Annons:
Etiketterplanetergalaxersolsystem
Läst 4072 ggr
engodvan
2010-05-15 09:26

Planeten Venus

Jag gjorde en lite kul upptäkt här om dan när jag satt och bläddrade i min astronomi bok.

Visste ni att alla planeter i detta solsystem (inklusive jorden) snurrar medsols.

Det finns bara en planet som snurrar motsols och det är planeten Venus!

Kul va!?

Tyckte jag iallafall Glad

//M

Annons:
Gahella
2010-05-15 18:26
#1

Det tyckte jag var mycket intressant! Undrar nu varför?

Huygens
2010-05-15 18:32
#2

Teorin är att en planet krockade med Jupier och slungade loss en massa bråte som blev Venus.

[Mastre]
2010-05-15 21:29
#3

#2 Det var en man vid namn Immanuel Velikovsky som presenterade den teorin i sin bok "Worlds in collision". Han trodde också att Venus passerade så nära jorden att vi drabbades av stora naturkatastrofer: "The earth became a primeval chaos lashed by tornadoes of cinders; the skies darkened; land masses were destroyed and large prortions of the human race perished."

Hans teori blev mycket omdiskuterad och hårt ansatt av den traditionella vetenskapen, men delar av den har bekräftats, som att Venus är en väldigt varm planet. Hur mycket som stämmer får väl framtiden utvisa, men personligen gillade jag både boken och teorin.

Huygens
2010-05-15 21:39
#4

Tja, månen och jorden är samma planet. En kollision med (gamla) jorden kastade ut en massa bråte som blev månen. Kanske låg den andra planeten på en av dom instabila LaGrangepunkterna innan kollisionen, men det kan ju också varit Venus..

[Hukanson]
2010-05-17 16:40
#5

Därav uttrycket "motvarvs kärring" ??

enola
2010-05-18 19:42
#6

Är inte venus morgonstjärnan, och också känd som luciferia? Han som går mot guds vilja?

Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

Annons:
NaimaG
2010-05-21 21:45
#7

Det visste jag redan.

#6 Det stämmer. Den kallas morgonstjärnan och aftonstjärnan för att den ses i samband med soluppgång och solnedgång. Den är också den himlakropp som syns bäst på himlavalvet om man bortser från solen och månen.

Upp till toppen
Annons: