :) men jag har ett stort ego och trodde du rikta den mot mej! ;)

Anmäl
2008-10-14 19:17 #22 av: Bengt-Olov

Bra story Everhof! :-) Vet inte vad du syftar på i # 20 !?

# 11:

"Islam har fem grundpelare som är islams fundament och sammanfattar den muslimska läran. Enligt traditionen så uppmanade Muhammed alla muslimer att följa dessa fem grundpelare och de nämns ofta i Koranen."

Intressant! Frågan är då i så fall om vi även kan koppla de fem grundpelarna med siffran FEM!? Den femte grundpelaren är tydligen färden till Mekka. Betyder Mekka möjligen Hjärta!? :-)

Anmäl
2008-10-14 21:18 #23 av: Ewerhof

Ha-ha! Det här blir härligt trassligt. Rena Monte Pyton.

Here we go: #22 i #20 svarade jag #18. Hepp! Skrattande

Anmäl
2008-10-15 16:21 #24 av: Hukanson

Är det en "spökproblematik" i vår relation med utomjordingarna ? Kan de bara kommunicera med oss om de känner oss dvs vi har samma ideer kunskaper färdigheter vilja till förståelse.  Bara genom att lära sig sumeriska och skriva kilskrift kan utomjordingarna vilja kontakta oss och kommunicera sin utvecklade vishet. Kanske även reinkarnationerna spelar en roll. Vem vet vad en människa har eller inte har i talangförrådet. Men om man tar reda på det har man kanske all anledning att växa vidare inom ett visst kulturområde. Hjärtrats ursprung ärväl ändåbara mamma för vad menas med delat blodomlopp.

Oneness can not be divided.

Anmäl
2008-10-15 18:38 #25 av: enola

http://jwilson.coe.uga.edu/EMT669/Student.Folders/Frietag.Mark/Homepage/Goldenratio/image19.gif

Kan gyllenesnittet ha nått med detta att göra? Vänd den en kvart och lägg till en till, fast spegelvänd, brevid så blir det ju ett hjärta.

Anmäl
2008-10-15 21:39 #26 av: enola

För att förtydliga det hela så gjorde jag en bild i paint! :D

Kan hjärtat symbolisera förenandet av två st "pi"? Som ni vet så finns ju detta tal genom hela universum, inte bara galaxer och snäckor formas efter detta tal, men också våran kropp följer denna lag. Så när vi blir kära eller älskar nått så blir vi ju det i detta tal!? Obestämd

Anmäl
2008-10-15 22:57 #27 av: Gahella

Åh den va fin enola, den "modellen" vill jag tro påFlört

Anmäl
2008-10-15 23:03 #28 av: Bengt-Olov

Om hjärtat har ett så gammalt och spännande ursprung som jag var inne på ovan, så kan man nog inte lösa det utan att mecka med en del geometriska figurer... Å då kan vi också var i behov av en snille som dig Enola!!

Det faktum att det uppenbarligen inte finns någon officiell förklaring till hjärtats ursprung, är väl kanske ytterligare ett litet indicium att vi verkligen måste gå både långt tillbaka, till tidigare högre civilisationer. I så fall verkar det väl logiskt att den geometriska figuren hjärtat står att finna i matematiken...

Visst kan du väl vara inne på rätt spår! Gissar att du kom på det här alldeles av dig själv, och att du s.a.s. inte hört någonting!? Gissar väl i så fall att vi måste hitta något som STYRKER detta. Om pi + pi hade blitt 5, så hade vi väl kanske haft ett sådant... Fast så enkelt lär det väl inte vara... Gåtor och tankenötter, kan det vara något som vi ärvt från det här hållet också!? :-)

Någon som vet om hjärtat är avbildat på sumerernas lertavlor!?

Anmäl
2008-10-15 23:48 #29 av: enola

Så var det Bengt, hade inte alls tänkt i dessa banor tidigare det bara kom när jag skrev. :D Fast jag skrev det mest på skoj så kunde jag endå inte förundras över att det kanske på nått underligt sätt kunde stämma... hahah...

Har sett ett 100tal lertavlor från sumerien men har inte sett nått hjärta på nått av dem.

Detta säger wikipedia iaf:

What the traditional "heart shape" actually depicts is a matter of some controversy. It only vaguely resembles the human heart. Some people claim that it actually depicts the heart of a cow, a more readily available sight to most people in past centuries than an actual human heart. However, while bovine hearts are more similar to the iconic heart shape, the resemblance is still slight.

