Kosmiska energier/frekvenser

den sjätte natten

2009-10-27 20:35 #0 av: szirius

Är det någon som är insatt i detta med vad det innebär att vi snart går in i " den sjätte natten" enligt mayakalendern?

Har googlat och läst det lilla jag funnit, men kanske någon vill fördjupa detta?

Tack på förhand!Glad

Anmäl
2009-10-27 21:09 #1 av: Gahella

Kopierade de här från Jerrys info:

Här kommer info om gudarna och deras energier:

13 Himlar - 7 dagar och 6 nätter
Människan har 13 st. stora rörliga leder i kroppen, grundläggande enligt Mayafolket. Världen skapades under 13 himlars inflytande, varje himmel med sin egen speciella energi och alla beroende av varandra. För att utvecklingen skulle kunna nå den sjunde dagen var Ometeotl tvungen att samråda med alla Gudar före honom. Resultatet blev frukten, syntesen av utvecklingsprocessen. Samma process gäller i det lilla som i det stora. Namnen på Gudarna är hämtade från Aztekerna eftersom Mayanamnen på de flesta har glömts bort. Processen är  i alla fall Dag1 till Dag7 oberoende av Gudanamn.

Dag1 - Xiuhtecihtli - Elden, Tiden, fadern förenad med modern. Finns avbildad på mexicos 20-pesosmynt.
Initiering, Befrukta, Så, Början
Samma grundenergi som i Dag4 och Dag7.

Natt1 - Tlaltecuhtli - Jorden

Dag2 - Chalchiuthlicue - Bevattningen
Frön får gro. Expansion och växande, nya saker föds.

Natt2 - Tonatiuh - Krigarna, Solen. Reaktion.

Dag3 - Tlazolteotl - Kärleken, barnafödande
Förnkring, spirande.

Natt3 - Mictlantecuhtli - Döden

Dag4 - Cinteotl - Höjdpunkt, Majsen
Växt, uppskattning, aha-förståelse.

Natt4 - Tlaloc - Regnet
Ger växtkraft, ger tillbaka med förnuft.

Dag5 - Quetzalcoatl - Ljuset
Genombrott och knoppning.

Natt5 - Tezcarlipoca - Mörkret
Tillbakagång och förstörelse.

Dag6 - Yohualticitl - Återfödelsen
Pånyttfödelse och blomning.

Natt6 - Tlahuizcalpantecuhtli - Gryningen
Sista prövningen och förberedelse.

Dag7 - Ometeotl - Fullbordandet, Högsta Gudomligheten
Förverkligande och Fruktbildande.

Läs mera här:

Sedan läste jag på en annan sida, att kort och gott står denna tid för:

Den 7 november är sista dagen i Yohualticitls energiflöde - den sjätte dagen. Den 8 november startar den sjätte natten och Tlahuizcalpantecuhtli - Guden som härskar före gryningen - hjälper oss att finna förståelse och lugn i vår inre kärna och stödjer mångfaldens olikheter så att helheten får balans.

Anmäl
2009-10-27 22:27 #2 av: [budewabo]

Och jag rekommenderar alla att läsa boken Mayakalendern av Carl Johan Calleman samt Mayakoden av Barbara Hand CLow.

Det är spännande löäsning. I Frankrike ligger Mayakoden på de skönlitterära bestsellerlistornaGlad

Anmäl
2009-11-07 21:16 #3 av: Monky

Tack för den här tråden!

Har själv funderat över vad som "ska hända" den sjätte natten. Det känns skönt att det verkar bli lite lugn och ro framöver, hoppas kroppen får tid att komma i balans Glad

Hur länge varar den sjätte natten?

Anmäl
2009-11-08 13:10 #4 av: [budewabo]

Till 2 november 2010 vara sjätte natten.

Jag är inte säker på att det kommer att bli bara lugn och ro. Det stämmer dock att under nätterna integreras det som aktiverats under dagarna. Om man tittat på sjätte natten i den planetära undervärden (som var den energi som påverkade oss mest fram till 1999 när vi gick in i galaktiska undervärlden) så motsvaras den av perioden 1972-1992. Och det hann ju hända en del på den tiden.

