Astrologi

Nordpolen vandrar öster ut

2009-12-30 02:56 #0 av: enola

http://news.nationalgeographic.com/news/2009/12/091224-north-pole-magnetic-russia-earth-core.html

http://news.nationalgeographic.com/news/2005/12/1215_051215_north_pole.html

Två länkar till några intressanta artiklar. Polskiftet verkar ta fart! :D

"

Santa better check his compass, because the North Pole is shifting-the north magnetic pole, that is, not the geographical one.

New research shows the pole moving at rapid clip-25 miles (40 kilometers) a year.

Over the past century the pole has moved 685 miles (1,100 kilometers) from Arctic Canada toward Siberia, says Joe Stoner, a paleomagnetist at Oregon State University.

At its current rate the pole could move to Siberia within the next half-century, Stoner said.

"It's moving really fast," he said. "We're seeing something that hasn't happened for at least 500 years."

"

Anmäl
2009-12-30 13:42 #1 av: Gahella

Ja det här har jag funderat på ett tag. För jag har hört både från ett pålitligt medium och från vetenskapligt håll att detta är på gång. Jag tycker det känns något skrämmande för vad kommer det att medföra? Enligt mediumet skulle det bl.a innebära att Norden ska få medelhavsklimat, och att skiftet av polerna innebär ett skifte inom oss människor. Men undrar hur det kommer att uttrycka sig?

Anmäl
2009-12-30 14:00 #2 av: satori

Ja detta har ju jag också känt till ett längre tag.

Anmäl
2009-12-31 09:17 #3 av: Farwuq

Vi får ta en dag i taget, det är inte mycket att göra åt vandrande poler.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2010-01-02 15:52 #4 av: MichaelE

Faktistk så tror jag att det är naturligt att en pol vandrar. Om jag gissar rätt så kommer den förflytta sig till Sibirien och sedan kommer den att börja gå tillbaka till Arktiska Kanada.

Snabbkurs: Jorden roterar samtidigt som den lutar i sitt plan, men den lutar inte exakt samma gradantal århundrade ut och århundrade in - utan den "vobblar". Dvs den varierar med tiden och ligger inte konstant på samma tal hela tiden, detta gör att jorden från en tid till annan börjar luta mer eller börjar luta mindre. Om vi antar att magnetismen som utgår från jordens kärna fungerar som ett gyro vilket gör att kärnan håller sig på samma gradantal konstant i lutningen medan ytan gör inte det (tänk på den flytande magman - det gör det möjligt). Så när ytan rör sig så förflyttas de magnetiska polerna.

Detta är min gissning för jag vill inte tro att sydpolen ska hamna i michigan som det gör i filmen 2012...

Anmäl
2010-01-04 09:52 #5 av: berobe

Jorden har tippat förut....

Anmäl
2010-01-05 17:54 #6 av: MichaelE

...bara den inte tippar över Tungan ute

Anmäl
2010-01-05 20:25 #7 av: Farwuq

Då kommer jag att hålla i något fast.

Flört

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

Anmäl
2010-01-05 22:57 #8 av: enola

Tror inte vi behöver vara rädda, detta har som sagt hänt många gånger så länge planeten har funnits och fortfarande sprudlar den av liv. :)

Anmäl
2010-01-06 01:42 #9 av: Gahella

Här finns mer att höra om det möjligt polskifte

Anmäl
2010-01-11 00:39 #10 av: lyrah

vi behöver inte oroa oss för nått, i och med att vi alldrig dör på riktigt! Och även när vi genomgår det oundvikliga som folk kallar för döden så blir vi säkert mer mänskliga än vi någonsin varit!

Anmäl
2010-01-11 02:47 #11 av: ufo-anna

Vad bra sagt, Lyrah! Ja, så är det ju faktiskt.... :) Riktigt bra innebörd i den sista meningen..... ;)

Anmäl
2010-01-11 11:08 #12 av: SiriusV

Den 18 mars 2010 kommer en del av Sverige att läggas under vatten.

Bottenhavet kommer att förenas med Vänern.

Det landområde som i norr begränsas av en linje dragen genom orterna Ockelbo, Falun, Hagfors och Grums, samt som i söder begränsas av en linje dragen genom orterna Tierp, Sala, Surahammar, Lindesberg, Nora och Karlskoga, kommer att sjunka ner i jorden. Området kommer att ligga mellan 18 och 46 meter under vattenytan efter denna förändring.

Människorna har alltså drygt 2 månader på sig att vidta lämpliga åtgärder.

Detta meddelas endast på detta sätt.

Anmäl
2010-01-11 11:53 #13 av: MichaelE

#12 I don't think so, inget kommer ske nu, 18 mars 2010 eller 21/12 - 2012.

Anmäl
2010-01-11 14:30 #14 av: Howliten

#12 alltså, varifrån får du detta? Varför just 18 mars 2010? Och den dragna linjen?

Verkligen nyfiken. Har länge haft känslan att det är dags att fly norrut. Kanske var det vad vargarna i skånes djurpark ville. Fly norrut.

Anmäl
2010-01-11 15:34 #15 av: Akvamarin

#12 var har du fått informationen ifrån och vad skulle ligga till grund för denna plötsliga förändring? Vi har urberg i Sverige som är väldigt stabilt gällande jordbävningar. Menar du att det skulle vara en meteorit alt asteroid som skulle ge sådan förändringar? Då undrar jag vart man skulle fly till i så fall (förutsatt att man överlevde)!

Anmäl
2010-01-11 16:15 #16 av: Zebrima

#12: Det är en intressant förutsägelse, men själv känner jag inte att detta stämmer. Jag tror att man bör ta exakta förutsägelser gällande datum, orter etc. med en stor nypa salt. Tid och platser är inte så fixerat som vi tror. Därmed inte sagt att det inte ligger något i din förutsägelse.

Jag tror däremot också att flera platser på jorden kommer att bli drabbade av svåra översvämningar inom en inte alltför avlägsen framtid. Dock tror jag att om man ser geografiskt på Sverige så ligger vi ganska skyddat av våra grannländer. Skåne är mer utsatt i så fall, men kommer troligtvis att skyddas av Danmark och Nederländerna. Dessa två länder däremot känns mer utsatta, tillsammans med Storbrittanien och Island.

Anmäl
2010-01-13 07:26 #17 av: Farwuq

OK, jag ska hålla mig undan från Avesta m.m.

Flört

Anmäl
2010-01-20 09:21 #18 av: X1937pn

18 mars 2010 är fel.

Det exakta datumet har ej kunnat konstateras. Men händelsen kommer att ske under perioden fr.o.m. 19 februari 2010 t.o.m. 11 mars 2010.

Detta enligt Garon Dei no 1504.

Anmäl
2010-01-20 11:46 #19 av: Farwuq

Vem är Garon Dei?

Obestämd

Anmäl
2010-01-20 15:35 #20 av: Hukanson

Så iFokus är nu en Officiell Kanal för Operation Blötlägg Hälsingland ?

Hujedanemej , det händer förbluffande saker , men man får ta polen som den kommer och går . 

Oneness can not be divided.

Anmäl
2010-01-24 19:25 #21 av: KonradA

Jag passerade nyligen Nord-Polen på min resa till Warszawa, men jag  märkte ingenting särskilt.

Vad ska man uppleva?

Anmäl
2010-01-25 08:17 #22 av: Farwuq

Snö, is och kyla!

Flört

Anmäl
2011-04-05 18:57 #23 av: Cristine

He he he den var bra drakenSkrattande

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.