The "heart" shape could also be considered to depict features of the human female body, such as the female's pubic mound or spread vulva. The tantric symbol of the "Yoni" is another example of a heart-shaped abstraction of a woman's vulva. In the introduction to The Vagina Monologues Gloria Steinem writes, "[The heart] was reduced from power to romance by centuries of male dominance."

Another theory is that the heart resembles the shape of the female breasts or the female buttocks.[who?]
Ancient silver coin from Cyrene depicting a silphium seed or fruit.

Another possible origin can be seen on the coins of the ancient city of Cyrene, some of which depict the seeds or fruit of the now-extinct silphium plant. The seeds are distinctly heart-shaped. Since this plant was widely used as an ancient herbal contraceptive or abortifacient, this shape may have come to be associated with sexuality and love.[citation needed]

The "heart" shape is formed by the back and wings of a dove[citation needed], which was associated with Aphrodite, the ancient Greek goddess of love.

Anmäl
2008-10-16 00:37 #30 av: Bengt-Olov

Om vi måste gå längre tillbaka än islam, så kanske siffran bara förvillar här. Hjärtat kanske i så fall inte alls behöver ha att göra med siffran fem (ursprungligen), utan att hjärtat bara kom att tas med i de gamla persernas siffersystem... I.o.f.s. finns det väl kanske i så fall någon bra anledning att även dessa valde hjärtat som dess siffra fem, fast om ursprunget är äldre, så kanske det är här vi ska ha fokus, å då är måhända femman inte relevant!? Spekulation, spekulation, spekulation...

Anmäl
2008-10-16 00:48 #31 av: Bengt-Olov

# 29: Det där hade jag inte snappat upp Enola. Tack! Fast inte blev man så mycke klokare på det...

Intressant inte minst det där med tantra-köret... Å appropå DET: Varför har sex kommit att motsvara namnet på SIFFRAN!? Äh, får ta det i en annan tråd kanske!? :-)  

Anmäl
2008-10-16 01:14 #32 av: Ewerhof

#31 Sex betyder ju kön på engelska. Och vår 6:a kanske redan hette sex när likheterna trasslades ihop? 

Nuuu, ska Ewerhof sova. Natt, natt. Skrattande

Anmäl
2008-11-09 19:56 #33 av: enola

Ska vi anta att min knasiga idé är rätt eller finns det mer att utforska? Oskyldig

Konstigt att det inte finns någon vettig förklaring vart ifrån hjärtat kommer ifrån.

Anmäl
2008-11-09 20:26 #34 av: Bengt-Olov

Jo, visst känns det lite konstigt... Klart väl att det FINNS ett tydligt ursprung. Om det var av yngre dato, BORDE vi nog ha det här klart för oss. När så mycket annat från VÅR civilisation kommer Sumerien, å när det här med mattematik och geometriska figurer inte minst verkar vara något som våra utomjordiska förfäder haft förkärlek till, så TROR ju jag lite på din idé Enola. Ja, fast det är kanske lite mera tveksamt att figuren är tillkommen på just exakt det sätt du föreslog...

Anmäl
2008-11-11 22:18 #35 av: SaJo123

This sign commonly used to represent the heart has actually been around for thousands of years. Have you ever wondered where it came from? The symbol, it turns out, is actually a combination of other ideograms. It incorporates the symbols for fire/flight (from the middle ages) along with its equivalent counterpart from the open sign structures. The heart symbol also incorporates the symbol which represents togetherness. These symbols can all be seen below

Anmäl
2008-11-12 00:22 #36 av: Gahella

Wow SaJo! Tack för den förklaringen!

Anmäl
2012-06-28 23:29 #37 av: Cristine

Vilken super interresant tråd Gahella!

Jag undrar om det var denne Bengt -Olov som kom till mej och bad mej plocka fram videos

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anmäl
2012-06-28 23:42 #38 av: Cristine

Bert-Olov

Olästa | Bevaka Ta bort bokmärke

2010-07-27 20:24Cristine

Varje gång jag ska vila på eftermiddagarna så kommer någon och konstigt nog när det gäller att lägga ut musik eller videos kommer de till mej.