1989 föll t ex Berlinmuren. Det motsvaras av typ några veckor i sept-oktober 2010. Vad kan komma att hända då? Glad Den här resonansen mellan tidsperioderna i kalendern och vårt nuvarande liv gör att det går att dra vissa slutsatser kring vad som komma skall om man kan sin historia. Vilket jag inte gör så jag är som en analfabet när det gäller att tolka kalendern ur det perspektivet. Exemplet med Berlinmuren är Callemans.

Den sjätte natten som vi går in i nu är 20 ggr kortare än den föregående sjätte natten vi var inne som i sin tur var 20 ggr kortare än motsvarande natt före, det är det som kallas tidsaccelerationen. Den sista undervärlden vi kommer att gå igenom kallas den universella och den startar 8 mars 2011 och slutar 28 oktober 2011.

Då kommer vi att gå igenom sju dagar och sex nätter på mindre än ett år och då kommer det att gå undan vill jag lova. Och det man kan tro är att människor som klamrat sig fast vid gammalt, mönster, system osv kan få det tufft då. Människor som öppnat upp och har en förståelse för t ex hur vi av girighet håller på att förstöra Moder Jord, som kan släppa gamla mönster, som kan släppa det idiotiska ekonomiska systemet vi lever i osv de kommer att ha det lättare. Tror jag.

Klocktiden är densamma men tidaccelerationen i Mayakalendern är tex i resonans med utvecklingen av processorerna som sitter i våra datorer. Och jag hör folk runt mig som säger saker som 'det inte klok vad fort utvecklingen går, var ska detta sluta...?' osv.

Jag har en iPhone med 3GS och den var den nyaste modellen i Sverige bara för någon månad sedan och snart lanseras 4G och på mobilmässan i Barcelona vette tusan om de inte presenterade 5G. För mig motsvaras mobiloperatörernas 3G, 4G och 5G av dimensioner rent tankemässigt som modell.

Dator- och USB-minnen i form av 256 MB, 512 MB osv stämmer kusligt väl överens med 'siffrorna' som anger de olika undervärldarnas varaktighet i år. För mig blir det då än tydlgare att vi är i resonans med den kosmiska planen vare sig vi vill eller ej.

Efter att ha haft förmånen att vara på workshop både med Carl Johan Calleman och Barbara Hand Clow i höst så ser jag med tllförsikt fram emot Mayakalenderns avslutning. Jag tror dock att var och en av oss måste ta ett eget ansvar för att rensa vårt eget karma, hjälpa andra som kommer att bli helt panikslagna när det som de uppfattat som solitt och tryggt rämnar osv. För det som de uppfattat som solitt och tryggt utanför sig själva är bara en illusion.  Det är i oss själva vi bygger tryggheten. Om man lyssnar på vad David Icke säger (vilket jag också hade förmånen att göra 24 oktober i Gbg men det mesta finns på youtube för den intresserade) så menar han att vi lever i en illusion. Han pratar om en 'holographic world'.

Nog om detta. Nu är det första dygnet i den sjätte natten.

Dagens trecena är 9 och dagtecknet är Imix (Alligator). Det är också första dagen i stabiliseringens Uinal.

Jag är en Imix vilket jag tror betyder att jag har ett starkare band till dagens energi än de som är något annat. Om jag minns rätt. Precis som morgondagens tecken Vind har en tajtare koppling till den vars dagtecken är just Vind. Siffran, trecenan, fungerar på liknande sätt.

Anmäl
2009-11-08 13:32 #5 av: Monky

Oj oj oj och oj säger jag bara!! Glad Då tror jag att jag har fått lite insikt i hur det här med vad som menas med accelerationen!

Är inte alls insatt i det här med Mayakalendern ska jag först och främs tillägga, men det är nåt med Mayakulturen och kalemdern dom attraherar mig. Har läst det som skrivits om Mayakalendern här på Utomjordiskt men det verkar komplicerat och matematiskt att bara sitta och läsa en text.

