Ljus & Upplysning

Andra tankar om "karma-lagen"...

2009-11-18 12:06 #0 av: Gahella

Inne på Ashtar-sajten finns en kvinna som kallar sig för Anakya som enligt sig själv är en Walk-In från Plejaderna. Har följt henne nu ett tag, och för mig personligen går hennes visdom rätt in i mitt hjärta. Här kommer hennes tankar om Karma:

Karma was never actually a law, but rather a systemic pattern that was set in motion by those incarnating on earth as a means to refine and gauge growth. Once the soul has left the body for the last time, a period of revue ensues whereby the soul can reflect on everything of signifigance that has been experienced, and then make decisions about where they wish to go from there. The knowledge of all past experiences and also the feelings and sensations of some of those experiences, is recorded in the Akash (Life Records) in energetic form. Some people can periodically tap into their own Akashic records when some piece of knowledge is filtered through to the conscious mind so that something can be learned from it in the present. Some have a gift for connecting to it so that they can help others. Otherwise, everything remains unobtainable, since it is not needed that you consciously remember every detail of every life. The Akashic Record is something that is maintained and monitored by certain angelic beings.

The idea of Karma has been oversimplified somewhat, since it has been said that if you do something "bad" to someone, then you need to experience that being done to you in the next life. That would only happen if the soul truly believes this is what they should experience for growth. It is really based on the truth that in order to understand something, you have to have experienced it.

If you have misused power in some other life, it does not mean that you will keep misusing it. This would only occur if you felt you needed to repeat the lesson because you didn't get it the first time. The way you use your power is always a personal choice. Anyone always has the opportunity at any time to choose a different path or a different way. Exploring the polarity of "darkness" or negativity is usually experienced at least once by every soul at some point. That is because it is part of the collective lessons of humanity (to do with choosing to experience the illusion of seperation from God). Sometimes it is necessary to discover what you are not, before you find what you are. You cannot know what you do and don't resonate with unless you have experienced all possibilities in some way.

http://translate.google.se/#

Anmäl
2009-11-18 19:35 #1 av: Mairi

Mycket tänkvärt, och för mig känns det mer sant än den traditionella tolkningen.
Annars har jag tänkt att det kanske finns olika naturlagar för olika själsgrupper, att vissa (som lever alla eller de flesta liv här) lever enligt ett starkare strukturerat system och andra (som gör mer tillfälliga besök här och där) plockar ihop sin människokaraktär lite som de känner för det.
De tillfälliga människorna skulle isåfall välja lite karma för det här livet, men det är då i grunden en imitation som inte speglar tidigare liv och inte påverkar nästa lika mycket för de som följer programet/arbetsmetoden med karmalag på jorden.

Anmäl
2009-11-22 21:42 #2 av: szirius

tack för detta.Men det känns inte som att det motsäger något av hur jag uppfattat karma...

Anmäl
2010-05-13 23:29 #3 av: Lunalia

Det motsätter inte heller min upplevelse av att vi skapar våra liv med vår tro, däribland hur karma fungerar.

Anmäl
2010-05-17 16:38 #4 av: Hukanson

Min uppfattning om karma är att människan alltid relaterar i sitt jordiska vara till den (himmelska) lag som gäller just vid den tiden i utvecklingen. Så när vi säger bra eller dålig karma så menar vi huruvida vi sköter oss bra eller dåligt i förhållande till vad himmelen vill med oss som Lagen.

Oneness can not be divided.

Anmäl
2010-05-21 12:02 #5 av: Lunalia

Ja, men den vidare frågan blir , åtminstone för mig, -vad är himlen ? och

-Är "det högsta" inom eller utom oss eller kan "det" ens vara antingen det ena eller det andra (inom oss alt. utom oss)

Anmäl
2010-05-21 13:06 #6 av: [Mastre]

Bra påminnelse. Titt som tätt ser jag människor prata om karma som ett belönings-bestraffnings-system, och det tror jag inte stämmer alls.

Anmäl
2010-05-21 20:04 #7 av: Lunalia

Mastre: Nä, det är nog inte så enkelt iaf.

Det finns nyanser.

Anmäl
2010-05-21 21:33 #8 av: NaimaG

Det är nog mycket utav det karma handlar om också, karman riktar sig till egenskaper och handlingar.

Anmäl
2010-05-22 03:58 #9 av: lyrah

det där med bestraffning, man kan väl se det som en läxa för att lära sig något, gör man tex folk illa och får jobbiga konsekvenser vid ett senare tillfälle i livet kanske man börjar fundera och reflektera över sitt liv och  vad man har gjort  och förhoppningsvis förändras åt det positiva hållet, men vissa lär sig inte direkt, alla har sin resa, men någon gång i nått liv lär sig alla tror jag, blir jag tex hadikappad i det här livet även om jag inte har gjort nått i det här livet för att förtjäna det så kanske jag har gjort nått negativt i ett annat och ska därför lära mig något. sen är det väl så oxå att lever man i ett negativt mönster så drar man till sig det negativa, jag har brutit upp med all form av negativitet, och försöker leva såå positivt som möjligt, och det genererar mera positivitet, man vill inte vända tillbaka till det förgågna, bara glädjas åt att man valt rätt väg, alla vägar är rätt egentligen och leder till samma mål i slutändan oavsett hur knasigt saker och ting kan vara

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.