Denne man ville att jag skulle lägga ut videos om Quest of the lost civilization av någon som heter Hancock, men jag tvekar för jag tycker de passar int riktigt här och när jag gick in på You Tube och tittade så var de 14 stFörvånad

Hur säger man nej till en ande..det är en väldigt vältalig man. Han verkar kunna mycket.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt

www.livskvalitet-2.se

0 Bra inlägg Anmäl (0) HanteraKommentera Avatar för stina63 2010-07-27 22:05#1 skrivetav stina63

Kan vara svårt Men ibland så säger jag till att dom får komma en annan gång istället. Det brukar fungera om dom nu inte är väldigt ivriga och vill framföra de dom vill ha sagt. Glad

Medarbetare på livskvalitet i fokus

Välkommen in till oss Cool

0 Bra inlägg Anmäl (0) Hantera Avatar för Cristine 2010-07-27 22:14#2 skrivetav Cristine

Det är han och han verkar vara väldigt intelligent. Han tycker att filmerna är viktiga och att alla borde se dem.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt

www.livskvalitet-2.se

0 Bra inlägg Anmäl (0) Hantera Avatar för stina63 2010-07-27 22:18#3 skrivetav stina63

Glad Du har andar som står i kö för att komma till dej crisiten. Men säg annars att jag ska framföra de till dom. De har du gjort nuGlad Se om han blir nöjd nu efter detta

Medarbetare på livskvalitet i fokus

Välkommen in till oss Cool

0 Bra inlägg Anmäl (0) Hantera Avatar för [MargaretaA] 2010-07-27 22:58#4 skrivetav [MargaretaA]

Jag tänkte direkt på bengt-Olov när jag läste trådrubriken. Lite sökande bar frukt. Han är alltså inte med oss på denna sidan längre.

Kolla här inlägg #85

Maggan

"I`m not HITTING you - I´m just trying to cheer you up"/ Basil Fawlty

Sajtvärd på Astrologi Medarbetare på Livskvalitet

Anmäl
2012-06-29 09:47 #39 av: Gahella

Oj Cristine! Jag tyckte väldigt mycket om honom och minns mycket väl när han dog. Bland annat var hans syster inne på någon sajt och skickade hälsningar om att han trivts så bra med oss här på ifokus. Han var verkligen en tänkare och en stor sökare och har saknat honom emellanåt.

Anmäl
2012-06-29 10:08 #40 av: Cristine

Ja nu måste jag verkligen hålla mitt löfte mendet är svårt att hitta alla fjorton vidorna. Vad dog han av, han ser då inte gammal ut.

Anmäl
2012-06-29 10:17 #41 av: Gahella

Minns inte riktigt men har för mig att det var diabets, men han hade tydligen en väldigt dålig hälsa överlag.

Jag kan hjälpa dig och leta :))

Anmäl
2012-06-29 10:22 #42 av: Cristine

Tack!Tungan ute

Jag kan inte leta just nu för

Nu har jag vinkat av minste sonen som åkt tillbaka till Stockholm med fam och på intågande är näst äldste som kommer ifrån Laholm.

Anmäl
2012-06-29 14:37 #43 av: Choklad

Hjärtat är som tecken gammalt, det fanns före istiden. Man vet inte vad innebörden för hjärta var för folken som levde före istiden i europa. Grafiskt hör hjärtats form som tecken samman med tecknet för eld och fluga, (tecknet liknar då en liggande 3 med bågarna uppåt(liknande en rumpa)

och det hör även samman med Vädurens tecken som liknar ett stort V eller hornen på väduren.

Andra nära stående grafer är två sammafogade OO (men de ska gå in i varandra) detta är tecknet för gift.

Och det hör även ihop med tecknet som är en  uppochnervänd triangel.

Rent historiskt är hjärtat ett anarkistiskt tecken som inte har blivit inordnat i något seriöst sammanhang.

Däremot (i modern tid) är hjärtat väl känt över hela Väst-världen och har då innebörden gemesnskap, kärlek, älska, tycka om.

Alla uppochner-vända hjärtan är en variant av det arabiska tecknet för 5.

I kristendomen förekommer hjrtat som tecken för kärlek i trilogin "tro hopp och kärlek"

Hjätat förekommer med religiös eller "god" innebörd hos azteker, hinduer, buddhister, muhammedaner, judar, kelter och taoister.

Detta hjärt-tecken förekom även i det antika Grekland, där det förekom som hjärtkransblad" kring vin-och festguden Dionysos huvud.

Hjärtat förekommer i heraldiken, t.ex på Magnus Ladulås vapensköld från 1200.talet.

Hjärtat är framräknad (troligen av araberna om jag har förstått korrekt) och det är framräknat ur en cirlel med en prick i mitten-

Källa: "Ideogram och symboler" av Carl G Ljungman.

((((vilket jag själv kan fundera över om det kan menas med att hjärtat är livets centrum. en förutsättning för liv..vilket ju faktiskt även den sexuella kärleken är))))

U R us

Anmäl
2012-07-02 12:45 #44 av: Cristine

Tänk vilken lång tråd det kan bli om ett litet hjärta, och så intressant.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.