Jag behöver nog nån väldigt pedagogisk film med modeller i 3D eller nåt... Skäms I alla fall innan jag kan förstå alla tabeller hit och dit.

Har rensat ut mycket de senaste 2 månaderna och det var därför jag hoppades på lugn och ro, men det här är kanske inget man kan tolka in på ett personligt/individuellt plan.

Ska ta mig in på Youtube och se om jag kan få ett grepp om det här med Mayakalendern. Vet du annars några pedagogiska böcker som du skulle rekommendera?

Anmäl
2009-11-08 13:53 #6 av: [budewabo]

De böcker jag rekommenderar är Mayakalendern av Carl Johan Calleman samt Mayakoden av Barbara Hand Clow. Jag fattar inte varför du vill läsa 'några andra pedagogiska böcker...´' när det är dessa som är närmast en av de ledande forskarna på området...

Det finns hundratals böcker om 2012 som kör på med domedagsspåret utan att ha ha ett sammahängande resonemang. De spelar endast på vår rädsla. De vill få oss att känna oss hjälplösa.

Calleman och Hand Clow är på riktigt. Det är Carl Johan Calleman som gjort all den forskning som han redovisar i sina böcker. Han har skrivit en till som du säkert finner på AdLibris. Den har jag inte läst själv. Det finns även en gratis 'bok' på www.calleman.com. Klicka på Summary of Articles i vänstermarginalen, klicka sedan på den svenska flaggan upptill och scrola ner och ladda hem Mayahypotesen helt gratis.

The Jaguar Wisdom är också en bok som bygger på Mayaindianernas traditioner. Sedan finns det även inom det området X antal böcker som fantiserats ihop kring deras traditioner som inte har ett skvatt med verkligheten att göra.

Jag rekommenderar alla att titta på källhänvisningarna i de böcker de läser. Av flera skäl. I Callemans fall ser jag källhänvisningarna som lästips kring intressanta böcker. De här mer domedagsinriktade böckerna kring Mayakalendern lär inte ha så många källor att hänvisa till eftersom Maya själva endast säger att 'nio gudar kommer att nedstiga' (vid fullbordandet av Mayakalendern)

Det är, som Calleman skriver, mycket bekvämt att förhålla sig till Mayakalenderns avslutande som en doomsday för då slipper människorna ta eget ansvar. Och är det något vi inte riktigt 'vill' så är det att ta ansvar för oss och våra handlingar fullt ut. Många glider gärna undan. Fortfarande. Men det kommer vi inte att kunna längre fram tror jag. I takt med att vi blir mer och mer telepatiska avkrävs vi också mer ansvar. Kanske främst av oss själva för vi ser oss själva på ett nytt sätt.

Anmäl
2009-11-08 14:12 #7 av: Monky

Åh tack! Glad Ska kolla efter de titlarna du nämner! Vet inte riktigt vad du menar med "några andra pedagogiska böcker" dock, är inte påläst alls inom detta och har inte tittat efter några böcker än.

Men jag tänkte kolla upp Barbara Hand Clow (som du nämnde) på Youtube, fast början av matlagning kom emellan.

Domedagstesen är ganska oitressant tycker jag eftersom jag inte tror på det.

Tack för tipsen!

Anmäl
2009-11-08 14:17 #8 av: [budewabo]

Driver du med mig??

#7 du skriver själv följande i #5

Ska ta mig in på Youtube och se om jag kan få ett grepp om det här med Mayakalendern. Vet du annars några pedagogiska böcker som du skulle rekommendera?

Anmäl
2009-11-08 15:07 #9 av: Monky

Nej, jag driver inte med dig.  Nu tror jag verkligen det blivit ett missförstånd här.

Jag läste att du nämnde Barbara Hand Clow och Carl Johan Calleman men inga specifika titlar så det var därför jag frågade. Och det var svaret på min fråga; "Vet du annars några pedagogiska böcker som du skulle rekommendera?"

Sen missade jag helt inlägg #2 eftersom jag senast läste det du skrev nyss och inte hela tråden igen. Sorry.

Så nu ska jag kika efter dem på Bokus och Adlibris!

Tack än en gång!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.